فاو بسترن بی 30

فاو بسترن بی 30 (FAW Besturn B30)؛ مشخصات، امکانات و قیمت خودروی چینی جدید بهمن موتور

خودروی چینی فاو بسترن بی 30 (FAW Besturn B30) به زودی توسط بهمن موتور وارد بازار ایران می‌شود و اکنون قصد داریم مشخصات، امکانات و قیمت آن را بررسی کنیم.

فاو بسترن بی 30 از سال 2015 وارد بازار چین شد. شرکت خودروسازی FAW، اولین و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در چین است که با همکاری غول‌های خودروسازی جهان یعنی فولکس واگن، آئودی، مزدا و جنرال موتورز به تولید سالانه بیشتر از 3 میلیون دستگاه رسید. بسترن B30 بر روی پلتفرم Bora فولکس واگن ساخته شده که پیش از این در مدل موفق فولکس واگن Jetta نیز به کار رفته بود. حال قرار است شرکت بهمن موتور که پیش از این محصولاتی مانند مزدا 3 و بسترن بی 50 را در ایران عرضه می‌کرد، این محصول جدید را در آینده خیلی نزدیک وارد بازار کشورمان کند.

در جدول زیر، بسترن بی 30 را از نظر حجم و اندازه با چند مورد از رقبا مقایسه می‌کنیم:

خودروزوتی Z300 (آریو)برلیانس H330دانگ فنگ H30لیفان X50بسترن B30
طول4.565 متر4.51 متر4.351 متر4.10 متر4.625 متر
عرض1.766 متر1.755 متر1.76 متر1.722 متر1.79 متر
ارتفاع1.486 متر1.46 متر1.528 متر1.54 متر1.50 متر
فاصله بین دو محور2.70 متر2.58 متر2.61 متر2.55 متر2.63 متر
ظرفیت صندوق بار457 لیتر460 لیتر417 لیتر280 لیتر480 لیتر

فاو بسترن بی 30

مقایسه مشخصات فنی

خودروزوتی Z300 (آریو)برلیانس H330دانگ فنگ H30لیفان X50بسترن B30
موتور1.6 لیتر1.5 لیتر1.6 لیتر1.5 لیتر1.6 لیتر
قدرت موتور112 اسب بخار103 اسب بخار105 اسب بخار102 اسب بخار107 اسب بخار
نوع گیربکس4 سرعته اتوماتیک4 سرعته اتوماتیک4 سرعته اتوماتیک5 سرعته CVT6 سرعته اتوماتیک
برند گیربکسLocal چینLocal چینآیسین ژاپنLocal چینآیسین ژاپن

سیستم پیشرانه فاو بسترن بی 30 با موتوری به حجم 1.6 لیتر که برای سایز خودروهای متوسط، مناسب است و همچنین طراحی با زنجیر تایم، منجر به کاهش صدای خودرو و هزینه‌های تعمیر و نگهداری شده است. علاوه بر آن، سری موتورهای 4GB توسط شرکت خودروسازی چینی FAW توسعه داده شده و از توان و بازدهی بالا و مصرف انرژی مناسبی برخوردار است. این موتور موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 5 شده و قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر را ارائه می‌دهد.

در این خودرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کد F21 ساخت بهترین برند تولیدکننده گیربکس در دنیا یعنی Aisin ژاپن استفاده شده است؛ یعنی همان سری گیربکس‌هایی که حتی بر روی برخی مدل‌های پورشه، شورولت، تویوتا، پژو، رنو، سوزوکی و هیوندای هم قرار گرفته است. از جمله مزایای این گیربکس می‌توان به ساختار پیشرفته، وزن کم، کارایی بالا در انتقال قدرت و سیستم ایمنی در برابر خرابی اشاره کرد. این سیستم در هنگام بروز مشکل در گیربکس به راننده کمک می‌کند ادامه مسیر تا تعمیرگاه را با سرعت کم طی کند و مانع از ورود آسیب جدی به گیربکس شود.

