تعرفه خودروهای هیبریدی

افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی به دلیل ناآشنایی مسئولان با این خودروها

افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی در روزهایی که آلودگی هوا به یک معضل جدی در کلان‌شهرهای کشورمان تبدیل شده، باعث اعتراض‌های زیادی شد. تصمیمی که ظاهرا به دلیل اطلاعات غلط مسئولان گرفته شده است.

خودروهای هیبریدی و برقی در سراسر جهان به عنوان یکی از راه حل‌های مبارزه با آلودگی هوا در کلان‌شهرها شناخته می‌شود. با این حال، تصمیم عجیب دولت برای افزایش چند برابری تعرفه خودروهای هیبریدی باعث شگفتی شد. در این میان، اظهار نظرهای عجیب‌تر مسئولان نشان می‌داد که آن‌ها هیچ آشنایی با این خودروها ندارند و همین اطلاعات غلط باعث شده تا تصمیم به افزایش تعرفه واردات هیبریدی‌ها بگیرند.

گل به خودی دولت با افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی

صحبت‌های سخنگوی بودجه نشان می‌داد که این تصمیم اشتباه به دلیل عدم اطلاع دقیق از کارکرد خودروهای هیبریدی گرفته شده است و چند شب پیش، رئیس جمهور نیز دوباره به همین سخنان اشتباه استناد کرد. این اتفاقات در حالی رخ داد که همه منتظر راهکارهای دولت برای حل معضل آلودگی هوا بودند، ولی به یکباره چند برابر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، همه را شوکه کرد و رسانه‌ها نیز از این تصمیم با عنوان گل به خودی دولت یاد کردند.

وقتی از نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، پرسیده شد که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی افزایش پیدا کرده در حالی که این خودروها می‌توانند به حل معضل آلودگی هوا کمک کنند، وی پاسخ این سوال را به امیر باقری، سخنگوی بودجه واگذار کرد و باقری نیز پاسخ داد:

خودروهای هیبریدی، سوخت بنزینی نیز دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت معمولا برای خارج از شهر است. بنابراین هیبریدی‌ها کمک چندانی به کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها نمی‌کنند.

نوبخت نیز در ادامه این صحبت‌ها اظهار کرد که آن چه در عمل می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود خودروهای برقی هستند که تعرفه آن‌ها صفر است. ولی پایین ماندن تعرفه آن‌ها نسبت به سایر خودروها می‌تواند باعث ایجاد رانت شود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تعرفه واردات این خودروها را نیز مانند بقیه ماشین‌ها افزایش دهیم.

تعرفه خودروهای هیبریدی

این اظهار نظرها نشان می‌دهد که مسئولان ما اطلاعات درستی از کارکرد خودروهای هیبریدی ندارند. خودروهای هیبریدی بنزین می‌سوزانند و در کنار آن از برق هم استفاده می‌کنند. بر خلاف آن چه که سخنگوی بودجه بیان کرد، این خودروها در سرعت‌های پایین و تا حدود 50 کیلومتر بر ساعت با برق کار می‌کنند و در سرعت‌های بالاتر است که برای جبران کمبودهای موتور برقی شروع به سوزاندن بنزین می‌کنند. بنابراین در ترافیک‌ها که سرعت به بالاتر از 50 کیلومتر نمی‌رسد، خودروهای هیبریدی از سوخت پاک بهره می‌برند و این موضوع به طور مستقیم بر روی کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز چند شب پیش و زمانی که در یک گفتگوی تلویزیونی با مردم صحبت کرد، در پاسخ به سوال مجری که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی را افزایش دادید، گفت:

مسئولان گفتند خودروهایی که با نام هیبریدی وارد بازار ایران می‌شوند، هیبریدی نیستند و همان خودروهای معمولی هستند. اگر هیبریدی واقعی باشند حتما تعرفه کمتری خواهند داشت چون به محیط زیست کمک خواهند کرد.

به هر حال، ناآشنایی مسئولان ما با عملکرد خودروهای هیبریدی باعث شد تا با افزایش تعرفه واردات این خودروها، یکی از بهترین راهکارها برای کمک به کاهش آلودگی هوا از بین برود و امیدواریم این تصمیمات اشتباه به زودی اصلاح شوند.