چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

تئوری زمین تخت یک نظریه عجیب و جنجالی با طرفداران خاص خود است که بر اساس آن، سیاره ما به جای شکل کروی، تخت در نظر گرفته می‌شود!‌ اما دلیل تمایل عده‌ای به باور این نظریه چیست؟

مدتی پیش یکی از نوابغ بزرگ دنیای زمین تخت گرایان به نام مایک هیوز دیوانه (Mad Mike Hughes) در چندمین تلاشش برای فرستادن موشکی آماتوری به آسمان شکست خورد؛ این فرد جزو طرفداران نظریه زمین تخت بوده و ‌باور دارد که سیاره ما کروی نیست و دانشمندانی که از هزاران سال پیش برای اثبات گرد بودن زمین تلاش کرده‌اند و عملا عمر خود را صرف توسعه دانش ستاره‌ شناسی کرده‌اند، همگی دروغگو هستند.

هیوز برای اثبات باورهایش مدتی پیش دست به اقدامی دیوانه‌وار زد و تلاش کرد که با یک موشک دست‌ساز به ارتفاع نیم کیلومتری زمین برود. او می‌خواست که از آنجا با تهیه تصاویر مختلف، مدارک مستندی از تخت بودن زمین جمع‌آوری کرده و نسل بشر را از باور غلط گرد بودن زمین نجات دهد!

چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

انحنای زمین بر فراز قله اورست

اما جالب اینجاست که بر طبق اساسی‌ترین مفاهیم هوانوردی، قوس زمین تنها از ارتفاع 1 کیلومتر به بعد قابل‌مشاهده است و از طرف دیگر،‌ اصلا نیازی به ساخت موشک مخصوصی برای رفتن به 500 متری زمین نیست،‌ چرا که برج‌های فراوانی با ارتفاع بیش از این مقدار ساخته شده‌اند و کوه‌های بلندتری هم وجود دارند که با رفتن به نوک آن‌ها، گردی زمین به راحتی دیده می‌شود.

با تمام این تفاسیر نکته مهمی که در ذهن بسیاری از مخاطبان عادی و علاقه‌مند به وجود می‌آید، این است که چرا برخی افراد با وجود فراهم بودن امکانات و اسناد و مدارک بسیار برای نقض باورهایشان، اصطلاحا به هیچ صراطی مستقیم نیستند و مانند مایک هیوز دیوانه، طرفداران تئوری زمین تخت و سایر افرادی که علاقه دیوانه‌واری به نظریه‌های توطئه آمیز دارند، چشمان خود را بر روی واقعیت‌ها می‌بندند؟

در ادامه قصد داریم تا دلیل کشش تئوری‌هایی مانند نظریه زمین تخت و به صورت کلی، تئوری‌های توطئه را از جنبه‌ها مختلف بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

اطلاعاتی در مورد تئوری زمین تخت

زمین تخت گرایان هم مانند تمامی طرفداران ایدئولوژی‌های عجیب دیگر که پایه و اساس علمی ندارند، بر روی جزئیات نظریه‌ای که موردقبول آن‌هاست با یکدیگر اختلاف‌هایی دارند، اما به صورت کلی اکثریت این افراد معتقدند که تمامی ما انسان‌ها بر روی جرمی دیسک مانند که لبه‌های آن توسط دیوارهایی یخی محصور شده، قرار گرفته‌ایم و کل اجرام آسمانی مانند ماه،‌ خورشید و سایر ستاره‌ها در یک ساختار گنبدی مانند بر روی دیسک زمین قرار گرفته و فاصله‌ای آن‌ها بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

نقاشی مربوط به قرون وسطی که نشان می‌دهد برخی از ستاره شناسان آن دوران هم زمین را تخت در نظر می‌گرفتند.

در مورد تاریخچه این نظریه هم می‌توان گفت که زمین تخت گرایی عصر حاضر در اواسط قرن 19 و با انتشار برخی نوشته‌ها از نویسنده‌ای به نام ساموئل روبوتم (Samuel Rowbotham) آغاز شد که تفسیرهای عجیب‌ و غریبی از دانش ستاره شناسی داشت.

در دهه 50 میلادی با تاسیس انجمن بین‌المللی زمین تخت (International Flat Earth Society) توجه‌های بیشتری به این موضوع جلب شد و همانطور که ویرن سوامی (Viren Swami) یکی از روانشناسان اجتماعی برجسته دانشگاهی در انگلستان اظهار کرده است، آنچه که امروز از تئوری زمین تخت در ذهن بسیاری وجود دارد، صحبت‌های مختلفی در فضای آنلاین، در مورد افرادیست که زمین را تخت در نظر می‌گیرند. سلبریتی‌های نه چندان معروفی هم مانند رپر آمریکایی B.o.B وجود دارند که هرچند وقت یک‌بار صحبت‌هایی را در مورد نظریه زمین تخت مطرح می‌کنند و اطلاعات‌پایه‌ای ستاره شناسی را زیر سوال می‌برند.