فاو بسترن بی 30

سیستم تعلیق فاو بسترن بی 30 در جلو از نوع مک فرسون مستقل با میل موج گیر و در عقب از نوع میله پیچشی نیمه مستقل با میل موج گیر است. ساختار متراکم، ابعاد کوچک، وزن سبک، پاسخگویی سریع، ظرفیت ضربه‌گیری بالا، تغییرات اندک نسبت به موقعیت چرخ‌های جلو، رانندگی با پایداری عالی و میل موج‌گیر دو سره با اثربخشی بالا از جمله نکات قوت سیستم تعلیق خودرو هستند. اکسل عقب به همراه میل موج‌گیر باعث می‌شود سرنشینان عقب، احساس بهتری در خودرو داشته باشند و هماهنگی آن با سیستم تعلیق جلو نیز موجب تقویت پایداری رانندگی می‌شود. همچنین روکش صندلی‌های بسترن B30 بسیار زیبا و راحت با ترکیبی از پارچه و چرم بوده و به راحتی هرچه بیشتر سرنشینان کمک می‌کند.

سیستم فرمان الکتریکی (EPS) از دیگر امکاناتی است که در این خودروی چینی تعبیه شده است. این سیستم فرمان توسط شرکت مطرح Thyssenkrupp آلمان ساخته شده و رانندگی راحت در سرعت‌های پایین‌تر، پایداری و امنیت بیشتر را برای رانندگان به ارمغان می‌آورد. همچنین سیستم EPS جدید و ارتقایافته موجب برگشت‌پذیری مناسب و رانندگی آسان‌تر در مقایسه با سیستم هیدرولیکی شده و انرژی بیشتری را ذخیره می‌کند. پمپ هیدرولیکی فرمان همواره در زمان روشن بودن موتور، فعال است و 3 تا 5 درصد از توان موتور را می‌گیرد اما سیستم برقی با برخورداری از موتور الکتریکی مجزا، از باتری خودرو تغذیه می‌کند و توان موتور را کاهش نخواهد داد.

فاو بسترن بی 30

علاوه بر آن در این خودرو، ستون فرمان به قابلیت تنظیم زاویه با ساختار جاذب انرژی جمع شونده مجهز شده که عملکرد بهتری را در زمینه ایمنی ارائه می‌دهد. بسیاری از قطعات و تجهیزات سیستم فرمان الکتریکی به صورت یک جا در ماژول EPS قرار داده می‌شود و این موضوع باعث شده تا باز و بسته کردن سیستم به منظور تعمیر یا سرویس به راحتی انجام شود. غربیلک فرمان با طراحی شیک و مدرن و مجهز به روکش چرمی، سوییچ‌های مربوط به کروز کنترل، تنظیمات کامپیوتر سفری و سیستم پخش خودرو از دیگر ویژگی‌هایی هستند که در فرمان فاو بسترن بی 30 مشاهده می‌شوند.

بسترن B30 از چهار حلقه رینگ و لاستیک به سایز R16 55/205 استفاده می‌کند که ظاهری زیبا و پویا را به خودرو بخشیده است. همچنین جهت بهبود ایمنی رانندگی و عملکرد خودرو، سیستم‌های ایمنی متنوعی به صورت اتوماتیک قرار گرفته‌اند. یکی از این سیستم‌ها، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است که تمام سیستم‌های ترمز را یکپارچه کرده و پایداری خودرو را کنترل می‌کند. این سیستم مطابق با بوش نسخه 9.0 است که افزایش ایمنی و راحتی خودرو را در پی دارد. ESC شامل سیستم‌های ترمز ABS (ترمز ضد قفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، BA (نیروی کمکی ترمز)، TCS (سیستم کنترل کشش) و HHC (کنترل حرکت در سربالایی) می‌شود.

فاو بسترن بی 30

فاو بسترن بی 30 برای اطمینان و افزایش ایمنی سرنشینان از شاسی تقویت‌شده ساخته شده و بدنه مستحکمی را ایجاد کرده است. این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP دریافت کند. این 5 ستاره با وجود الزامات سخت‌گیرانه‌تر در ورژن جدید C-NCAP به دست آمده است و با این حساب می‌توان اطمینان داشت که محصول جدید بهمن موتور، امنیت سرنشینان را به خوبی تامین می‌کند.

