لیزر شیلد

سپر موشکی لیزر شیلد بر روی جنگنده‌های آمریکایی نصب خواهد شد

کمپانی لاکهید مارتین قراردادی به ارزش 23.6 میلیون دلار برای طراحی سلاح لیزری به نام لیزر شیلد که بر روی جنگنده‌ها نصب خواهد شد، از نیروی هوایی آمریکا دریافت کرده است.

شیلد مخفف اثباتگر لیزر پر انرژی دفاعی (SHiELD) است که یک پروژه برای ساخت سلاحی لیزری با هدف از بین بردن موشک‌های ضد هواگرد است که به سمت جنگنده شلیک شده‌اند.

لیزر شیلد در سه بخش مجزا و توسط پیمانکارهای مختلف ساخته خواهد شد. این سه بخش عبارتند از تکنولوژی مورد نیاز برای هدفگیری و تاباندن اشعه لیزر به هدف، غلافی که دستگاه لیزر و اجزای خنک‌کننده‌اش درون آن قرار خواهند گرفت و در نهایت خود دستگاه لیزر. کمپانی‌های نورثروب گرومن، بوئینگ و لاکهید مارتین به ترتیب مسئول ساخت این سه بخش هستند. انتظار می‌رود کل پکیج در سال 2021 برای انجام آزمایش آماده شود.

یزر شیلد

لیزرهای پر انرژی که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تسلیحاتی بسیار بزرگ و حساس بودند که به مقدار زیادی مواد شیمیایی سمی برای ایجاد اشعه‌‌ای با قدرت کافی نیاز داشتند. اما لیرزهای فیبری که امروزه توسعه یافته‌اند بسیار کوچک‌تر و مقاوم‌تر هستند که این مسئله آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌ آل برای استفاده در بخش نظامی تبدیل کرده است. هم‌اکنون این لیزرها در حال ظهور بر روی خودروهای نظامی کوچکی نظیر استرایکر هستند.

لیزر شیلد برای حفاظت از هواگردهای نظامی آمریکا در مقابل موشک‌های هوا به هوا که از سایر جنگنده‌ها شلیک می‌شوند و یا موشک‌های زمین به هوا که توسط سامانه‌های پدافندی پرتاب می‌شوند طراحی شده است. کاندیدهایی که احتمال نصب این لیزر بر روی آن‌ها بیشتر است، جنگنده‌های قدیمی‌تر مانند F-15C ،F-15E Strike Eagle و F-16 هستند که در میادین نبرد امروز آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

با این که این سلاح لیزری برای نصب بر روی جنگنده‌ها طراحی شده، اما قطعا می‌توان از آن برای محافظت از هواپیماهای بزرگ مانند هواپیمای ترابری C-130 و تانکر سوخت‌رسان KC-135 و بمب‌افکن‌های قدیمی‌تر B-52 نیز بهره برد.

این غلاف اولین سامانه دفاعی است که نه تنها توانایی گمراه کردن، که توانایی نابودی موشک‌ها را هم خواهد داشت. موشک‌های هوا به هوا و زمین به هوا از زمان ورود به خدمت‌شان بی رقیب بوده‌اند. سرعت زیاد این تسلیحات، رهگیری آن‌ها را غیر ممکن می‌کرد و خلبان تنها می‌توانست با انجام مانورهای دفاعی و یا با استفاده از روش‌های دفاع غیر فعال مانند رها کردن فلیر و چف از آن‌ها بگریزد. اما امروز اتوماسیون و توانایی هدف قرار دادن آن‌ها با سرعت نور بلاخره دفاع فعال در مقابل این موشک‌ها را به واقعیت تبدیل کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یکی بهم گفت لیزرشو اپل ساخته