جنبه روانشناسی باور به تئوری زمین تخت

زمین تخت گرایی در عصر اینترنت آنقدر پدیده جدیدی است که دانشمندان هنوز تحقیقات روانشناسی رسمی بر روی آن انجام نداده‌اند و اخیرا اقدامات اولیه برای مطالعه در این رابطه شروع شده‌اند. با این حال، تئوری توطئه زمین تخت را می‌توان مانند تمامی نظریه‌های توطئه آمیز دیگر از دیدی کلی بررسی کرد؛ در طول دهه‌های گذشته روانشناسان بسیاری در موردعلاقه بخشی از اعضای جامعه به زیر سوال بردن مفاهیم پایه‌ای و اطلاعاتی که از منابع گوناگون به دست آن‌ها می‌رسد، انجام داده‌اند و موضوع باور تئوری‌های توطئه را از جنبه‌های گوناگون بررسی کرده‌اند.

کارن داگلاس (Karen Douglas)، روانشناسی از دانشگاه کنت (University of Kent) انگلستان می‌گوید که جاذبه چنین نظریه‌هایی چند دلیل اصلی دارد؛ دلیل اول به تلاش برای کسب دانش و دور شدن از ناآگاهی مربوط می‌شود. به صورت کلی ما انسان‌ها در شرایطی که احساس عدم اطمینان از دور و اطراف خود داشته باشیم، به تئوری‌های توطئه علاقه بیشتری نشان می‌دهیم.

آزمایش‌های مختلفی انجام شده که در آن‌ها، کنترل شرایط اطراف به صورت مصنوعی از دست داوطلبان خارج شده و با حس عدم اطمینان ایجادشده، شانس باورپذیر بودن نظریه‌های دسیسه‌آمیز برای این افراد بالاتر رفته است. سال گذشته هم مقاله‌ای در ژورنال “Memory Studies” به چاپ رسید که در آن شواهدی مربوط به افزایش تمایل افراد جامعه به قبول تئوری‌های توطئه،‌ در زمانی که بحران‌های اجتماعی بزرگ رخ می‌دهند، ارائه شد.

داگلاس می‌گوید که باورهای دسیسه‌آمیز به مخاطب قول دستیابی به نوعی دانش و کنترل که دیگران از آن محروم‌اند را می‌دهند و به نوعی حس برتری اطلاعاتی را در فرد القا می‌کنند. به بیان ساده‌تر، انسان‌ها به‌ صورت کلی خواهان امنیت و کنترل داشتن بر شرایط اطراف هستند و در حالتی که این نیازها ارضا نشوند، تئوری زمین تخت و یا هر تئوری توطئه دیگر روزنه امیدی از کنترل و امنیت را برای فرد ایجاد می‌کنند.

چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

به علاوه این‌ها،‌ قرار گرفتن در دسته یا گروهی از همفکران که همگی مفاهیم پایه‌ای را زیر سوال می‌برند و دنیای اطراف را به صورت سیاه‌وسفید می‌بینند، اعتماد به نفس فرد را بالا برده و باعث می‌شود که به عنوان مثال، فرد احساس کند در جبهه‌ای با همسنگران که همگی زمین تخت گرا هستند،‌ در حال مبارزه با دروغ‌پردازانی است که بر اساس باور این افراد، از طریق گسترش باور گرد بودن زمین کسب درآمد می‌کنند!

به چالش کشیدن مفاهیم پایه‌ای

مایکل وود (Michael Wood)، یکی دیگر از روانشناسان دانشگاهی در انگلستان می‌گوید که طرفداران تئوری زمین تخت معمولا از دلیل باور خود به این نظریه‌ها آگاه هستند؛ در بررسی‌های فعالیت زمین تخت گرایان در فضای مجازی، وود متوجه این نکته شد که علاقه‌مندان به این نظریه دسیسه‌آمیز نمی‌توانند تصور قرار گرفتن زمین در فضایی بی‌کران و وجود اجرام آسمانی بیشمار در کیهان را بپذیرند و ترجیح می‌دهند که سیاره را مانند گنبدی خصوصی که تمامی کائنات در اطراف آن قرار دارد و به دور آن می‌گردند، در نظر بگیرند.

چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

وود اظهار کرده است که برخی از مخالفان حقیقت گرد بودن زمین بر اساس باورهای مذهبی به این نتیجه رسیده‌اند که محل زندگی ما جرمی دیسک مانند است و برخی دیگر از این افراد هم با قلابی خواندن فرود فضانوردان آمریکایی بر روی ماه در دهه‌های گذشته، به باورهایی اینچنین می‌رسند.

