امنیت گوشی اندرویدی

چگونه از آپدیت بودن و امنیت گوشی اندرویدی خود مطمئن شویم؟

گوشی شما شامل اطلاعات خصوصی است که نباید در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد. در همین زمینه چطور می‌توانیم از امنیت گوشی اندرویدی و آپدیت بودن آن مطمئن شویم؟

از اطلاعات شخصی، مخاطبین و تاریخچه مرورگر گرفته تا اطلاعات بانکی، تصاویر خانوادگی و اکانت شبکه‌های اجتماعی همه در تلفن هوشمند کاربر ذخیره می‌شوند. حال اگر امنیت گوشی اندرویدی تامین نباشد، افراد سودجو به طرق مختلف به این اطلاعات شخصی دست پیدا می‌کنند.

امنیت هر دستگاه به اندازه توجه و دقت فردی است که از آن استفاده می‌کند و باید روش‌های مختلفی را جهت بالا بردن امنیت گوشی اندرویدی خود مورد استفاده قرار دهید. در همین راستا مهمترین چیزی که هر دارنده گوشی یا تبلت اندرویدی باید به آن توجه کند، آپدیت بودن دستگاه است.

چرا امنیت موبایل اهمیت زیادی دارد؟

از دست دادن گوشی یا دزدیده شدن آن برای کاربر یک فاجعه محسوب می‌شود و علاوه بر این هزینه بالای خرید گوشی دیگر به شما برگردانده نمی‌شود. البته در این میان ابزارهایی همچون Prey وجود دارند که می‌توانند از راه دور گوشی را قفل کرده و اطلاعات را پاک کنند. اگر دیتای خصوصی شما در یک فضای ابری ذخیره شده و اپلیکیشن‌ها و تنظیمات شما در گوگل کلود ثبت شده باشند، حذف از راه دور اطلاعات آنچنان دردناک نیست.

با این حال دیتای شخصی شما تنها هنگام دزدیده شدن گوشی در معرض خطر قرار نمی‌گیرد. افراد سودجو و هکرها به کمک روش‌های فیزیکی نظیر حدس پین کد یا الگوی قفل می‌توانند به اطلاعات گوشی دسترسی داشته باشند، اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که آنها می‌توانند از راه دور، امنیت گوشی اندرویدی شما را زیر سوال ببرند. حفره‌های امنیتی در سیستم‌ عامل، اپلیکیشن‌ها و یا حتی سرویس‌های جانبی می‌تواند عامل اصلی لو رفتن اطلاعات شخصی شما باشند.

به عنوان مثال حمله KRACK که در سال 2017 شناسایی شد؛ این حمله از آسیب‌پذیری مربوط به پروتکل کدگذاری شده وایرلس WPA2 استفاده می‌کند. محصولات اندرویدی بیشترین انعطاف‌پذیری را داشته و دست کاربران را تا حدود زیادی باز می‌گذارند و همین نکته منجر به آسیب‌پذیری بالای آنها شده است. KRACK تنها عامل خطرناک برای امنیت گوشی اندرویدی نیست و هزاران خطر دیگر در کمین شماست.

5 خطر آنلاین برای گوشی‌های اندروید

امنیت گوشی اندرویدی

در طی سال‌های اخیر خطرات آنلاین متعددی امنیت گوشی اندرویدی کاربران را تحت تاثیر قرار داده‌اند که در ادامه به 5 مورد از خطرناک‌ترین و شایع‌ترین موارد می‌پردازیم:

  1. باج افزار اندرویدی: این ویروس مخرب و شایع در ازای لو ندادن اطلاعات غیرقانونی به اف بی آی آمریکا از کاربر پول درخواست می‌کند.
  2. تروجان‌های کلیکی: این تروجان درآمد مربوط به تبلیغات را برای توسعه‌دهندگان خراب‌کار اپلیکیشنی افزایش می‌دهد.
  3. فایل مخرب تبلیغاتی Xavier: این مورد به روش تبلیغات‌، امنیت گوشی اندرویدی کاربران را تهدید می‌کند. این تهدید جدید مربوط به سال 2017 است که از توانایی گوشی شما برای نمایش تبلیغات‌ سو استفاده کرده و از همین راه درآمد کسب خواهد کرد.
  4. اپلیکیشن‌های تقلبی پوکمون گو: این موارد توانایی اجرای ابزارهای دسترسی از راه دور را در گوشی کاربران دارند و در نهایت کنترل دستگاه به صورت از راه دور در اختیار فرد دیگری قرار می‌گیرد.
  5. مورد چهارم که مربوط به پوکمون گو بود تنها گوشه‌ای از تهدیدهای مربوط به برنامه‌های تقلبی این بازی است که شامل فایل‌های مخرب می‌شوند و به صورت رایگان در اینترنت قرار گرفته‌اند.

