گرمترین سال زمین

گرمای جهانی به اوج خود رسید؛ سال 2017 رکورد گرمترین سال زمین را شکست!

رکوردشکنی گرمترین سال زمین هرساله تکرار می‌شود و این بار سازمان جهانی هواشناسی (WMO) از شدت گرفتن بی‌سابقه گرمای جهانی خبر داده است!

گرمای جهانی به بیشترین مقدار خود در تاریخ زمین دست یافت. بر اساس آخرین بیانیه‌ای که در مورد تغییرات آب و هوایی جهان منتشر شده، سال 2017 رکورد گرمترین سال زمین را برای چندمین بار شکست!

در واقع به نظر می‌رسد سال 2017، گرمترین سالی‌ست که در آن چرخه ال‌نینو (El Niño) رخ نخواهد داد. ال‌نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی در جهان است که هر 2 الی 7 سال یک بار، ناهنجاری‌های بزرگی را در آب و هوای سراسر سیاره زمین پدید می‌آورد که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به وقوع سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی و قحطی اشاره کرد.

بر اساس آخرین بیانیه مدنی سازمان جهانی هواشناسی، سال 2017 برای چندمین بار موفق شده که رکورد گرمترین سال زمین را به خود اختصاص دهد. به طور دقیق‌تر، از ژانویه تا سپتامبر سال جاری، متوسط دمای جهانی حدودا 1.1 درجه سانتی‌گراد نسبت به قبل از عصر صنعتی افزایش یافته و ما را با سرعت قابل ملاحظه‌ای به توافقنامه اقلیمی پاریس نزدیک می‌کند.

در بخش‌هایی از جنوب اروپا و قاره آفریقا، گرمای جهانی در سال جاری به اوج خود رسید و یک واقعیت عجیب را در پی داشت: گرمای جهانی شدید در سال 2017 در حالی رخ داد که امسال، فاقد رخداد ال‌نینو بود!

به گفته کارشناسان، سال‌های 2015 و 2016 هر دو از نظر گرمای جهانی رکوردشکنی کرده‌اند و این بار سال 2017 نیز مشابه همین روند را بر شرایط آب و هوایی سیاره زمین حاکم ساخته است.

با وجود آنکه هنوز سال 2017، به بیشترین میزان دمای سال قبل دست نیافته، ولی در حاضر باید آن را به عنوان داغ‌ترین سال غیر ال‌نینو به شمار آورد. با وجود آنکه در سال جاری، تغییرات آب و هوایی سبب بروز چرخه ال نینو نشد، ولی با این حال، متوسط میزان دمای سال 2017 در مقایسه با سال‌های غیر ال‌نینو در تمامی دوران‌ها، بیشتر است!

گرمترین سال زمین

البته هیچ‌کدام از این اخبار برای متخصصین علوم آب و هوایی تعجب‌آور نیست؛ چرا که آن‌ها در دوره‌های مختلف تغییرات آب و هوایی نقاط مختلف سیاره را زیر نظر داشته و توضیح جامعی برای وقایع آن دارند. به عنوان مثال، پتری تالاس (Petteri Taalas) دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی گفت:

سه سال گذشته، همگی رکورد گرمترین سال زمین را یکی پس از دیگری شکسته‌اند. این شواهد، بیانگر یک روند گرم شدن در دراز مدت است.

صرف نظر از روند رو به رشد دمای هوا، تغییرات اقلیمی بسیاری در سال 2017 به وقوع پیوسته که برخی از آنان به نوبه خود رکوردشکنی کرده‌اند!

به عنوان مثال، در سال جاری میلادی طوفان فصلی در شمال آتلانتیک منجر به ایجاد 8 طوفان در قسمت‌های مختلف جهان شد. علاوه بر این، بارش سیلابی و 7 روزه طوفان هاروی در ایالات متحده، در نوع خود یک رکوردشکنی بی‌سابقه به شمار می‌رود.

گرمترین سال زمین

کارشناسان اذعان کرده‌اند که رابطه بین تغییرات اقلیمی و وقوع این طوفان‌های فصلی بسیار پیچیده است. اما متخصصان سازمان جهانی هواشناسی بر این باورند که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان، در این میان بی‌تاثیر نیست.

وقوع سیل‌های عظیم در اواسط ماه آگوست، تاثیر بسیاری را بر شرایط اقلیمی شبه قاره هند، شرق نپال و شمال بنگلادش داشت.در همین راستا، کنیان نیز چنین خشکسالی شدیدی را تجربه کرد و این رویداد یک فاجعه ملی اعلام شد. پتری تالاس در این رابطه اظهار کرد:

در سال جاری ما شاهد تغییرات آب و هوایی بی‌سابقه‌ای بوده‌ایم. از جمله این تغییرات می‌توان به درجه حرارت بالای 50 درجه‌ سانتی‌گراد در اسیا، وقوع طوفان‌های عظیم در سراسر کارائیب و اقیانوس اطلس و وقوع سیل‌های ویران‌کننده و همچنین خشکسالی‌های بی‌پایان در شرق آفریقا اشاره کرد.

بسیاری از این رویدادها، بیانگر این موضوع هستند که فعالیت‌های انسان و افزایش تولید گاز گلخانه‌ای از سوی کشورها، سبب تغییراتی اساسی در وضعیت اقلیمی سیاره زمین شده است.

در همین راستا، سازمان جهانی هواشناسی روز دوشنبه و در آغاز بیست و سومین اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی (COP23) در بن آلمان، سال 2017 را یکی از گرمترین سال‌های کره زمین از زمان ثبت دمای هوا نامید!

گرمترین سال زمین

خبر خوب این است که به لطف معاهده اقلیمی پاریس، کشورهای مختلف ضمن همکاری با یکدیگر سعی خواهند کرد که از وقوع فجایع این چنینی جلوگیری کرده و با کاهش دادن تولید گازهای گلخانه‌ای، در این میان سهم داشته باشند.

دبیر اجرایی جدید کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل خانم پاتریشیا اسپینوزا (Patricia Espinosa) در سخنرانی خود گفت:

این یک اتفاق بسیار خوشایند در میان دولت‌ها، شهرها، ایالات‌ها، سرزمین‌ها، تجارت‌ها و همچنین جوامع مدنی در آستانه دست‌یابی به یک تغییر مثبت است.

چیزی که در این مورد باید مورد توجه قرار گیرد، این است که دولت‌ها برای آینده سیاره زمین تلاش خواهند کرد؛ تنها دنیایی که برای زندگی می‌شناسیم. سران بیست و سومین اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی امیدوارند که این نشست، سرانجام به یک هدف مثبت و موثر برای آینده سیاره زمین دست یابد.