قابلیت های جدید آی او اس 12

بررسی تمامی قابلیت های جدید آی او اس 12 (iOS 12)

آی او اس 12 را می‌توان مورد انتظارترین چیزی دانست که در جریان کنفرانس WWDC 2018 منتظر معرفی رسمی آن بودیم. سیستم عامل iOS 12 بستر نرم افزاری تمامی گوشی های آیفون و تبلت‌های پشتیبانی‌کننده از آن خواهد بود. در این مطلب با قابلیت های جدید آی او اس 12 آشنا می‌شویم.

اپل در روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه، جدیدترین سیستم عامل پلتفرم موبایل خود یعنی آی او اس 12 را معرفی کرد. تعداد زیادی از قابلیت های جدید آی او اس 12 کاملا دسته اول و منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند. از آنجایی که آیفون 5 اس و گوشی های آیفون معرفی شده بعد از آن، همگی این به روزرسانی سیستم عامل را دریافت می‌کنند، کاربران زیادی در انتظار انتشار iOS 12 هستند.

قابلیت های جدید آی او اس 12

همانند سال‌های قبل نسخه بتای سیستم عامل جدید به زودی منتشر شده و عرضه نسخه پایدار آن به مهر و یا آبان موکول خواهد شد. علاوه بر رفع باگ‌های نسخه‌های پیشین و اعمال برخی تغییرات ظاهری، قابلیت‌های کاملا جدیدی نیز به سیستم عامل اضافه شده‌اند. در ادامه بیشتر با قابلیت های جدید آی او اس 12 آشنا می‌شویم.

اپلیکیشن Measure

قابلیت های جدید آی او اس 12

با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان اندازه اشیای واقعی موجود در اطراف خود را محاسبه کرد. این برنامه از دوربین گوشی آیفون استفاده کرده و با انجام برخی محاسبات، عرض، طول و حتی ارتفاع شی مورد نظر را تنها با یک مرتبه لمس نمایشگر اعلام می‌کند. حتی می‌توان این کار را برای اشیای درون تصاویر انجام داد. اپلیکیشن Measure اندازه‌ها را حساب کرده و به ما اطلاع می‌دهد.

بهبود اپلیکیشن تصاویر

قابلیت های جدید آی او اس 12

اپل امسال تغییرات ریز و درشت زیادی را در برنامه Photos اعمال کرد و سبب شد همرده برترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه همچون گوگل فوتوز قرار بگیرد. در ادامه برخی قابلیت های جدید آی او اس 12 در اپلیکشن Photos را مرور می‌کنیم:

  • پیشنهادات جستجو: اپلیکیشن پیشنهادهایی را برای جستجوی افراد، مکان‌ها، دسته‌بندی‌ها، نام‌های تجاری، رویدادهای ورزشی و کنسرت‌ها ارائه خواهد کرد. وقتی شما یک عبارت را انتخاب می‌کنید، برنامه تمامی تصاویر مربوط به آن را به شما نمایش می‌دهد.
  • فیلترهای جستجو: اکنون می‌توان با مشخص کردن چند فاکتور و ویژگی، دقیقا به همان عکس مورد نظر رسید.
  • برای تو (For You): در اپلیکیشن تصاویر آی او اس ویژگی جدیدی معرفی شده که پیشتر در فیس بوک مشاهده کرده بودیم. در برخی روزها، عکس‌هایی قدیمی به شما نمایش داده شده و اعلام می‌شود چند سال پیش در چنین روزی، این تصویر را ثبت کرده‌اید!
  • پیشنهادات اشتراک‌گذاری: پیشنهاد هوشمند اشتراک‌گذاری عکس یکی دیگر از قابلیت های جدید آی او اس 12 است. به این ترتیب به شما پیشنهاد می‌شود عکس‌هایی که دیگر دوستانتان در آن‌ها قرار دارند را با آن‌ها به اشتراک‌ بگذارید! وقتی یک کاربر تصاویر ارسال شده از سوی شما را پذیرفت، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود عکس‌هایشان را نیز با شما به اشتراک بگذارند. اپل مدعی است ارسال تصاویر به صورت رمزنگاری شده صورت گرفته و از طریق iMessage نیز قابل استفاده کرد.

میانبرهای دستیار هوشمند سیری

قابلیت های جدید آی او اس 12

به لطف Siri Shortcuts می‌توان اعمال روزانه را خیلی سریع‌تر از قبل انجام داد. از آنجایی که یکی از قابلیت های جدید آی او اس 12 هوشمندتر شدن سیری است، این دستیار بر اساس رفتارهای متداول کاربر، بعد از باز شدن برخی اپلیکیشن‌ها و انجام برخی کارها، اعمالی را به وی پیشنهاد می‌کند. به عنوان نمونه اگر برای چند روز پشت سر هم از طریق این دستیار، در ابتدای صبح قهوه سفارش بدهید، سیری هر روز در همان حوالی به شما پیشنهاد انجام این کار را می‌دهد.