فاو بسترن بی 30

سیستم مالتی مدیای این خودروی چینی دارای نمایشگر لمسی 7 اینچی با رزولوشن 800×400 و سیستم رهیاب یا GPS است که نقشه ایران را نیز پوشش می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به در نظر گرفتن محدوده طرح ترافیک در مسیریابی، موقعیت مکانی دوربین‌های کنترل سرعت، اطلاعات بیش از 730 هزار مکان مهم مانند رستوران، بیمارستان، مسجد، جایگاه سوخت، سینما و پارک، نمایش سرعت و حداکثر سرعت در جاده‌ها، پشتیبانی از دوربین دید عقب، پشتیبانی از سور‌س‌های رادیو و مدیا شامل رادیو FM و AM، یو اس بی، پخش موزیک از طریق بلوتوث، ورودی AUX، پشتیبانی از سامانه ارسال اطلاعات رادیویی، ذخیره دستی و اتوماتیک ایستگاه‌های رادیویی بر روی حافظه، قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و بارگذاری اطلاعات مخاطبان بر روی مالتی مدیا به همراه امکان جستجو بر اساس نام مخاطب اشاره کرد. سایر امکانات این خودرو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

سایر امکانات بسترن B30

  • سنسور پارک
  • سانروف برقی
  • نمایشگر 7 اینچی به همراه دوربین دنده عقب و راهنمای پارک
  • کمربند ایمنی جلو با قابلیت پیش‌کشنده
  • سیستم بلوتوث با قابلیت برقراری ارتباط تلفنی و ورودی AUX
  • ریموت کنترل مجهز به بازکن صندوق عقب
  • سیستم صوتی MP3 با ورودی USB با قابلیت کنترل از روی فرمان
  • سیستم جلوگیری از برخورد با مانع
  • رینگ آلومینیومی
  • چراغ مه‌شکن عقب
  • نشانگر دمای داخل و خارج کابین
  • چراغ‌های جلوی هالوژن
  • جا عینکی و چراغ مطالعه سقفی
  • نگه‌دارنده فنجان در قسمت عقب و جلوی اتاق
  • سیستم خودکار قفل‌کن درب‌ها در زمان حرکت
  • بالا رفتن شیشه به صورت اتوماتیک
  • چراغ روشنایی در روز (دی لایت)
  • قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب به صورت کامل
  • باز شدن باک سوخت و صندوق عقب از داخل کابین
  • آینه بغل برقی مجهز به گرم‌کن و چراغ راهنما
  • سیستم باز شدن اتوماتیک درب‌ها پس از تصادف

فاو بسترن بی 30

قیمت احتمالی فاو بسترن بی 30

هنوز قیمت دقیق و قطعی فاو بسترن بی 30 اعلام نشده اما با توجه به قیمت 69 هزار و 800 یوآنی نسخه پایه خودرو و قیمت 92 هزار و 800 یوآنی آن برای نسخه اتوماتیک در چین، احتمال می‌رود خودروی جدید بهمن موتور با قیمت حدود 50 تا 60 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود.

گالری عکس های فاو بسترن بی 30

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. میخواستم بخرم یکم ترس دارم برا بعد که میخوام بفروشم

  2. سلام می خواهم نظرات بیشتری را بدانم

  3. سلام
    من یکساله این خودرو محبوب رو دارم
    فقط این و بگم خیلی خیلی راضی هستم و توی خرید این خودرو شک نکنید
    قیمت کارخانه الان 125 میلیون هست که نسبت ب بقیه خیلی ارزش داره

  4. سلام
    این بهمن خودرو بی انصاف، اینقدر قیمت بسترن B30 چینی رو بالا برده که همه خریدارها ازپیش خریدشون پشیمون هستن.

  5. سلام . اقصاطی هم میفرشن تین ماشین رو ؟؟ بنده رو هم میشه در جریان بگذارید و این که قیمت نقدی این ماشین الان چنده؟؟ میشه یه نفر منو در جریان بزاره مرسی ممنون از همه !!

  6. سلام . اقصاطی هم میفرشن تین ماشین رو ؟؟ بنده رو هم میشه در جریان بگذارید و این که قیمت نقدی این ماشین الان چنده؟؟ میشه یه نفر منو در جریان بزاره مرسی ممنون از همه !!

