8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

مجموعه تهیه‌شده، لیستی شامل 8 نمونه از جستجوهای دولتی انجام‌شده توسط کشورهای مختلف جهان برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی است.

بحث یوفوها (UFO) یا همان اشیا ناشناس پرنده از دهه‌های پیش تاکنون طرفداران زیادی داشته و کمتر پیش آمده که سوال در مورد وجود فرازمینی ها با وایرال شدن عکس یا ویدیویی از مشاهده یوفو، مجددا به موضوع داغ صحبت‌ها مبدل نشود. در همین رابطه لیستی از تلاش‌های ایالات متحده و سایر کشورهای جهان برای پیدا کردن یوفوها و منشا حوادث ارتباط داده شده به موجودات فضایی را تهیه کرده‌ایم که اقدامات دولت‌ها در این رابطه را از اواسط قرن بیستم تاکنون،‌ پوشش می‌دهد؛ با ما همراه باشد.

جستجوهای رسمی انجام‌شده برای پیدا کردن یوفوها

1. پروژه‌های ساین و گراج؛ بین سال‌های 1948-1951

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

حادثه رازول یکی از شناخته‌شده‌ترین اتفاقات مربوط به یوفوها در تاریخ است؛ در سال 1947 ساکنین محلی اعلام کردند که یک بشقاب‌پرنده در منطقه رازول (Roswell) ایالت نیومکزیکوی آمریکا سقوط کرد و این اتفاق باعث خبرساز شدن داستان‌های بی‌شماری در مورد ارتباط حادثه رازول با فرازمینی ها شده است. نیروی هوایی آمریکا در آن زمان این ارتباط را تکذیب کرد و در دهه 90 میلادی هم این بخش از ارتش ایالات متحده اعلام کرد که شی ناشناس پرنده قسمتی از طرحی به نام پروژه مغول (Project Mogul) بوده که در جریان آن، یک بالون مخصوص شناسایی سیگنال‌های مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای شوروی، سقوط کرده است.

با این حال اتفاق گزارش‌شده باعث شروع تحقیقات رسمی برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی در چند سال آینده شد؛ در یکی از اسناد مربوط به پروژه ساین (Project Sign) نیروی هوایی آمریکا که بین سال‌های 1948 تا 1949 در جریان بود، آمده است که مشاهدات افراد محلی صحت داشته، اما به احتمال قوی بخشی از حادثه ناشی از پدیده‌های طبیعی بوده و بخش دیگر ماجرا با هواپیماهای آمریکایی و خارجی مرتبط بوده است. پروژه گراج (Project Grudge) که بین سال‌های 1949 تا 1951 توسط نیروی هوایی هدایت می‌شد هم تحقیقات پروژه ساین را دنبال می‌کرد، اما مسئولان آن همانند طرح پیش از خود، موفق به یافتن مدارک محکم در مورد دخالت آدم فضایی‌ها نشدند.

2. پروژه کتاب آبی؛ بین سال‌های 1952-1969

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

پروژه کتاب آبی (Project Blue Book) هم توسط نیروی هوایی آمریکا و در ادامه طرح گراج هدایت شد. در طول این پروژه که بین سال‌های 1952 تا 1969 جریان داشت، مسئولان مشخصا بر روی تهدید امنیتی یوفوها متمرکز بودند و داده‌های مختلفی در مورد اشیا ناشناس پرنده جمع‌آوری شد؛ تاکنون بیش از 10 هزار پرونده مربوط به این تحقیقات بر روی اینترنت قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود تلاش مقامات برای پیدا کردن یوفوها و اثری از فرازمینی ها باعث ثبت شدن بیش از 12 هزار مورد مشاهده اشیا ناشناس پرنده شد که تنها دلیل وقوع 6 درصد از این موارد مجهول اعلام شده است.