خب حالا در مقابل این همه خطر چگونه می‌توانیم امنیت گوشی اندرویدی خود را تضمین کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که ضمن نصب ابزارهای امنیتی، مهم است که حتما سیستم عامل گوشی شما آپدیت باشد. بدین ترتیب مطمئن خواهید بود که گوشی توانایی مقابله با جدیدترین تهدیدهای اینترنتی را دارد.

بررسی آپدیت‌های جدید

یکی از مهمترین جنبه‌های نگه‌داری و مدیریت گوشی، تبلت یا رایانه‌ها، اطمینان از نصب شدن جدیدترین فایل‌های به‌روز رسانی است. این فایل‌های آپدیت علاوه بر بهبود رابط کاربری و گرافیک آن، حفره‌های امنیتی و مشکلات مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار را برطرف می‌کنند؛ نصب پچ‌های امنیتی ماهانه گوگل برای اندروید نیز یکی دیگر از موارد مهم است.

امنیت گوشی اندرویدی

بررسی آپدیت بودن یا نبودن گوشی‌های اندرویدی بسیار ساده است. ابتدا از اتصال وای‌فای مطمئن شوید و سپس به ترتیب به بخش Settings > About device>Software Update > Check for updates مراجعه کنید. منتظر باشید تا گوشی جدیدترین فایل‌های مربوط به آپدیت نرم‌افزاری را پیدا کند. (بسته به سازنده گوشی شما، محل قرارگیری این بخش متغیر است)

اگر آپدیت جدیدی در دسترس بود بر روی گزینه Update لمس کرده و سپس دستورالعمل مراحل نصب را پیگیری کنید. بهتر است به جای اینترنت همراه از وای‌فای جهت دانلود آپدیت کمک بگیرید. پس از اتمام مراحل دانلود و نصب، گوشی شما آپدیت خواهد بود. بدون شک امنیت گوشی اندرویدی شما در صورت آپدیت بودن بیشتر می‌شود.

اپلیکیشن‌ها را آپدیت کنید

به‌روز بودن نسخه مربوط به برنامه‌های مختلف اندروید به اندازه خود سیستم‌ عامل حائز اهمیت نیست. با این حال بسیاری از توسعه‌دهندگان در نسخه‌های جدید محصولات خود موارد امنیتی را مد نظر قرار می‌دهند و نصب جدیدترین نسخه از هر اپلیکیشن ایده خوبی جهت حفظ امنیت گوشی‌های اندرویدی است.

امنیت گوشی اندرویدی

در گوگل پلی منوی اصلی را باز کرده و گزینه Setting را پیدا کنید. در اینجا بر روی گزینه Auto Update apps لمس کنید و مطمئن شوید گزینه Do no auto update apps انتخاب نشده باشد. به جای آن از گزینه Auto-update apps at any time یا  Auto-update apps over Wi-Fi only استفاده کنید. همانطور که در بالا گفتیم، انتخاب یکی از این گزینه‌ها وابسته به اتصال اینترنت خانگی شما و محدودیت حجمی آن است.

خبری از آپدیت نیست؟ از رایانه کمک بگیرید

اگر پس از طی کردن مراحل قبل خبری از آپدیت نبود به وب‌سایت سازنده گوشی مراجعه کرده و جدیدترین نسخه را بررسی کنید. این کار کمی طول می‌کشد، پس اگر گزینه جست‌وجو در سایت سازنده قرار دارد از آن استفاده کنید. در غیر این صورت به صفحه پشتیبانی مراجعه کرده و به دنبال مدل گوشی خود بگردید.

در اینجا اطلاعات مورد نظرتان را پیدا خواهید کرد. معمولا در این بخش باید نرم‌افزار مدیریت اختصاصی مربوط به سازنده مربوطه را دانلود کنید. این برنامه‌ها به سادگی جدیدترین فایل‌های آپدیت را پیدا می‌کنند و همچنین امکان تبادل فایل بین گوشی و رایانه با این ابزارها فراهم می‌شود.