اپل به صورت پیش‌فرض تعدادی Siri Shortcuts یا میانبر سیری درون آی او اس 12 قرار داده است، اما خوشبختانه کاربر نیز می‌تواند مواردی را به آن‌ها اضافه کند. عبارت “Help me relax” (به من کمک کن آرام شوم) به عنوان نمونه، اپلیکیشن مدیتیشن را اجرا می‌کند. عبارت “Find my keys” (کلیدهای من را پیدا کن) نیز اپلیکیشن Tile را باز کرده و تلاش می‌کند شی گم شده شما را پیدا کند.

طراحی مجدد اپلیکیشن‌های Stocks و News

قابلیت های جدید آی او اس 12

در آی او اس 12 تغییرات مخصوصا ظاهری قابل توجهی در دو برنامه Stocks و News اعمال شده است. اکنون درون Stocks اخبار تجاری مرتبطی نمایش داده شده و درون یک گراف، وضعیت بورس در هر روز به کاربر نشان داده می‌شود. کلیک کردن بر روی یک سهام مشخص، به طور دقیق عملکرد آن در بازار بورس را مشخص کرده و یک تحلیل از رفتار بازار به کاربر ارائه می‌شود. اپل برای نخستین مرتبه در آی او اس 12، این اپلیکیشن را به تبلت‌های خود نیز آورد.

در برنامه News به کاربر اجازه داده می‌شود به صورت مستقیم به منبع اخبار مورد علاقه‌اش وارد شود. بعد از باز کردن برنامه در آیپد، یک سایدبار جدید مشاهده خواهید کرد که برای ناوبری راحت‌تر تعبیه شده است.

طراحی مجدد برنامه Voice Memos

قابلیت های جدید آی او اس 12

مجددا برای نخستین مرتبه اپلیکیشن Voice Memos نیز به آیپدها راه پیدا کرد. این اپلیکیشن همچنین باز طراحی شده و استفاده از آن بر روی هر پلتفرمی همچون مک، بسیار راحت‌تر از قبل خواهد بود. اکنون پشتیبانی از آی‌کلاد نیز به Voice Memos اضافه شده است، به این معنی که می‌توان درون هر دستگاهی به نوشته‌های خود دسترسی داشت و آن‌ها را از طریق سرویس اشتراک‌گذاری ابری اپل، همگام‌سازی کرد.

تغییر نام iBook به Apple Books

قابلیت های جدید آی او اس 12

اپل علاوه بر تغییر نام اپلیکیشن مخصوص کتاب خود به Apple Books، طراحی آن را نیز تغییر داد. در برنامه جدید می‌توان راحت‌تر به دسته‌بندی‌های مختلف دسترسی داشت و کتاب‌های مجازی مورد نظر را انتخاب کرد.

پشتیبانی اپل کارپلی از اپلیکیشن‌های جانبی

یکی دیگر از قابلیت های جدید آی او اس 12 امکان استفاده از برنامه‌های ناوبری جانبی همراه کارپلی است. CarPlay ابزار اپل به منظور متصل کردن گوشی آیفون به سیستم اطلاعاتی خودرو محسوب می‌شود.

به این ترتیب دیگر محدود به استفاده از اپل مپس برای ناوبری نبوده و می‌توانید از اپلیکیشن‌های قدرتمندی در این زمینه همچون گوگل مپس و یا ویز استفاده کنید.

مبارزه با اعتیاد به گوشی هوشمند

قابلیت های جدید آی او اس 12

از جمله قابلیت های جدید آی او اس 12 فراهم شدن ابزارهای کنترلی برای والدین به منظورت نظارت بر رفتارهای فرزندان و همچنین ابزارهایی برای خلاص شدن از شر اعتیاد به گوشی هوشمند است:

  • حالت بدون مزاحم حین خواب: فعال کردن این حالت سبب می‌شود تا صبح روز بعد، نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده نکرده و پیش از خوابیدن، در حالت تاریک با گوشی‌تان کمی کار کنید.
  • اعلام زمان پایان برای حالت بدون مزاحم: با لمس دکمه آن درون کنترل سنتر می‌توان به حالت بدون مزاحم پایان داد و نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کرد.
  • زمان صفحه نمایش:  این ویژگی در آخر هر هفته نشان می‌دهد چقدر و چگونه از آیفون و آیپد خود طی هفت روز اخیر استفاده کرده‌اید.
  • محدود کردن استفاده از برنامه‌ها: برای جلوگیری از اتلاف وقت و اعتیاد پیدا کردن به اپلیکیشن‌ها، می‌توان پیش از آغاز استفاده از یک برنامه، زمانی برای این کار تعیین کرد. به این ترتیب با اجرای یک بازی بیش از 20 دقیقه (زمان که از قبل تعیین کرده‌اید)، به شما هشدار داده خواهد شد.
  • ابزارهای کنترلی برای والدین: والدین به لطف این قابلیت های جدید آی او اس 12 می‌توانند از نحوه استفاده شدن گوشی هوشمند و یا تبلت توسط فرزندشان مطلع شوند.