سوامی می‌گوید که در تالارهای گفتمان زمین تخت، اکثر افراد از سازمان‌هایی مانند ناسا متنفرند و حتی تلاش‌های کمپانی‌های خصوصی هوافضا را دسیسه می‌دانند؛ یکی دیگر از دلایل بروز چنین پدیده‌ای، دشواری نسبی فهمیدن فیزیک و طور کلی، علوم مختلف است و باید در نظر داشت که پناه بردن به تئوری زمین تخت بسیار راحت‌تر از صرف وقت، هزینه و انرژی برای فهمیدن دلایل گوناگون گرد بودن زمین است.

جالب است بدانیم که گردی زمین باوری نیست که انسان از ابتدای زندگی‌اش، به صورت ذاتی آن را پذیرفته باشد و بررسی‌ها نشان داده‌اند که با وجود اینکه کودکان از دوران ابتدایی می‌دانند که زمین گرد است، تصور درستی از نحوه عملکرد نیروی جاذبه و اجرام آسمانی گرد نداشته و بر اساس مشاهدات خود در دنیای اطراف، سیاره را تخت فرض می‌کنند. با این حال تا سن 13 سالگی دانش کودکان در مورد زمین دقیق‌تر و دقیق‌تر می‌شود و از مرحله‌ای به بعد، گرد بودن زمین را بهتر درک می‌کنند.

متاسفانه تحقیقات نشان داده‌اند که در صورت تثبیت باور تئوری‌های توطئه در شخص، تغییر نظر او کار دشواری می‌شود و چون انسان به صورت کلی علاقه شدیدی به حفظ باورهایش دارد، بحث و گفتگوی بیشتر برای متقاعد کردن طرفداران نظریه‌های دسیسه‌آمیز تنها شرایط را بدتر می‌کند.

چرا بعضی افراد به نظریه‌های عجیبی مانند تئوری زمین تخت باور دارند؟

سوامی معتقد است که به صورت کلی، اگر با یک زمین تخت گرا در مورد گرد بودن زمین بحث کنیم،‌ طرف مقابل وارد فرآیندی به نام «مقاومت روانی» (Psychological reactance) شده و باورش به تخت بودن زمین قوی‌تر می‌شود.

این دانشمند در انتهای یکی از مصاحبه‌هایش گفته که بهترین راه برای جلوگیری از تثبیت باورهای اینچنین، اقدامات پیشگیرانه است؛ او می‌گوید که افراد دارای مهارت‌های تفکر تحلیلی و انتقادی کمتر دچار باورهای دسیسه‌آمیز می‌شوند. می‌توان از دوران کودکی چنین مهارت‌هایی را در اعضای در حال رشد جامعه تقویت کرد و به بچه‌ها یاد داد که برای برطرف کردن مشکلات و فهم دنیای اطراف، به فکر و ذهن خود اتکا کنند و باورهای مختلف و همچنین خرافات عجیب و غریب و بی‌پایه و اساس را بدون دلیل و منطق قبول نکنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

66 دیدگاه

  1. اولا که بیش از ارتفاع 10 کیلومتری که تازه کروی گرا ها میگن میشه انحنای زمینو دید که اگه کروی باشه، دوما که قله اورست که بلند ترین قله جهان هست با ارتفاع 8788 نمیشود انحنای زمین رو دید و اون عکسایی هم که گرفتن یا فوتو شاپه یا با لنز هایی که به صورت انحنا نشون میدند عکس گرفتند، سوما از هواپیما هم که تا ارتفاع 10 کیلومتری میره نمیشود انحنای زمین را دید ، و کسایی که میگن ما انحنای زمین و از پنجره هواپیما دیدیم به خاط منحنی بودن شیشه هواپیماست که برای مقاوت بیشتر در برابر ضربه خوردگی آن طور ساخته شده و محیط بیرون را منحنی نشان میدهد، اگر سوالی دارید در اینستا به پیج خودم …. دایرکت بدید

  2. درود
    کاری به نظری ها ندارم که چی درسته چس اشتباه. در حالی که با اینهمه تکنوژی و پیشرفت ثابت کردن این چیزا سخته! وقتی اتفاقی که کمتر از 100سال پیش افتاده رو گروه هایی از دانشمندا زیر سوال میبرن این چیز عجیبی نیست، مثلا هولوکاست رو افسانه میدونن درحالی که هنوز کسانی هستن که اونجا بودن و دیدن این واقعه رو.
    ولی مثلا اتفاقایی که چندین هزار سال پیش افتاده رو ما خیلی زود بر اساس روایتها باور میکنیم چون با جزییات ساخته شدن و زیر سوال بردنشون برای خیلی از کشورها جرم محسوب میشه.

  3. بقول امروزیا وقتی مواد سنتی صنعتی قاطی زده بشه همچین میشه!
    هیچ عجیب نیست که از تئوری توطئه چه چیزایی دربیاد.. ماشاالله این یکی از همه بسی خنده دارتر و البته خوفناک ازین جهت که اونهایی که باورو میکنن چه مدل آدمهایی میتونن باشن از نظر ذهنی البته!

