تحقیقات جدید از تاثیرات سیگار الکترونیکی و ضررهای آن برای ریه خبر می‌دهند

تحقیقات جدید از تاثیرات سیگار الکترونیکی و ضررهای آن برای ریه خبر می‌دهند

با افزایش استفاده از سیگارهای برقی، تحقیقات گسترده‌ای در مورد تاثیرات سیگار الکترونیکی بر روی ریه انجام شده است و نتایج این پژوهش‌ها بسیار قابل توجه‌اند.

همانطور که اشاره شد مصرف نیکوتین به این روش، به خصوص در میان افراد جوان، روز به روز افزایش می‌یابد؛ برخی آمارگیری‌ها نشان می‌دهند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی در میان جوانان دبیرستانی از سال 2011 تا 2015، حدودا نه برابر شده است. با این حال، مطالعات جدید و گسترده در زمینه تاثیرات سیگار الکترونیکی نشان می‌دهند که استفاده از این وسایل مضرات سیگارهای تنباکو دار را نداشته،‌ اما وارد کردن نیکوتین به بدن به این روش ممکن است که سلامتی را به نوعی دیگر به خطر بیاندازد.

یکی از این مطالعات به تازگی از طرف محققان دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا به چاپ رسیده است و نتایج آن از تاثیرات سیگار الکترونیکی بر روی سیستم دفاعی بدن و ایجاد بیماری‌های التهابی ریه خبر می‌دهند.

به طور دقیق‌تر، پژوهشگران بزاق دهان 44 نفر از سه گروه افراد سیگاری، مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی و اشخاص غیر سیگاری را آزمایش کردند و پس از بررسی‌ها، مشخص شد که نمونه‌های گروه دوم حاوی مقادیر زیادی پروتئین‌های وابسته به گرانولوسیت نوتروفیل و شبکه‌های NET بوده است. محققان در مقاله چاپ‌شده اظهار کردند که نوتروفیل‌ها با وجود نقش خود در مبارزه با پاتوژن‌ها، باعث بروز بیماری‌های ریوی چون COPD و فیبروز سیستیک (Cystic Fibrosis) می‌شوند؛ از طرف دیگر بزاق هر دو گروه افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی حاوی نشانه‌های بیولوژیکی دیگری مرتبط با مشکلات دستگاه تنفسی بود.

البته همانطور که پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی اظهار کرده‌اند، تعداد افراد مورد آزمایش کم بوده و بسیاری از داوطلبان گروه اول هم قبل از استفاده از سیگار برقی، به روش‌های سنتیِ استعمال دخانیات وابسته بوده‌اند، که این امر باعث سخت‌تر شدن امکان ارتباط دادن نتایج به دست آمده، به تاثیرات سیگار الکترونیکی می‌شود. با این وجود یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مطالعه جدید انجام‌شده به این حقیقت مربوط می‌شود که مقاله‌های گذشته، مضرات سیگار الکترونیکی و تاثیرات بد آن به نسبت سیگارهای تنباکو دار را موردبررسی قرار می‌دادند و از آنالیز مشکلات ایجادشده توسط این وسایل به صورت جداگانه و مطلق، صرف‌نظر می‌کردند.

تحقیقات جدید از تاثیرات سیگار الکترونیکی و ضررهای آن برای ریه خبر می‌دهند

محمت کسیمر (Mehmet Kesimer)، نویسنده ارشد مقاله چاپ‌شده در این رابطه می‌گوید که مقایسه تاثیرات سیگار الکترونیکی با سیگار معمولی همانند مقایسه دو موضوع کاملا متفاوت است؛ او اظهار می‌کند که داده‌های به دست آمده نشان دهنده تاثیرات منفی و منحصر به فرد سیگار برقی بر روی ریه هستند و این تصور که استفاده از این وسایل جایگزین مناسبی برای سیگارهای تنباکو دار است را به چالش می‌کشند.

از آنجایی که استفاده از سیگارهای برقی موضوعی نسبت جدید است، تاثیرات درازمدت آن‌ بر روی سلامت هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقاتی مانند مقاله چاپ‌شده توسط تیم کسیمر بر روی این آثار طولانی مدت تمرکز داشته و با وجود تایید تفاوت تاثیرات سیگار الکترونیکی و مضرات آن نسبت به سایر روش‌های سنتی استعمال دخانیات، نشان می‌دهند که کنار گذاشتن سیگار معمولی و جایگزینی آن با سیگار برقی آن‌طور که انتظار می‌رود، سالم و بی‌ضرر نخواهد بود.

بی‌شک سالم‌ترین روش برای از بین رفتن تاثیرات مخرب استعمال دخانیات، کنار گذاشتن این ماده مضر به طور کلی و مصرف نکردن نیکوتین است. مقاله تیم کسیمر مدتی پیش در ژورنال “American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine” به چاپ رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. *& حالا اگه متادش نشیم چی؟ من خودم روزی یک بار قیلون میکشم نه بیشتر میخاو برقیشو بخرم متادشم نیستم به نظرم بدم نیست کمش

  2. 1- دود، دود است و همه نوعش زیانبار و آزار دهنده است.
    بد و مضرّ بودن، ذاتیِ دود بوده و عبارت مضحکِ “دود بی ضرر” مانند “سمّ بی ضرر” است؛ چون اگر ضرر نداشت که دیگه سمّ نبود.
    2- اعتیاد، بخودی خود، ناپسند بوده و بکلّی از ضرر داشتن/نداشتن جداست؛ حتّا اعتیاد به کار خوب هم، دستکم از ارزشش کاسته، باعث کم أجر شدن میشود؛ چه رسد به امثال دود، که از پایه خراب است.
    3- همه أشکال اعتیاد، ناشی از سست-عنصری و سوء تغذیه فکری است؛ که درمانش “دانش طلبی و تفکر منجرّ به ارتقای سطح شناخت انسان از خود و جهان هستی و نتیجتاً تعظیم در برابر خالق متعال” است.

  3. تریاک هم ضرر دار میباشد

  4. لابیه ماربورو و ویتستون نمیزاره مردم سمت چیزای سالم برن
    محققم میخرن

    • همه این تحقیق هایی که خنده دار هست ( کسی که سیگار سنتی میکشه رو بردن 2 هفته دادن سیگار الکترونیکی بکشه بعد تست گرفتن هر کسی که کمی از پزشکی بدونه میفهمه که اثراتی که تست شده همون عوارض کشیدن سیگار های سنتی هست که آزمایش کردن ) خیلی هم جالبه توی همه این تحقیقات الکی میگن همه کسایی که تست شدن محدود هست و هنوز هم کاملا عارضه ای برای سیگارهای الکترونیکی اثبات نشده بالاخره کمپانی هایی مثل فیلیپ موریس با درآمد چند ده میلیاردی در روز نمیاد بیکار بشینه تا یه چیز سالم رو مردم استفاده کنن فعلا هم FDA آمریکا و وزارت بهداشت انگلیس تایید کردن هنوز هیچ عارضه ای برای این سیگارهای الکترونیکی پیدا نشده ولی چیزی که اثبات شده اینه که 4400 سم سیگارهای سنتی رو نداره من به عنوان کسی که 5 ساله سیگار رو ترک کردم و از سیگار الکترونیکی استفاده میکنم با جرات میگم من الان هیچ فرقی با یه آدم معمولی توی نفس کشیدن و ورزش و … ندارم و منو از بیماری ریوی ای که از سیگار کشیدن برام بوجود آورده بود نجات داده ولی کمپانی های سیگار شدیدا به تکاپو افتادن که برای این دستگاه ها داستان درست کنن