با ربات Primer ، محصولی منحصر به فرد از محققان ام آی تی آشنا شوید (ویدیو)

با ربات Primer ، محصولی منحصر به فرد از محققان دانشگاه ام آی تی آشنا شوید (ویدیو)

ربات Primer یکی از جدیدترین اختراعات تیمی از دانشمندان ام آی تی (MIT) است که برخلاف ربات‌های معمولی، توانایی‌های متعدد و شگفت‌انگیزی دارد.

به طور کلی ربات‌های برای اجرای وظایفی مشخص ساخته می‌شوند و برای استفاده در زمینه‌هایی غیر از آنچه که از پیش تعیین شده، کاربردی ندارند؛ اما به تازگی گروهی از محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی (CSAIL) ام آی تی، به رهبری دنیلا راس (Daniela Rus) و شوهی میاشیتا (Shuhei Miyashit)، با توسعه سیستمی به نام ربات Primer عکس این موضوع را ثابت کرده‌اند. این سیستم از رباتی مرکزی تشکیل شده است که با پوشیدن استخوان‌بندی‌های بیرونی (Exoskeleton)، توانایی انجام وظایف متعددی را پیدا می‌کند.

با ربات Primer ، محصولی منحصر به فرد از محققان ام آی تی آشنا شوید (ویدیو)

با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، محصولات حوزه رباتیک از کارخانه‌ها و خطوط تولید خارج شده و وارد زندگی کاربران شده‌اند؛ با این حال به دلیل طراحی ثابت در نظر گرفته شده برای آن‌ها، نمی‌توان انتظار داشت که یک ربات نظافتچی، کار تحویل دادن مرسولات را به آدرس‌های مختلف انجام دهد. همین امر تیم راس و میاشیتا را به فکر از بین بردن محدودیت‌ها و ساخت ربات Primer انداخت؛ البته لازم به ذکر است که بخشی از ایده این اختراع از داستان‌های شخصیت خیالی تونی استارک (Tony Stark) در سری فیلم‌های مرد آهنی الهام گرفته شد که با اتصال اسکلت‌های خارجی مختلف به لباس ابرقهرمانی خود، در شرایط مختلف، بهترین عملکرد را داشت.

با ربات Primer ، محصولی منحصر به فرد از محققان ام آی تی آشنا شوید (ویدیو)

قبل از توضیح در مورد پوسته‌های بیرونی اوریگامی شکل این محصول باید به هسته مرکزی آن، یعنی ربات Primer اشاره کنیم؛ این ربات که به صورت مکعبی مغناطیسی طراحی شده، با لرزش و ارتعاش حرکت می‌کند، اما برای انجام کارهای پیچیده‌تر از حرکت، مانند غلتیدن، شناوری، خزیدن و یا حمل کردن اشیا، ربات Primer با قرارگیری در یک ورق پلاستیکی مخصوص که به وسیله حرارت به شکل‌های دلخواه در می‌آید، از پوسته‌های خارجی طراحی‌شده برای انجام هر کدام از وظایف تعیین‌شده استفاده می‌کند؛ پس از اتمام کار هم پوسته خارجی با قرارگیری این ربات در آب از هسته جدا می‌شود.

در حال حاضر اسکلت‌های Walk-bot، Wheel-bot، Boat-bot و Glider-bot برای ربات Primer توسعه یافته‌اند که هرکدام به ترتیب امکان راه رفتن، حرکت سریع، شناور شدن به همراه حمل بارهای سنگین و پرواز را برای این محصول فراهم می‌کنند.

دانشمندان ام آی تی ادعا می‌کنند که ربات ساخته‌شده توانایی پوشیدن بیشتر از یک مورد از این اسکلت‌ها را هم دارد؛‌ به عنوان مثال با ترکیب پوسته مخصوص راه رفتن با پوسته شناور شدن، ربات Primer قابلیت حرکت در خشکی و آب را با حمل بارهایی به مراتب سنگین‌تر از وزنش، پیدا می‌کند.

با ربات Primer ، محصولی منحصر به فرد از محققان ام آی تی آشنا شوید (ویدیو)

با اینکه ایده تیم راس و میاشیتا قبلا هم به ذهن دانشمندان خطور کرده بود، عملی کردن چنین رباتی با قابلیت‌هایی در سطح ربات Primer تاکنون ممکن نبوده است. محققان این تیم که طرح ارائه‌شده را بر اساس کارهای پیشین توسعه داده‌اند، معتقدند که یکی از بهترین کاربردهای ربات‌های چندکاره، استفاده در اکتشافات فضایی و انجام کارهای مختلف با هزینه‌ کمتر و تجهیزات محدودتر است. به علاوه، ساخت هر کدام از این پوسته‌ها هم در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.

تیم ربات Primer در حال حاضر بر روی گسترش توانایی‌های اختراع خود برای حرکت بهتر در آب،‌ جابه‌جایی در شن و همچنین استتار تمرکز کرده‌اند. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که با به اشتراک گزاری طرح توسعه‌یافته، متخصصان کار با پرینترهای سه بعدی هم به پیشرفت این ربات کمک کنند.

راس در این رابطه می‌گوید که با افزایش استفاده از ربات‌ها در زندگی روزمره، کاربران ترجیح می‌دهند که کارهای مختلف خود را بر عهده یک ربات بگذارند و از صرف هزینه برای خرید تجهیزات مجزا و متعدد، خودداری کنند.

مقاله مربوط به ربات Primer در ژورنال “Science Robotics” به چاپ رسیده است. در ادامه شما را به تماشای ویدیو نمایش توانایی‌های این اختراع شگفت‌انگیز دعوت می‌کنیم:

ویدیو معرفی توانایی‌های ربات Primer

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیلی جالبه!!!حیرت انگیزه!!! ینی این خودش ب تنهایی اینکارو میکنه و سر هم میشه؟؟حتما قابلیت برنامه ریزی داشته و داره ک بطور خودکار اینکارو انجام میده