اولویت بندی وظایف

با اولویت بندی وظایف از مشغله کاری همیشگی خود خلاص شوید

اولویت بندی وظایف امری بسیار مهم برای رسیدن به تمام اهداف روزانه ما است. اگر شما فردی دائما مشغول هستید، این بدان معناست که برای کارهایتان اولویتی تعیین نکرده‌اید. ما در این مقاله 6 راه موثر برای اولویت بندی لیست روزانه‌تان را آموزش خواهیم داد.

در پایان روز، بسیاری از شهروندان همیشه مشغول فکر می‌کنند که در واقع هیچ کاری را انجام نداده‌اند. اما این به چه معناست؟ به طور مثال این احساس وقتی رخ می‌دهد که شما لیستی بلند بالا از وظایف را جلوی روی خود می‌بینید، در حالی که اولویت بندی کردن آن کارها از دست شما خارج شده است و نمی‌دانید کدام موارد را ارجع‌تر از سایرین قرار دهید. اولویت بندی وظایف اغلب نادیده گرفته می‌شود، زیرا ممکن است که یک لیست دیگر به این لیست بلند اضافه شود. اما نباید این مسئله مهم را فراموش کنید، چرا که اولویت بندی یک مهارت را در شما به وجود می‌آورد.

برای رسیدن به انجام تمام کارهایتان اولویت بندی وظایف امری بسیار ضروری است، بنابراین شما باید این کار را انجام دهید. با دنبال کردن چند قانون ساده می‌توانید به خوبی این کار را انجام داده و در پایان روز می‌بینید که یک تیک سبز در کنار تمامی کارهایی که باید انجام می‌دادید، خورده است. ما در این مقاله قصد داریم 5 راه اولویت بندی وظایفت را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

5 راه‌کار اولویت بندی وظایف

1 – لیست انجام کار ساخته و آن را به روز نگه دارید

بدیهی است که داشتن یک لیست انجام کار برای دانستن وظایف روزمره‌تان بسیار مهم است. فقط یک نگاه مختصر به آن لیست باعث می‌شود تا در هر لحظه برنامه‌ی پیپش روی خودتان را بدانید. با این حال باید این لیست را به روز نگه دارید و هنگامی که وظیفه‌ای انجام شد کنار آن یک تیک بزنید.

اولویت بندی وظایف

2 – فوری یا مهم؟ اولویت آن‌ها را تعیین کنید

وظایفی که درون لیست انجام کارتان نوشته‌اید می‌توانند فوری، مهم یا هر دو این‌ها باشد. البته تمام وظایف فوری همیشه هم مهم نیستند. چطور؟ من به شما توضیح می‌دهم.

وظایف مهم آن دسته وظایفی هستند که شما را به هدفتان نزدیک می‌کنند، در حالی که وظایف فوری کاری هستند که باید در همین لحظه انجام دهید، هرچند حتی مهم نباشند. پس باید بفهمید که کدام وظایف برای شما مهم‌تر هستند. با این حال گاهی اوقات وظایف فوری هم می‌توانند مهم باشند، پس آن‌ها را اولویت بندی کنید. کسانی که اولویت بندی نمی‌کنند، همیشه پر مشغله می‌مانند و هرچقدر هم که باهوش باشند اما از عملکرد و موفقیت خود راضی نخواهند بود.

3 – اهداف واقعی و دست یافتنی را تنظیم کنید

تنظیم اهداف دست یافتنی، رمز موفقیت است. به طور مثال اگر برای یک هدف بزرگ، مدت زمان کمی را تلاش کنید و به آن نرسید، دلسرد و متاثر خواهید شد و دیگر به دنبال آن نخواهید رفت. پس هدفی که تنظیم می‌کنید باید واقع گرایانه و دست یافتنی باشد. سعی نکنید تمام کارها را در یک روز انجام دهید. خونسردی خودتان را حفظ کنید و زمان را مدیریت کنید. یک ضرب‌المثل معروف هست که می‌گوید «عدم برنامه ریزی، برنامه ریزی برای شکست است».

4 – برنامه ریزی انعطاف پذیر داشته باشید

وقتی که شما در ابتدا نقشه‌ی راه خود را می‌کشید، شما برای انجام هر کار جدیدی که بر روی میزتان قرار دارد فضای زیادی خواهید داشت که از اهمیت بالایی برخوردار است. سخت بودن بیش از حد می‌تواند منجر به تضعیف و نارضایتی شود. این کار شما را تحت تاثیر قرار داده و فعالیت‌تان را کم می‌کند. بنابراین، باید از پیش فضای خالی را در لیست وظایفتان قرار دهید تا هر چیز جدیدی را قصد داشتید به آن وارد کنید، مشکلی برای سایر وظایف به وجود نیاید.

اولویت بندی وظایف

5 – برای انجام وظایف مهلت تعیین کرده و از آن پیروی کنید

تنظیم مهلت انجام برای یک وظیفه با توجه به ارزش و اهمیت آن، امری ضروری است. به طور مثال اگر 70 درصد وقتتان را بر روی یک وظیفه که 5 درصد کل لیستتان را تشکیل می‌دهد قرار دهید، پس تکلیف آن 95 درصد ماباقی چه می‌شود؟

پس تعیین مهلت برای مدیریت زمان و به دست آوردن حداکثر اهداف لازم است. علاوه بر این، کار کردن با توجه به مهلت تعیین شده می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد.

بررسی مدام اولویت بندی وظایف بسیار مهم است، زیرا کمک می‌کند در انجام وظایف مهم‌تان نظارت داشته باشید و به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.