  4. ببین عزیزم شما برو یه بار سوار هواپیما شو، اگر روز باشه و ارتفاع و آب و هوا مناسب باشه با چشمت میبینی که زمین گرده، میگن یه روز گرگ و خر دعواشون شد، گرگ گفت علف سبزه، خر گفت قرمزه، رفتن پیش شیر، شیر سریع دستور داد گرگو بندازن زندان، گرگ گفت مگه علف سبز نیست؟ شیر گفت علف سبزه ولی دلیل زندانی کردن تو بحث کردن با خره….. خدا نگهدار

  5. سلام،من واسم یک سوال پیش اومده؟
    اگه زمین گرده چرا ماه در یک زمان هم در استرالیا و هم در آمریکا دیده میشه؟
    در حالی که اگر زمین گرد باشد استرالیا در اون قسمت انهنا قرار میگیره و آمریکا اون طرف،
    وقتی رد یکی از این کشورها ماه دیده بشه توی اون کشور نباید دیده بشه!!!!!
    یک سوال دیگه؟
    میگن ماه دور زمین میچرخه و دور خودش،چرا ما انسانها هر جای زمین باشیم فقط یکطرف ماه رو میبینیم؟!!
    به اصطلاح نیمه ی تاریک ماه که اونطرفش هست چرا دیده نمیشه؟
    این نشون نمیده که زمین تخت هست؟ شاید زمین در حالت دیسک مثل دیسک گرامافون بچرخه،به همین دلیل فقط یک طرف از ماه بطور ثابت دیده میشه،
    ضمنا من به گرد بودن خود ماه هم شک دارم،
    چرا فقط یکطرف ماه دیده میشه؟!!!!!!

  6. با سلام ..خوب خیلی ساده بیبینید از ژاپن و استرالیا چجوری میرن امریکا حتی با کشتی میشه رفت اگه کره نبود فاصله ها چجوری میشد..درضمن در قران درخصوص گردش زمین و حرکت زمین در ایات بسیار زیاد گفته شده .حتی زمین به گهواره بچه تشبیه کرده ینی حرکت داره .الان پرواز سیدنی به شیگاگو امریکا 10 ساعته میشه بگید از کدوم مسیر میرن که انقدر نزدیک میشن حتما از بالایه اسیا ایران اروپا نیست از اون ور کره زمین..در ضمن راجب اقیانوس ها تحقیق کنید اقیانوس ارام کجا قرار گرفته مگه بین امریکا زاپن نیست مگه راه ابی وجود نداره ..چون زمین مسطح گرایا معتقد به دور زمین لایه یخی که قطب جنوب میگن خودشون اما اقیانوس ارام بهترین جواب .

  7. اولا خواهشا وقتی یک نظری میدین قبلش یکم مطالعه کنین و بعد به عقاید همدیگه توهین کنین
    اون کسی که میگه اگه زمین صاف بود باید همه جا با هم روز و شب میشد اول کلمه زمین تخت رو توی اینترنت سرچ کنه و یک سر به عکسش بزنه مطمینا دانشمندا بزرگی که جمع شدند و همچین نظریه ای رو بیان کردن ایقد احمق نبودن که بخوان یه نظریه ای بدن که افرادی مث شما ردش کنن . مطمینا پشتش کلی فکر و اثبات بوده. اولا برای اثبات شب و روز در زمین تخت ، خورشید و ماه که خیلی کوچکتر از زمین اند و به دور زمین می چرخند در یک خط راست رو به روی هم بالای زمین به دور آن میچرخند ، ینی در هنگامیکه ماه داره دور لبه ها که در این فرضیه همان قطب جنوب هستند میچرخد در نقطه ی مقابل آن خورشید روی آن نیمه دیگر میچرخد لازم به ذکر است که البته سرعت خورشید کمی از سرعت ماه بیشتر است که در مواقع خیلی نادری به ماه میرسد و ماه که پایین تر از خورشید قرار دارد باعث روی دادن کسوف یا همان خورشید گرفتگی میشود.و دوباره از هم فاصسله میگیرند. دز موزد انتهای زمین ، ما در طرح زمین تخت میدانیم که مرکز دایرع ی ما همان قطب شمال است و دورتادور دایره ی ما که میشود لبه های دایره قطب جنوب ، در مورد انحنای زمین ، شما کافی است تصویری از افق مرئی شیکاگو که توسط جاشوا نیوزیکی از فاصله ۵۷ مایلی (۹۱ کیلومتری) تهیه شده که در grand mere park میشیگان ایستاده بود رو سرچ کنین و ببینین که در آن فاصله شهر شیکاگو کاملا به صورت واضح قابل مشاهدس در صورتی که ما اگر فاصله را حساب کنیم و بلند ترین برج شیکاگو که در تصویر هم از آن فاصله قابل مشاهدس جمع کنیم و میزان انجنای زمین را جساب کنیم در کل کل آن شهر باید از آن فاصله زیر انجنای زمین مثلا کروی ما میرفت و کلا قالت مشاهده نبود البته مثلا دانشمندای ما بی کار نموندنو بعد از پخش شدن این فیلم دلایله مسخره ای براش آوردن ، اونا میگفتن که تمام اینا به دلیل شکست نور ، خطای دید و سراب بوده که شما تونستنین او شهرو ببینین ولی اگر شما یه سری به عکسایی که در آنها سراب معلوم بوده بزنین میبینین سراب اتفاق افتاده خیلی متفاوت با این عک دارد اولا سراب به صورت وارونه اون تصویر رو ایجاد میکنه ولی درعکس شیکاگو اون شهر کاملا مستقیم قابل مشاهدس و دوما در سراب تصویر به صورت موج دار دیده میشه که در آن تصویر سراب به درستی قابل رویت بوده است. و خیلی دلایل دیگه با اثبات

