بی خوابی های شبانه

بی خوابی های شبانه و تاثیر تغییرات آب و هوا بر آن

احتمالا در این روزهای گرم، بسیاری از شما بی خوابی های شبانه را تجربه کرده‌اید. اما آیا از رابطه افزایش دمای هوا با بی خوابی اطلاع دارید؟

به دنبال تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای هوا، بی خوابی های شبانه بیشتری در انتظار مردم خواهد بود چرا که شرایط لازم برای کاهش دمای بدن فراهم نمی‌شود. به علاوه، هر چه شب‌های گرم بیشتر شود، مردم نیز بدخلق‌تر خواهند شد. مطالعاتی که اخیرا مجله “Science Advances” در رابطه با برخی شهروندان آمریکایی به چاپ رسانده است نیز این موضوع را تایید می‌کند.

از دیرباز همگان می‌دانند که دمای مناسب محیط، از عوامل کلیدی برای تجربه خواب راحت محسوب می‌شود. زمانی که خواب آلود می‌شویم، رگ‌های خونی پا و دستان ما منبسط شده و در نتیجه احساس گرما می‌کنیم. به همین جهت، دمای بدن کاهش پیدا می‌کند تا شرایط لازم برای خوابیدن فراهم شود. ولی اگر دمای هوا زیادتر از حد معمول باشد، بدن خنک نشده و کیفیت خواب تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شد تا دانشمندان دانشگاه هاروارد، سن دیگو و کالیفرنیا روی پیامدهای افزایش دمای محیط مطالعه کنند.

افزایش بیماری‌های قلبی به دنبال بیشتر شدن بی خوابی های شبانه

در حال حاضر بین 50 تا 70 میلیون نفر از مردم کشور آمریکا هنگام خوابیدن مشکل دارند؛ هرچند، گرمای بیش از حد علت اصلی این موضوع در تمام آنها نیست. زمانی که بدن حتی بسیار کم خواب آلود شود، اتفاقات مختلفی همچون کاهش ایمنی بدن، عدم فعالیت خوب مغز و ترمیم نشدن عضلات رخ داده و در نتیجه شما در معرض بیماری قلبی قرار می‌گیرید. به عقیده محققان، حتی انسان‌های تندرست هم بدون استراحت کافی آسیب می‌بینند. علاوه بر این می‌توان گفت افراد نزدیک به شما نیز در صورتی که استراحت نکرده باشید، اذیت خواهند شد.

برای بررسی تاثیرات آب و هوا بر بی خوابی های شبانه ، محققان ابتدا اطلاعات مربوط به پرسشنامه‌های مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری (Centers for Disease Control and Prevention ) یا “CDC” که بین سال‌های 2002 تا 2011 تهیه شده بود را بررسی کردند. طی این مطالعه، آنها تلاش کردند تا این سوال که «تصور می‌کنید طی 30 روز گذشته، چند روز به اندازه کافی نخوابیده و یا استراحت نکردید» را با توجه به تاریخ و محل سکونت افرادی که این فرم‌ها را تکمیل کرده بودند، ارتباط دهند تا تعداد شب‌های غیر معمول و گرم در آن 30 روز مشخص شود.

بی خوابی های شبانه

با انجام این کار، دانشمندان دریافتند که گرم بودن بیشتر از حد معمول دما طی شب‌هایی که افراد شرکت‌کننده گزارش کرده بودند، در خواب بد تاثیر زیادی داشته؛ خصوصا به خاطر اینکه چنین شب‌هایی بیشتر در تابستان بوده است. بر این اساس، افزایش دمای 1.8 درجه فارنهایت (1 درجه سلسیوس) سه شب به تعداد بی خوابی های شبانه این افراد در هر ماه اضافه کرده بود. در نتیجه می‌توان گفت در آمریکا، این تعداد با افزایش دما برابر با 9 میلیون خواب بد در هر ماه و 110 میلیون خواب بد در هر سال است.

همچنین این مطالعه نشان می‌دهد سالمندان یا افرادی با درآمد کمتر که توانایی خرید کولر را ندارند، آسیب بیشتری می‌بینند. در واقع تاثیرات آب و هوایی حدود 10 برابر روی افراد کم درآمد و آنهایی که بالاتر از 65 سال سن دارند، بیشتر است.

این مطالعات در رابطه با گذشته بوده و تاثیراتی که پیش از این، آب و هوا بر خواب انسان‌ها داشته است را نشان می‌دهد. اما آیا در آینده نیز این روند ادامه دارد؟ بررسی اطلاعات ناسا نشان می‌دهد تعداد خواب های بد شب تا سال 2050 به ازای هر نفر، به شش شب و تا سال 2099 به 14 شب خواهد رسید. افرادی که در دورترین مناطق شمالی و غربی آمریکا زندگی می‌کنند نیز بیشتر از مردم دیگر تحت تاثیر این پدیده خواهند بود.

مسئله تغییرات آب و هوایی و پیدا کردن راهی برای مقابله با آن یکی از مشکلاتی‌ست که امروزه بسیاری از کشورهای دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ولی با هشدارهای سازمان‌های مختلف، باز هم شاهد افزایش دما هستیم. در نتیجه این موضوع، بی خوابی های شبانه نیز بیشتر شده و در کل، بیماری‌های مختلف نیز افزایش پیدا می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*