  7. سلام.الان من فقط یک سوال دارم اینه که آیا این ماشین با تمام امکاناتی که تو سایت زده سیستم ترمز های کششی و پایداری و فرمون الکتریکی و … و همه اینها رو داره یا خیر؟منم میخوام بخرم فقط میخوام این امکاناتش واقعی باشه مثل ایرانخودرو نکن یک چیز رو بردارن جزو آپشن بزارن.

  8. سلام.الان من فقط یک سوال دارم اینه که آیا این ماشین با تمتم امکاناتی که تو سایت زده سیستم ترمز های کشسی و پایداری و فرمون الکاریکی و … و همه اینها رو داره یا خیر؟منم میخوام بخرم فقط میخوام این امکاناتش واقعی باشه مثل ایرانخودرو نکن یک چیز رو بردارن جزو آپشن بزارن.

  9. اگر تصمیم خرید ماشین سدان تا قیمت زیر٧٠ملیون رو دارید شک نکنید و بسنرن بی سی رو بخرید.٢ماه خریدم.عالی عالی عالی

  10. سلام.من هم تحقیق کردم خودرو خوبی نسبت به قیمتش به نظر می رسد امیدوارم کمی به مصرف کننده احترام گذاشته شود وقیمتش رو کران نکنند.

  11. سلام دوستان
    بنده این خودرو رو ۴آبانماه از نمایندگی سعادت آباد گروه بهمن تحویل گرفتم تاالان ۱۰۰۰تا باهش رفتم اکثرا جاده شمال وسربالاییو سرازیریاش بوده.خیالتون راحت نسبت به پولی که براش پرداخت کردم(۵۸ میلیون) خیلی خیلی ماشین خوبیه تازه تا ۶۵ میلیون هم میارزه.گیربکسش آیسین ژاپنه و حرف نداره همین یه قلم می ارزه به کل جک وبرلیانسو ماشینای هم ردش.خلاصه خیلی خیلی ازش راضیم .دلال یا ذی نفع هم نیستم .

  12. سلام عزیزان
    من هم به این ماشین خیلی علاقمند شدم
    خیلی تو اینترنت سرچ کردم و مشخصات کلی از ماشین های تو رنج 50 میلیون تا 60 میلون خوندم
    توان مالی زیادی ندارم باید اقساطی بخرم
    با نمایندگی بهمن هم تماس گرفتم گفتن تکمیل ظرفیت شده
    اگر میدونید کی مجددا فروش اقساطی b30 شروع میشه بهم ایمیل بدین لطفا و اینکه خدا خدا میکنم قیمت بالاتر نره و شرایطش طوری باشه که از پس آقساطش بر بیام
    این ماشین خیلی دلم برده و البته ماشین بی وای دی اف 3 هم تو همین رنج قیمت هست و خوشگله ولی نمایندگی هاش خیلی کمه ترجیح میدم از گروه بهمن خرید داشته باشم
    لطفا هر نظری راجع به این ماشین دارین صادقانه بگین که ما هم استفاده کنیم
    چون تو نت خوندم که فاو شرکت خیلی قدری هست و سالانه به طور تقریبی 3 میلیون ماشین تولید داره
    و اینکه گیربکس آیسین ژاپنی این ماشین …اینا باعث شده مصمم تر بشم برای خرید
    انشاااا همگی هر ماشینی که دلمون خواست بتونیم از پس خریدش بر بیایم
    موفق باشین دوستان

    • با سلام، امروز یازدهم دی ماه، پیش فروش جدیدش شروع شده به سایت بهمن موتور یا نمایندگیهاش مراجعه کنید.
      من هنوز تحویل نگرفتم ولی خیلی تحقیق و مطالعه کردم، تو این رنج قیمتی عالی هست.

  13. سلام،من مدتیه دارم تحقیق میکنم بین ام جی 360 و جک جی 5 وبرلیانس،واقعا با قیمت 60 تومن امکاناتش بهتره وچیزی که من رو مصمم کرد که تا اسفند این خودرورو بخرم نمایندگی بهمن چون واقعا خیلی خوبه،اگه قیمت رو نبرن بالا البته