پس از نصب این برنامه دو گزینه پیش رو دارید. یا گزینه مربوط به دانلود فایل به‌روزرسانی درون خود برنامه قرار دارد و می‌توان از آن استفاده کرد و یا باید به صورت دستی آن را از وب‌سایت سازنده دانلود کنید. در صورت استفاده از هر کدام از این روش‌ها، جهت نصب آپدیت، حتما گوشی را به کمک کابل به رایانه متصل کنید.

پشتیبانی گوشی به پایان رسیده است؟

اما اگر خبری از آپدیت رسمی برای گوشی شما نیست، چه گزینه‌ای پیش رو دارید؟ شاید مدل گوشی شما قدیمی شده باشد و یا سازنده دیگر برای آن فایل آپدیتی ارائه نکند. در هر صورت نمی‌توانید از آن فایل‌های آپدیت همراه با حل مشکلات امنیتی گوشی‌ های اندرویدی بهره‌مند شوید.

احتمالا بهترین راه در چنین شرایطی نصب رام‌های اندروید باشد؛ این کار می‌تواند امنیت گوشی اندرویدی شما را تا حد زیادی بالا ببرد. این رام‌ها معمولا نسخه شخصی‌سازی شده از اندروید هستند. معمولا تغییرات مربوط به رابط کاربری و تنظیمات این رام‌ها در نسخه اصلی وجود ندارد. رام‌ها کاملا غیر رسمی هستند اما معمولا آپدیتی که گوشی شما به آن نیاز دارد را شامل می‌شوند. با این حال جهت نصب آنها باید بوت لودر گوشی را آنلاک کنید و همین موضوع امنیت گوشی را پایین می‌آورد.

البته توجه داشته باشید که برخی رام‌ها توسط توسعه‌دهنده رها می‌شوند و دیگر آپدیتی برای آنها منتشر نمی‌شود. بنابراین رامی انتخاب کنید که از آپدیت و بهبود آن در آینده مطمئن باشید. رام‌های CyanogenMod و LineageOS دو مثال خوب در این زمینه هستند.

راهکار نهایی

امنیت گوشی اندرویدی

خبری از آپدیت برای گوشی شما نیست؟ خبری از رام نیست، و یا نمی‌خواهید این موارد غیر رسمی را بر روی گوشی خود نصب کنید؟ شما تنها نیستید و بسیاری از کاربران دیگر هم با همین مشکل روبرو هستند. به همین خاطر خطرات مربوط به امنیت گوشی اندرویدی ، خیل عظیمی از کاربران را تهدید می‌کند. حالا تنها گزینه روی میز خرید گوشی جدید اندرویدی (و یا شاید مهاجرت به iOS) باشد. اما چگونه از تکرار شدن این سناریو جلوگیری کنیم؟ آیا گوشی جدید اندرویدی که می‌خرید، به خوبی برای چند سال آپدیت خواهد شد؟

گوشی‌های جدید اندرویدی بدون شک در بازه‌های مختلف فایل‌های مربوط به به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند. اما همانطور که گفتیم، مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری شرکت سازنده از این گوشی‌ها بسیار مهم است.

معمولا گوشی‌های جدید شرکت‌های مختلف به مدت دو سال آپدیت می‌شوند. این مدت زمان آنچنان طولانی نیست و شاید به همین دلیل به فکر مهاجرت به گوشی‌های آیفون اپل بیوفتید، چرا که مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری اپل از محصولاتش تقریبا دو برابر بیشتر است. با این حال در همین زمان کم، شرکت تولیدکننده بیش از ده آپدیت جدید را برای گوشی ارسال می‌کند و امنیت گوشی اندرویدی شما تا حد زیادی تضمین می‌شود. کمپانی‌های سونی، گوگل و HTC معمولا دو سال پشتیبانی نرم‌افزاری را برای محصولات خود ارائه می‌کنند. اگر شرکتی را پیدا کردید که مدت زمانی پشتیبانی آن بیشتر است، به فکر خرید محصولات آن سازنده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. باشه تو برو ایفون بگیر با سیستم عامل محدود و ضعیف در مورد اندروید هم اگه چیزی نمی دونی نظر نده تو باید تو باید در مورد همه چیز نظر بدی؟؟

  2. نمیشه مطمعن بود چون انرویده