3. کمیته کاندون؛ بین سال‌های 1966-1968

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

کمیته کاندون (The Condon Committee) که با نام پروژه یوفو دانشگاه کلورادو هم شناخته می‌شود، طرحی تحت حمایت نیروی هوایی آمریکا بود که در آن گروهی به سرپرستی فیزیکدان، معروف ادوارد کاندون (Edward Condon)، به صورت رسمی شواهد اشیا ناشناس پرنده را بررسی می‌کردند. این گروه اطلاعات جمع‌آوری شده در پروژه کتاب آبی را مجددا آنالیز کرده و یافته‌های خود را در سال 1968 منتشر کردند.

کاندون در گزارش چاپ‌شده اعلام کرده است که یک سوم موارد گزارش‌شده در پروژه کتاب آبی غیرقابل توجیه هستند؛ با این حال بسیاری معتقدند که دلیل تشکیل تیم کاندون متوقف کردن تلاش‌های نیروی هوایی ایالات متحده برای پیدا کردن یوفوها بوده است. طرح کتاب آبی یک سال پس از انتشار نتایج بررسی‌های تیم کاندون متوقف شد.

4. پروژه اُزما؛ سال 1960

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

دلیل اهمیت پروژه ازما (Project Ozma)‌ به این خاطر است که در این طرح انسان‌ها برای اولین بار در خارج از منظومه خورشیدی به دنبال سیگنال‌های رادیوی گشتند؛ اسم این پروژه برگرفته از داستان معروف جادوگر شهر اُز است و هزینه‌های تحقیقات آن هم توسط بنیاد علوم طبیعی آمریکا تامین می‌شد.

بر طبق اطلاعات موجود، ستاره شناسی به نام فرانک دریک (Frank Drake) ستاره‌های تاو نهنگ و اپسیلون جوی که به ترتیب در صورت فلکی‌های نهنگ و جوی قرارگرفته‌اند را موردبررسی قرار داد. در این بررسی ستاره‌ها به مدت 6 ساعت در روز، در بین ماه‌های آوریل تا جولای سال 1960 تحت نظر بودند، اما هیچ نشانه‌ای از سیگنال‌های رادیویی از سمت آن‌ها دریافت نشد.

5. تحقیقات ستی؛ از دهه 70 میلادی تا سال 1993

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

ستی (SETI) نام تیمی از محققان بود که از دهه 70 میلادی توسط سازمان فضایی آمریکا و به منظور جستجو هوش فرازمینی تشکیل شد؛ ناسا این تحقیقات را به کمک آنتن‌های پیشرفته خود پیش می‌برد، اما پروژه ستی در سال 1993 رسما تعطیل شد. البته برخی معتقدند که این سازمان فضایی با تغییر نام پروژه به “High Resolution Microwave Survey”، پژوهش‌ها را در یک قالب دیگر ادامه داد.

از طرف دیگر، تحقیقات ستی به صورت غیررسمی در دانشگاه‌های سراسر جهان در جریان است و موسسه‌ای به همین نام در سال 1984 و با بودجه شخصی، برای تحقیق در مورد هوش فرازمینی تاسیس شد. در سال 2007 هم با سرمایه‌گذاری یکی از بنیان‌گذاران کمپانی مایکروسافت، تلسکوپ پیشرفته‌ای در اختیار موسسه ستی قرار گرفت.

6. مؤسسه اخترزیست‌شناسی ناسا؛ از سال 1998 تا به امروز

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

دانش اخترزیست‌شناسی ارتباط چندانی با بحث اشیا ناشناس پرنده ندارد، اما پژوهشگران این حوزه به دنبال بررسی شرایط لازم برای به وجود آمدن حیات (میکروبی و یا هوشمند) در کیهان هستند؛ در همین رابطه،‌ موسسه اخترزیست‌شناسی ناسا (NAI) هم در جهت تشویق دانشمندان برای همکاری در رابطه با بررسی حیات فرازمینی، تشکیل شده است. در این موسسه‌ی تحت نظر دولت، تلاش محققان بر روی روشن کردن امکان میزبانی حیات در محیط‌های مختلفی مانند قمرهای یخی و یا سطح سیاره مریخ متمرکز شده است.

