انتقال ویروس ایدز در رابطه جنسی به تصویر کشیده شد!

نحوه انتقال ویروس ایدز در رابطه جنسی به تصویر کشیده شد!

به تازگی ویدیویی شگفت‌انگیز از انتقال ویروس ایدز یا همان اچ آی وی (HIV) در حالت ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی منتشر شده که به دقت نحوه آلوده شدن سلول‌های سالم به ویروس را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه در گذشته نحوه انتقال ویروس ایدز یا همان HIV در حین رابطه جنسی، به صورت تئوری مشخص شده بود و روش آلوده شدن بافت‌های آلت‌ تناسلی واضح بود، پیش از این هیچ ویدیویی در این رابطه منتشر نشده بود که مراحل آلوده شدن سلول‌های سالم با نزدیک شدن به سلول‌های ناقل ویروس را نشان دهد.

در این رابطه، اخیرا کلیپی با همین مضمون پخش شده که به سادگی روش واقعی انتقال ویروس اچ آی وی را از سلولی به سلول دیگر نشان می‌دهد؛ ایدز که نام بیماری به وجود آمده از طریق ویروس اچ آی وی است، نوعی سندروم نقص سیستم ایمنی بدن بوده که برای سال‌ها جان افراد زیادی را در سراسر جان گرفته است.

جزئیات تهیه ویدیو انتقال ویروس ایدز

مورگن بامسل (Morgane Bomsel)، بیولوژیستی از یکی از موسسات پژوهشی معتبر پاریس که سرپرستی تیم ثبت کلیپ انتقال ایدز و مقاله چاپ‌شده در این رابطه را بر عهده داشته می‌گوید که برای دستیابی به این تصاویر، مدلی از بافت تناسلی در ظرفی آزمایشگاهی ساخته شد.

این مدل سلول‌های اپیتلیال (Epithelial) که در بیرونی‌ترین لایه غشا مخاطی دستگاه تناسلی وجود دارند را در خود داشت و از طرف دیگر، ویروس ایدز هم که سلول‌های سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهد، در این مدل با پروتئین فلورسنت سبزرنگ مشخص شده بود.

انتقال ویروس ایدز در رابطه جنسی به تصویر کشیده شد!

در ویدیو سلول اپیتلیال با رنگ آبی روش نشان داده شده و وقتی که سلول آلوده به اچ آی وی با رنگ سبز به این سلول نزدیک می‌شود، شاهد پرتاب شدن ذرات ویروس به سمت بافت تناسلی هستیم. پس از این اتفاق و انتقال ذرات اچ آی وی، سلول آلوده از منطقه مورد نظر دور می‌شود.

این شما و این هم ویدیو انتقال ویروس ایدز در رابطه جنسی:

 

گفته شده که حدودا تا 20 روز پس از این اتفاق بیماری ایدز در مراحل نهان خود قرار دارد و در این دوره هدف گرفتن ویروس با داروهای مختلف کار دشواری است؛ بامسل در همین رابطه می‌گوید که با مشخص شدن ابتدایی‌ترین مراحل انتقال HIV بین افراد و ثبت تصاویر واقعی از این مراحل، می‌توان امیدوار بود که توانایی محققان برای جلوگیری از گسترش بیماری در روزهای اول انتقال ویروس افزایش پیدا کند.

مقاله تیم بامسل در ژورنال “Cell Reports” به چاپ رسیده است.