رشد 163 درصدي بدافزار هاي موبايل در سال 2012

اپراتور NQ Mobile روز گذشته طی گزارشی نتایج تحقیقات آزمایشگاه امنیتی خود را در رابطه با پوشش بدافزارها در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، به طور کلی بدافزارهایی که سیستم‌عامل موبایل‌ها را هدف قرار داده‌اند، در سال 2012 نزدیک به 163 درصد رشد داشته‌اند. چیزی بیش از 65,000 مورد از این بدافزارها، شناسایی شده که به شکل‌های مختلف نظیر ارائه برنامه‌های تقلبی، آدرس‌های وب مخرب و ارسال پیامک، کاربران موبایل‌ها را تهدید کرده است. این حملات عمدتا دستگاه‌های اندرویدی را هدف قرار داده‌اند. به طوری که ۹۵ درصد از تهدیدهای شناسایی شده توسط NQ متوجه این سیستم‌عامل بوده است.

بر اساس گزارش NQ، ما با حملات بیشتر و البته خلاقانه تری مواجه هستیم. در ماه فوریه، محققان امنیتی این کمپانی، گونه‌ای از بدافزارها را شناسایی نموده‌اند که از دستگاه‌های اندرویدی و پلتفرم آن‌ها، برای آلوده کردن رایانه هدف از طریق پورت USB، استفاده می‌کرده است. هر چند این مورد بر روی تعداد اندکی از دستگاه‌های اندرویدی شناسایی شده است؛ با این حال این نگرانی را مطرح می‌کند که در صورت پیچیده‌تر شدن این نوع بد‌افزارها، مشکلات عدیده‌ای در انتظار کاربران خواهد بود. در ادامه این گزارش، مدیر ارشد اجرایی NQ Mobile افزوده است: «آنچه در شرایط کنونی مورد نیاز است، سیستمی است که بتواند نفوذهای پیشرفته را به‌موقع شناسایی کرده و از آسیب‌های آن‌ها جلوگیری نماید. این چیزی است که تا این لحظه و به صورت گسترده در دسترس نبوده است».

طبق گزارش NQ، بیش از ۳۲.۸ میلیون دستگاه اندرویدی در طول سال ۲۰۱۲ آلوده شده‌اند. آماری که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است. البته محبوبیت عمومی دستگاه‌های اندرویدی نیز در این برحه زمانی، رشد چشمگیری داشته است. پژوهش‌های اخیر ABI نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های اندرویدی فعال در پایان سال ۲۰۱۲، بیش از ۷۹۸ میلیون مورد بوده است که در مقایسه با آمار ابتدای سال ۲۰۱۲ یعنی ۳۰۰ میلیون مورد، پیشرفتی فوق‌العاده چشمگیر به حساب می‌آید. با این حال آمریکا با داشتن درصد بالایی از طرفداران دستگاه‌های اندرویدی، تنها با ۹.۸ درصد دستگاه آلوده، در پایین لیست کشورهای هدف بدافزارها قرار دارد. کشورهای چین با ۲۵.۵ درصد، هند با ۱۹.۴ درصد و روسیه با ۱۷.۹ درصد در صدر جدول کشورهای دارای بیشترین دستگاه اندرویدی آلوده قرار دارند.

به احتمال زیاد، حملات بدافزارها به موبایل‌ها روز به روز بیشتر نیز خواهد شد. چرا که محبوبیت اتصال از طریق موبایل توسط کاربران روز به روز نسبت به رایانه‌ها افزایش می‌یابد. در حالی که در مقایسه با آن پلتفرم‌ها، اقدام‌های احتیاطی و پیشگیرانه کمتری برای جلب اطمینان کاربران موبایل‌ها وجود دارد. این مشکل زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ما با نسخه های مختلف و مجزا از هم، در سیستم‌عامل‌های موبایلی مواجه می شویم. به طوریکه NQ، نسخه های قدیمی اندروید مانند نسخه نان زنجبیلی را یکی از عوامل کاهش امنیت کاربران می‌داند.

اطلاعات NQ نشان می‌دهد که اندروید خطر بزرگی برای فعالیت بدافزارها به حساب می آید. با این حال، iOS نیز به تازگی در تیررس حملات قرار گرفته و برنامه‌های رایگان این پلتفرم، اطلاعات شخصی بیشتری را نسبت به سایر پلتفرم‌ها سرفت کرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که مقوله امنیت موبایل به یک مبحث نگران کننده و رو‌به‌رشد تبدیل شده است و چیزی که می‌تواند آن را به سمت یک معضل پیچیده‌تر نیز سوق دهد، گسترش روز افزون استفاده عمومی از آن و فناوری‌های مرتبط می‌باشد. در حال حاضر، حس مشترکی که شاید به عنوان بهترین دفاع در برابر تهدیدات امنیتی وجود دارد، ارائه یک پلتفرم واحد و یکپارچه برای اندروید می‌باشد که علاوه بر محدود‌سازی فعالیت بدافزارها، روح تازه‌ای نیز به فعالیت توسعه دهندگان خواهد دمید.


منبع : techcrunch

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*