    • اونا میگن ماهواره ای در کار نیست .شاید خیلی ها مثل بنده وسایلی مثل ستاره در آسمان شب دیده باشند که حرکت می کنند.اگه ماهواره ای نیست آنها چیستند؟

  8. اوج بیسوادی نویسنده اونجاست که میگه کره بودن زمین از 1 کیلومتری زمین پیداست . اگه اینطوری بود که کل قوانین فیزیک کن فیکون میشد متاسفانه نویسنده بیشتر به مسخره کردن پرداخته تا دلایل علمی

  9. فقط میتونم بگم امیدوام عقل این زمین تخته ها برگرده سر جاش یا نسلشون منقرض شه راحت شیم از دستشون

    • عزیز من ! برادر من!
      چندین هزار سال از بوجود اومدن انسان گذشته و علم پیشرفت کرده ولی انسان هنوز نمیدونه کجا داره زندگی میکنه فقط بخلطر ادمایی مثل شماست که همه چیزو به مسخره میگیرید و فقط بخاطر عزیزانی مثل شماست که ایران به این تبدیل شده .
      قطعا اون کسی که این نظریه رو داده عقلش و علمش از شما بیشتر بوده که حرفی زده
      متاسفم برای شما…

  10. با احترام به دوستانی که خودشون رو همسنگر تخت گرایان میدونند، و فرمودند که نظریه ها و دلایل اثبات زمین تخت مارو مطالعه بفرمایید. بنده در کمال احترام به عقاید شما میگم من فارغ‌التحصیل رشته فیزیک هسته ای و ریاضیات محض هستم و تا اونجایی که توان علمی من اجازه میده دلایل شمارو مطالعه کردم و هیچ گونه پشتوانه علمی که حتی ذره ای اشاره درست به علم فیزیک و ریاضی و اخترشناسی و نجوم داشته باشه ندیدم. اگر فقط یک دلیل از ۱۱۲۴ دلیل که فرمودید بماند که تعدادی که گفتید هم دلیل خاصی دارد! را ذکر کنید با دلیل علمی و فیزیکی با ذکر فرمول و محاسبات دقیق تا بنده و عزیزانی که بی شک از من هم آگاه تر هستند پاسخ گوی نظریه شما باشند. موفق باشید

    • با احترام به شما من هم میگم اگر شما یک دلیل برای ما بیاورید که زمین کره است من سر تعظی در مقابل شما فرود میارم . اینکه کسی با تعصب و بدون هیچ گونه اطلاعات اولیه در مورد زمین تخت جلو بره به هیچ جایی نمیرسه . باید دنبال حقیقت باشید نه مسخره کردن . نویسنده این مطلب بیشتر دنبال مسخره کردنه تا دلایل علمی . نوشته انسان اگه فقط 1 کیلومتر از زمین فاصله بگیره میتونه ره بودن زمین رو ببینه . حرفیه که مرغ پخته خندش میگیره

      • ببین عزیزم شما برو یه بار سوار هواپیما شو، اگر روز باشه و ارتفاع و آب و هوا مناسب باشه با چشمت میبینی که زمین گرده، میگن یه روز گرگ و خر دعواشون شد، گرگ گفت علف سبزه، خر گفت قرمزه، رفتن پیش شیر، شیر سریع دستور داد گرگو بندازن زندان، گرگ گفت مگه علف سبز نیست؟ شیر گفت علف سبزه ولی دلیل زندانی کردن تو بحث کردن با خره….. خدا نگهدار

  11. میگی آهن ربا آب رو جذب نمیکنه این درست، حالا چرا آب رو میریزی به آسمون میاد رو زمین؟! پس جاذبه داره و آب رو میکشه. ربطی به اون حرفت نداشت و خنده دار بود. در ضمن یه حدیثی از امام صادق علیه السلام هست که گفتن:اگر از این نقطه ای که هستیم مستقیم شروع به راه رفتن کنیم بعد از مدتی به همین نقطه میرسیم

  12. کلا نسل ما ها رو به زواله با این آدما. من به کروی بودن زمین اعتقاد دارم. این موضوع تو کتاب های دبستان هم بوده! و کلام آخر خسته نباشید می گم به مدیر سایت. لطفا جواب اینا رو خوب بدید.

