استانداردهای خودرویی

استانداردهای خودرویی چگونه اجرا می‌شوند؟ لیست کامل استانداردهای 85 گانه

سازمان ملی استاندارد ایران فهرست کامل استانداردهای خودرویی که فاز اول آن از ابتدای دی‌ماه آغاز شد را منتشر کرد. در ادامه، لیست کامل استانداردهای 85 گانه جدید خودرویی را مشاهده می‌کنید.

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای جدید خودرو در ایران در سه مقطع زمانی از دی‌ماه امسال تا دی‌ماه سال آینده اجرایی می‌شود.  این سازمان در اسفند سال گذشته رسما اعلام کرد که تعداد استانداردهای خودرویی از 55 مورد به 85 مورد افزایش پیدا کرده و طبق تفاهمی که بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان صورت گرفت، قرار شد خودروهایی که نتوانند خود را با استانداردهای جدید منطبق کنند، در سه مرحله با توقف تولید مواجه شوند.

اجرای مرحله به مرحله استانداردهای خودرویی

به این ترتیب با توجه به زمان‌بندی انجام شده، باید تا ابتدای دی‌ماه امسال، 61 مورد استاندارد اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال 1397، دو مورد دیگر به 61 استاندارد قبلی اضافه خواهد شد. سرانجام با اضافه شدن 22 مورد استاندارد تا دی‌ماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش پیدا می‌کند.

اگر خودروهای داخلی نتوانند تا زمان‌بندی تعیین شده، استانداردهای خودرویی را رعایت کنند با توقف خط تولید مواجه می‌شوند. طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و ابلاغ می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمانی مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود و این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد تا تولیدکننده این فرصت را برای تغییر وضعیت و رعایت کردن استانداردها در اختیار داشته باشد. با توجه به این که صنعت خودروسازی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، مهلت زمانی تعیین شده نیز بیشتر بوده و شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه 1397 و در سه مرحله برای رعایت استانداردهای 85 گانه به خودروسازان فرصت داد.

افزایش استانداردهای خودرویی در اروپا در سال 2016 و در ایران نیز در سال 2017 الزامی شده و اگر خودروسازان نتوانند این استانداردها را در دستور کار قرار دهند، محصولاتشان از دور خارج می‌شود. در پایان می‌توانید فایل PDF لیست کامل 85 استاندارد خودرویی را که توسط سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شده از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود لیست کامل استانداردهای 85 گانه خودرویی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بابا یکی دو روز دیکگه یه مستند درباره سمند پخش میشه این همه میگن امنه امنه تازه سمند ن پراید
    ببینیم چی به چیه خخخ من که شک ندارم هرچی میکن یه خودرو استاندرده همش مزخرفه

  2. خخخ خوب معلومه قبول میکنن البته به ظاهر

  3. تو ایران وقتی میگن پراید استاندارده ینی اینی که ملت و خر گیر اوردن هرچی بدن بهمون اسمش استانداره