لکه قرمز رنگ سیاره مشتری

شمارش معکوس برای رویارویی تاریخی فضاپیمای جونو و لکه قرمز رنگ سیاره مشتری

همزمان با اولین سالگرد رسیدن فضاپیمای جونو (Juno) به مدار سیاره مشتری، به زودی شاهد رویارویی تاریخی این فضاپیما و لکه قرمز رنگ سیاره مشتری خواهیم بود.

یک طوفان بسیار بزرگ با عظمتی بزرگ‌تر از زمین، به مدت چندین قرن در سیاره مشتری در جریان است. اکنون فضاپیمای جونو برای ثبت نمایی نزدیک از این منطقه شگفت‌انگیز، با سرعت زیاد به لکه قرمز رنگ سیاره مشتری نزدیک می‌شود. فضاپیمای جونو، چندین هزار مایل تا نقطه در نظر گرفته شده فاصله دارد و سعی دارد با نگاه نزدیکی به این لکه قرمز رنگ، اسرار آن را بر ملا کند. در این میان، انتظار می‌رود به زودی شاهد تصاویری شگفت‌انگیز از این نقطه اسرارآمیز باشیم.

امروز چهارم جولای 2017، مصادف با اولین سالگرد رسیدن فضاپیمای جونو در مدار سیاره مشتری است. سال گذشته در چنین روزی، فضاپیمای جونو توانست با دست‌یابی به غول گازی منظومه شمسی، اولین تصاویر شگفت‌انگیز از آن را به زمین مخابره کند. ستاره‌شناسان با مشاهدات اولیه این تصاویر، متوجه وجود شگفتی‌های بسیاری در آن شدند! سطح این سیاره، دارای مکان‌های خشمگینی‌ست که تصورات پیشین ستاره‌شناسان را به چالش می‌کشاند. لکه قرمز رنگ سیاره مشتری ، پادشاه تمامی طوفان‌های خشمگین این سیاره بوده که سرعت آن چیزی در حدود 16 هزار کیلومتر است و بر اساس یافته‌های دانشمندان، بیش از 3 قرن در سطح این سیاره جریان دارد.

فضاپیمای جونو در تاریخ 11 جولای و در ساعت 02:06 صبح به وقت محلی، در ارتفاع 9012 کیلومتری این نقطه قرمز رنگ پرواز و بر فراز ابرهای آن خواهد کرد. در این زمان، تمامی تجهیزات آزمایشی این فضاپیما به منظور ثبت تمامی مشاهدات مربوط به این طوفان به حالت روشن در خواهند آمد. پیش‌بینی می‌شود در همان ابتدا، اولین تصاویر شگفت‌انگیز مربوط به این نقطه هیجان‌انگیز ثبت شده و سپس به زمین مخابره شوند.

اسکات بولتون (Scott Bolton) به عنوان پژوهشگر اصلی ماموریت جونو در این باره اظهار کرد:

لکه قرمز رنگ سیاره مشتری ، یکی از مشهورترین ویژگی‌های این سیاره به شمار می‌رود. این طوفان عظیم، به مدت 3 قرن متوالی در این نقطه برقرار بوده و خشم غول گازی منظومه شمسی را برانگیخته است. اکنون، فضاپیمای جونو تجهیزات علمی همراه با آن، سعی دارند منشا اصلی این طوفان بزرگ را شناسایی کنند و از طرز کار سیاره مشتری پرده بردارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. 3 قرن و یک طوفان !!!!!!!!!!!!!!! واقعا دیوونه کننده اس