    • عزیزم شما برو میتند زمین تخت فارسى که 29دقیقه هست رو نگاه کن متوجه میشى
      درباره این سایت هم یکم برید اطلاعات علمى خودتون رو بیشتر کنید بد نیست

  13. با عرض ادب و احترام به تمام اونهایی که دنبال علم هستند. چیز زیادی نمیتونم بهت بگم . محرمانه است . ولی باید بهت بگم که فرمول اینشتین رو یه جاهایی فراماسون ها دستکاری کردن تا مردم نفهمند. یه چیزیش کمه و اون یه چیز با عث میشه دنیا به تلاطم بیفته و خیلی ها شاید باورت نشه 95 درصد کل دنیا مسلمان بشه . اون یه چیز رو خودت باید کشف کنی . من میدونم چیه . ولی محرمانه است. اگه او نرو بیدا کنی اصلا شاخ در میاری

  14. واقعا برای شما کروی گرها متاسفم.من تخت گرا هستم و هیچ کدوم از دوستان من در هیچ جا به کروی گرایی فحش ندادن (اگر دادن تخت گرا نیستنن)اما شما فقط در ک صفحه نزدیک بود که مارو به فحش ها خوار مادر بکشید.متاسفم بزای شماهای که حتی به سایت انجمن زمین تخت گرایان سر نمیزنید تا یکی از 1123دلیل مارو بخونید.متاسفم برای گجت یوزی که انقد خنگه که میاد ادمین درست میکنه و به اسم اون میگه از ما تخت گرا ها شاسکول تر نیست و اون رو تخت گرا معرفی میکنه به سایت ما بیاید و یک دلیل بخوید اگه اهل علمید.در ضمن بگم که کروی بودن زمین(اگه باشه)از فاصله37000متری قابل مشاده است نه 1000متری اقای گجت نیوز

  15. عزیزان شما کلا جاذبه رو نقض میکنین در ضمن اگه زمین هسته جامد نداشته باشه که توش بچرخه هیچ میدان مغناطیسی نداشت از اشعه خورشید میسوختیم من نمیدونم شما پدیده شب وروز رو چطور توجیه میکنین باید توشب کل زمین تاریک ودر روز کل زمین روشن می بود حتما میگین خورشید دور زمین میچرخه دیگه البته اینم بگم که اگه هسته زمین نباشه اتشفشانی بوجود نمیاد چون زمین گوشته ای نخواهد داشت اگه زمین مسطح بود ماه ازش بوجود نمیومد و زمین در اثر شهاب بارانهای باستانی خرد میشد ….خودتونو به روشنفکری نزنین واقع بین باشین

    • مگه زمین زود پزه که بچرخه چی میگی تو

    • بابا برید یکم تحقیق کنید تمام کامنت ها جوابش تو مستند هاى ما زمین تخت گرا ها هست
      شما ذهنتون کشش این چیز ها رو نداره و باید با شکل بهتون فهموند
      لطفاً مستند زمین تخت فارسى که 29دقیقه هس رو نگاه کنید
      بى احترامى هم نکنید اگه قرار بر بى احترامى هست یه کارى میکنم تا اخر عمر تو فضاى مجازى پیداتون نشه.

  16. البته تا چند ماه پیش خیلی زیاد شده بودن اما الان به بسیاری از سوالاتشون پاسخ داده شده اما قبول نمیکنن که انسان به ماه رفته و زمین تخت نیست …

  17. ما تخت گرا ها مثل دراویش شدیم به کاره کسی کاری نداریم به کارمون کار دارنو فهشمون میدن

  18. هنوز بعضیا میگن زمین تخته؟؟؟؟؟؟ اگر تخته چرا سایه زمین به صورت دیسک روی ماه نمیفته؟😐😐😐
    روی لبه زمین یه سوال داشتم که دما چقدره؟
    خب با یه دوربین سوپر زوم از اخرش عکس بگیرن😂😂😂
    اگر زمین تخت گرا داریم خودم همه هزینه هاشو میدم فقط منو ببره رو لبه زمین 😃😃😃

    • سایه چی؟ زمین خیلی از ماه بزرگتره

      • اگه زمین تخته، پس چرا ماه بصورت هلالی دیده میشه در اوایل و اواخر ماه های قمری؟؟؟؟؟؟؟؟هلالی بودن ماه دلیلش سایه زمینه…اینو که قبول دارین؟؟؟؟طرف داخلی هلال ماهو اگه ببینید گرده، تخت نیست…..اگه زمین تخت بود باس بصورت نیم دایره دیده میشد ماه و نه هلالی…

