مقارنه سیاره زهره و مشتری

مقارنه سیاره زهره و مشتری و نحوه تماشای این پدیده کم نظیر در آسمان

مقارنه سیاره زهره و مشتری تا ساعاتی دیگر در آسمان به وقوع خواهد پیوست. در اینجا شما علاقه‌مندان نجوم را با نحوه تماشای این پدیده کم‌نظیر آشنا خواهیم کرد.

خبر مقارنه سیاره زهره و مشتری برای علاقه‌مندان نجوم بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود! در روزهای آینده، ناظران می‌توانند مانور بسیار زیبای سیارات زهره و مشتری را در فاصله‌ای نزدیک به همدیگر در آسمان مشاهده کنند.

سیارات زهره و مشتری پیش از طلوع خورشید، به طور همزمان در آسمان ظاهر می‌شوند. این پدیده که تحت عنوان مقارنه سیاره زهره و مشتری شناخته می‌شود، یکی از رویدادهای بسیار جذاب در منظومه شمسی به شمار می‌رود. این رویداد نجومی، پیش‌تر نیز در سال‌های 2015 و 2016 رخ داده بود و علاقه‌مندان می‌توانند این بار هم به تماشای این پدیده جذاب بنشینند.

در سحرگاه، دو عضو نورانی از سیارات منظومه شمسی (زهره و مشتری)، پدیده مقارنه را به اجرا خواهند گذاشت. حرکت این سیارات در آسمان تاریک، همچون یک ستاره دوتایی خودنمایی کرده و منظره‌ای زیبا و جالب توجه را به نمایش خواهد گذاشت.

پدیده مقارنه سیاره زهره و مشتری ، درست پیش از سحرگاه 13 یا 14 نوامبر (22 یا 23 آبان) متناسب با محل زندگی شما روی خواهد داد. این سیارات نزدیک به 643 میلیون کیلومتر از همدیگر فاصله دارند، ولی از دیدگاه ناظران زمینی این فاصله تنها به میزان 0.3 درجه به نظر خواهد رسید.

نحوه تماشای مقارنه سیاره زهره و مشتری از نقاط مختلف جهان

طبق برآوردهای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (NASA’s Jet Propulsion Laboratory)، تماشای مقارنه سیاره زهره و مشتری از مناطق مختلف جهان به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند این پدیده نجومی را در افق جنوب شرقی و لحظاتی پیش از طلوع خورشید مشاهده کنند.

تقریبا 45 دقیقه پیش از طلوع خورشید، می‌توان مقارنه سیاره زهره و مشتری را از روی یک تپه یا بالکن به خوبی مشاهده کرد. در کشور انگلستان، سیارات زهره و مشتری به ترتیب در ساعات 05.56 و 06:05 طلوع می‌کنند. امکان مشاهده این سیارات، تا حوالی ساعات 07:15 ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت 1 ساعته، نهایت استفاده را ببرند.

مقارنه سیاره زهره و مشتری

در ساحل شرقی ایالات متحده، این سیارات در حدود ساعت 05:30 طلوع می‌کنند. از آنجا که رویداد مقارنه سیاره زهره و مشتری همزمان با طلوع آفتاب رخ می‌دهد، افراد می‌بایست از تماشای مستقیم نور خورشید خودداری کرده و در صورت لزوم، از عینک‌های مخصوص استفاده کنند.

پدیده مقارنه، چندان هم نادر نیست!

مقارنه سیارات مشتری و زهره ، در سال‌های 2015 و 2016 نیز به وقوع پیوسته و فاصله بسیار نزدیک‌تری را هم نسبت به یکدیگر داشته‌اند. به همین سبب، ستاره‌شناسان می‌گویند که پدیده مقارنه چندان هم نادر نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*