البته NAI تنهای یکی از شش شاخه برنامه اخترزیست‌شناسی آژانس فضایی آمریکا به حساب می‌آید و دانشمندان این سازمان اقدامات گسترده‌ای برای پیدا کردن حیات فرازمینی انجام می‌دهند.

7. برنامه شناسایی تهدیدهای پیشرفته هوایی؛ بین سال‌های 2007-2012

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

در ماه دسامبر سال گذشته تلاش‌های محرمانه دولت آمریکا برای پیدا کردن یوفوها و منشا مدارک مشاهده اشیا ناشناس پرنده، با منتشر شدن گزارش‌های مربوط به اقدامات وزارت دفاع این کشور برملا شد؛ این طور که به نظر می‌رسد، پنتاگون در بین سال‌های 2007 تا 2012 پروژه‌ای به نام برنامه شناسایی تهدیدهای پیشرفته هوایی (AATIP) را هدایت می‌کرده و مشخصا بر روی بررسی مدارک موجود در مورد یوفوها متمرکز بوده است.

البته پروژه AATIP تنها نمونه‌ای از تلاش‌های گسترده دولت آمریکا برای پیدا کردن یوفوها در دهه‌های گذشته است.

8. سایر تحقیقات آمریکا و دیگر کشورهای جهان

8 مورد از تحقیقات رسمی کشورها برای پیدا کردن یوفوها و موجودات فضایی

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در سال 2016 مدارک محرمانه‌ای که از طبقه‌بندی خارج شده بودند را منتشر کرد که در میان آن‌ها، گزارش‌های زیادی در مورد تحقیقات این سازمان برای پیدا کردن یوفوها در بین سال‌های 1949 تا 1990 وجود دارد. سازمان‌های دیگری مانند اف بی آی و سازمان امنیت ملی آمریکا هم مدارک مشابهی در مورد اشیا ناشناس پرنده منتشر کرده‌اند که هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان هستند.

در سطح بین المللی هم اسناد زیادی از سوی کشورهای مختلف جهان منتشر شده است که حجم زیادی از آن‌ها در وب سایتی به نام MuckRock قابل‌دسترسی هستند. این کشورها شامل اسپانیا،‌ برزیل، پاناما، کانادا،‌ دانمارک، فرانسه، نیوزیلند و استرالیا می‌شوند و وجه اشتراک تمامی مدارک مربوط به آن‌ها بحث برخورد با یوفوها است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. درود به آمریکا و سازمان فضایى ناسا
    🙂
    🙂

  2. اگه اومدن به زمین حتما علم اونا خیلی فراتر از انسان بوده که مارو پیدا کردن ،
    اگه هستن و با دولتها در ارتباطن و دولتها اشکار سازی نمیکنن .

    پس چرا ناسا و دولت امریکا این همه هزینه برای اکتشاف در ماه و مریخ انجام میده …
    چرا از موجوداتی که .ایییین همه سال نوری رو طی کرده و به زمین رسیده استفاده نمیکنه برای کشف جاهای دیگه !!!!

  3. ادم فضایی وجود دارد دیدم که میگم ?

  4. اگر وجود داشتن باید می دیدمشون!!! والااااا

    اینا همه ش نقشه و برنامه س برای سرگرم کردن ما هاپولی کردن کل بودجه توی کل دنیا

  5. بچه ها بیاید کرمانشاه

  6. توی وجود یوفوها و آدم فضایی ها کوچیک ترین شکی نیست

    سپاس بابت این مطلب جالب

  7. بخدا اینا خیلی وقت پیش فهمیدن فرازمینی ها وجود دارن و باهاشونم ارتباط برقرار کردن فقط الان مردم کشش واقعیتو ندارن