        • ببین اقا .1- تمام ابهای دنیا به سمتی سر ریز میشن که شیب اونجا کمتره و این شیب در نقطه ای به یخهای ضخیم خواهد رسید که دما صد در صد در اونجا خیلی زیاده دور از تصورو من اینرو از روی علم میگم .2- کسی هم نگفته که زمین تخت کلاهک نداره بلکه داره منتها گرد نیست تخت تخت هم نیست بلکه قوسی از یک بیضی است و ما داریم روی این کلاهک زندگی میکنیم و مثل هر میوه که هسته داره و حتی موتور ( دینام) که دارای کلاهکه ویا حتی کلاهکهای هسته ای ویا حتی هر هسته ای که تو فکر میکنی مثل هسته هلو و هسته زیتون (تین) وهسته خرما (رطب)و.. که در قران هم به اونها اشاراتی شده. اصلا زمین تخت رو با قران بیش ببر ببین چقدرش با قران همخوانی داره . قران که دروغ نمیگه. منتها اینجا بعضی ها سو استفاده میکنن و به جای ما میگن زمین مثل دیسکه . مثل دیسک هم که نمیطونه باشه . کروی هم نمیتونه باشه چون حدید خورده و قران هم گفته شباهتی هم به کوهان شتر داره 3- اهنربای طبیعی دارای قطب مثبت و منفی است و اگر براده اهن رو رو ی کاغذ بریزی میدان مغناطیسی برات روشن میشه خوب این تکه اهنربا هم از همین زمین تخت کنده شده و طبیعیه ومثل صنعتی که اونرو گرد و به هر شکلی که حالا هست میسازن نیست. از قدیم گفتن مشت نمونه خروار است 4 – چطور زمین گرده در صورتی که در قران امده که ما حدیدی فرستادیم و این حدید به زمین اصابت کرده و زمین را در هم کوبیده . ایا اجرام اسمانی مثل تخم هندونه هستند که روی زمین بریزی و زمین هیچیش نشه .نه اقا هر برخورد اجرام با کره زمین مساوی است با متلاشی شدن کره گردی که تو میگی . بس این ایه خودش ثابت میکنه که زمین گرد هم نیست . بلکه بعد از برخورد حالتی شبیه تخت بیدا کرده .5. اب خودش یک شاره ( مایع است) و شار رو نمیشه در خارج یک کره ریخت و انتظار داشت که اون اب اونجا بمونه . مشت نمونه خروار است . تصور بکن اگه تمام ابهای دنیا روی کره باشه چی میتونه اونو نگه داره . میدان مغناطیسی در اب اثری نداره میتونی امتحانش کنی با اهنربا . اصلا مگه اهنربا اب رو جذب میکنه. اهنربا فقط اون حدیدی رو که خدا فرستاده جذب میکنه. اما اگه اب رو داخل ظرف ( اینجا یاد اوری میکنم که در علم تعریفی برای ظروف شده است یعنی یک ظرف چیزی است که ماده ای را که در ان ریخته ایم در خود نگه دارد نه اینکه ان را از دست بدهد) بریزیم میمونه و هم میدان مغناطیسیش حفظ میشه.

        • 5 – تا به حال جایی نرفتم ولی باز هم از روی علم میگم که اگه وسعت یک ناحیه به قدری باشه که نتونی به انتهاش برسی ( چون خیلی سرده والله میمیری ) وتو اونرو از یک ارتفاع مثلا یک کیلومتری از بالای یک کوه نگاه کنی اونرو به حالت قوسی از دایره ( و اگر در جا چرخش کنی رویش رو به حالت دیسک ) میبینی . ولی اگه گرد باشه وسعتش ( مساحتش) محدود به گردی بودنش میشه. یعنی باید خیلی خیلی انحنا داشته باشه . و چیزی که انحنا داره وسعتش ( مساحتش) کمتره. و تصاویر بدست امده حاکی از وسعت نا محدود زمینه . ومن نمیگم که زمین دیسکه . بلکه مثل اجرام اسمانی است که دارای انحنا و بستی و بلندی است . و همین طور که گفتم گرد هم نیست .مثل کاسه یخی است.و کلاهک توی این کاسه در حال حرکته.

    • به جرات میگم که از ما زمین تختا شاسکول تر وجود نداره!!!

  19. مثلا تخت بودن زمین چه کمکی به جامعه سیاسی میکنه که بخوان ملتو خر کرده باشن تا الان سر گرد بودنش؟

  20. آخه شلنگ مغزا

    فقط زمین تخته؟
    ماه تخته؟
    مریخ تخته؟
    خورشید تخته؟
    کوری؟

    اگر زمین تخته پس جاذبه تکلیفش چیه

    آخه …..

    • اخه عزیزم تو مغز نداری ما چیکار کنیم اینا کی گفتن مریخ تخته خورشید تخته
      چه ربطی به جاذبه داره
      بر عزیز به خاطر ادمایی مثل توعه که ایران اینجوری شده

  21. کسانى که زمین را تخت فرض می کنند احمق هستن

  22. بابا این ملت روانی شدن. با یه ایرانی که میگفت زمین صافه بحث کردم که چرا همچین حرفی میزنی؟ گفت یه مثال برات بزنم ، چرا ما از همه جای کره زمین ستاره قطبی رو میبینیم؟
    گفتم اتفاقا همین ستاره قطبی شمال (که اسمش جُدی هست) نشون میده که زمین گرده چون اون رو فقط از نیمکره شمالی میبینیم و اگه توی قطب شمال باشیم دقیقا بالای سرمونه و هرچی به سمت استوا میریم کم کم توی افق میبینیم و اگه بریم نیمکره جنوبی دیگه دیده نمیشه. جوابی نداشت بده بلاکم کرد.

    قبلش پرسیدم که چرا هیچ فیلم و عکسی از لبه های انتهایی زمین وجود نداره؟ میگه هیچکی اونجا زندگی نمیکنه و فقط کوهه و از بس سرده همه وسایل الکترونیکی خاموش میشن و کسی نمیتونه عکس بگیره. یاد این مامانا افتادم که میخوان بچه هاشون رو بترسونن و میگن لولو خر خره میاد و میخورتت.

  23. دوستان می تونند تو سایت ثبت نام کنند

    http://gadgetnews.net/wp-login.php?action=register

    با تشکر

  24. پیشنهاد من اینه گوگول ارس رو بک بزنن از زمین دور میشه میبینن زمین گرده:))

  25. درود به آمریکا درود به سازمان فضایى ناسا لعنت به هرچى تخت گرایان ابله کنن

  26. یه ماهواره قرار بود بفرستن خب چرا نمیفرستن خیال خودشونو راحت کنن

  27. اصلا منطقی و و عقل هم همه چیزو میبرن زیر سوال احمق ها

  28. زمین تخت گرا بودن واسه اینا یه شک نیست
    عین وجود یه چیز ثابت شده س و دنبال این نیستن که شاید اشتباه باشه شده یه بیماری که آره واقعا زمین تخته

  29. دلیل فراگیر شدن و پذیرفته شدن چنین نظریه هایی از جانب بعضی از مردم، ضعف داشمندان و شرکتهای فضایی در کاوش فضا بصورت عینی و عملی هست و این موضوع چند علت داره:
    1- از تب و تاب افتادن علاقه عموم نسبت به فضا و نجوم بخاطر اشباع شدن از خبرهای مسابقه فضایی بین شوروری و آمریکا در دهه 60 و 70 میلادی 2-پایان مسابقه فضایی بین آمریکا و شوروی بدلیل سقوط شوروی 3-کاهش بودجه علوم فضا از طرف دولت آمریکا و سایرین 4- انسانها بیشتر از قبل مادی شدن و دانشمندان خلاق و مبارزه طلب کمتری در دنیا پیدا میشن

    …..
    برای همین نجوم و فضا فقط شده یه مشت گرافیک الکی و حدس و گمان غیر قابل اثبات از مثلا سیاره ای قابل سکونت در 50 سال نوری زمین!
    یا مثلا دهها دانشمند در دانشکده های نجوم، گرافیک میسازن عکس فتوشاپ میکنن و مقاله چاپ میکنن که آب فشان در قمر انسلادوس ممکن نشانه حیات باشه! آخه این چه مزخرفیه؟ چه مرگتونه؟ یک انسانی یا رباتی رو بفرستین با بیل اونجا رو بکنه ببینیم چه خبره یا خفه شید.

  30. حتی ستاره شناسان هم زمینو تخت میدانستن چرا؟ چون لابی قدرتمنه شرکت های هواپیمایی و دولت های پنهان کار بالا سرشون نبودن

    • آخه شاسگول اون ستاره شناسا تو قرون وسطا بودن! تو دانشمندای الآنو قبول نداری اونوقت ستاره شناسای قرون وسطارو الگو قرار میدی؟؟؟

  31. زمین تخت گرایان مریضن فکر میکنن که دارن بهشون دروغ میگن و اینا باید جلوشو بگیرن
    دارن بهشون دروغ میگن ولی نه درمورد زمین گرد بودن در مورد خیلی چیزای دیگه

    • آره اینا فقط یه گروهن تازه. آدمای زیادی هستن راجع به چیزای پیش و پا افتاده هم چنین عقایدی دارن. مثلا تو سایت دویانت آرت که عضو بودم یه روانی یه سری نظریه و عقاید برا خودش درست کرده بود در رابطه با یه بازی کامپیوتری، کلا قضیه رو عوض کرده بود حتی نظر خود کارگردان و سازنده های بازی رو هم قبول نداشت میگفت اونا چرت میگن! در این حد! ولی خوب اینا چون تخت بودن زمینو مطرح کردن بیشتر جلب توجه کرده. کلا به انسان یه چیز غلط یاد بدی و بهش یاد ندی انعطاف فکری داشته باشه و تعقل بکنه همین میشه.

  32. شما رو دعوت به تماشای ویدئوی پیودی پای در این باره میکنم :))))))))