گروه‌بندی شدن نوتیفیکیشن‌ها

قابلیت های جدید آی او اس 12

یکی از بهترین قابلیت های جدید آی او اس 12 دسته‌بندی شدن اعلانیه‌ها بر اساس هر اپلیکیشن است. به این ترتیب دیگر بعد از وارد شدن به پنل اعلانات، با مجموعه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها رو به رو نشده و دستپاچه نخواهید شد.

این یکی از قابلیت‌هایی است که کاربران از سال‌ها قبل، افزوده شدن آن را درخواست می‌کردند. سر و کله زدن با نوتیفیکیشن‌ها تا قبل از معرفی آی او اس 12، درون گوشی های اندرویدی خیلی راحت‌تر بود.

استفاده از گوشی به جای کارت دانش آموزی

قابلیت های جدید آی او اس 12

این قابلیت بسیار جدید، هم درون آی او اس 12 و هم درون واچ او اس 5 قرار گرفته و به کاربر اجازه می‌دهد از گوشی هوشمند و یا ساعت هوشمندش برای شناسایی استفاده کند، به جای این که مجبور باشد همه جا کارت دانشجویی ارائه کند. به این ترتیب دریافت غذا، ورود به کتابخانه و دسترسی به نقاط مختلف در دانشگاه یا مدرسه به وسیله این گجت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر تنها دانشگاه دوک و دانشگاه اکلاهما از این ویژگی پشتیبانی کرده و تا سال جاری، سه دانشگاه دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهند شد.

پشتیبانی تایم فیس از چت گروهی تا سقف 32 نفر

درون FaceTime می‌توان به صورت همزمان، با چندین نفر به گفتگو پرداخت. به طور دقیق‌تر، تا سقف 32 نفر خواهند توانست در این گفتگو حضور پیدا کنند. در هر زمان می‌توان افراد جدیدتری را به گفتگو افزود.

معرفی مموجی و تعدادی انیموجی جدید

مموجی

درون سیستم عامل جدید ویژگی‌های بصری جدیدی اضافه شده‌اند که جزو مهمترین قابلیت های جدید آی او اس 12 محسوب می‌شوند.

  • مموجی: این اموجی‌های سه بعدی دقیقا همانند ای آر اموجی سامسونگ بوده و شبیه به صورت کاربر ساخته می‌شوند. آن‌ها در ادامه خواهند توانست همانند انیموجی، رفتارها و حرکت‌های کاربر را تقلید کنند. می‌توان این اموجی‌های سه بعدی را سفارشی‌سازی کرد تا بیشتر شبیه به شما به نظر برسند.
  • انیموجی‌های جدید: اپل به بهانه عرضه آی او اس 12 چهار انیموجی جدید نیز به پلتفرم موبایل خود اضافه کرد. این کاراکترهای جدید یک ببر، یک کوآلا، یک تی‌رکس و یک روح هستند.
  • پشتیبانی از مموجی و انیموجی در iMessage و FaceTime: می‌توان به عکس‌ها و ویدیوهای تایم فیس، انیموجی، مموجی و فیلترهای جدیدی اضافه کرد. همچنین می‌توان درون پیام‌هایی که از طریق آی‌مسیج ارسال می‌کنیم، استیکرهایی قرار داد.

کیت ARKit 2 برای واقعیت افزوده

قابلیت های جدید آی او اس 12

ARKit برای نخستین مرتبه همراه با آی او اس 11 معرفی شد و اکنون دومین نسخه آن به سیستم عامل جدید راه پیدا کرده است. ARKit 2 را باید اولین آپدیت اساسی اپل برای پلتفرم واقعیت افزوده این شرکت بدانیم.

ARKit 2 قابلیت‌ ردیابی چهره بهتری به کاربر ارائه کرده و نحوه رندر کردن اشیای درون آن بیشتر به واقعیت نزدیک شده است. افزوده شدن پشتیبانی از تشخیص اشیای سه بعدی و توانایی آغاز یک تجربه واقعیت افزوده بر اساس اشیا و فضاهای واقعی، از دیگر قابلیت های جدید آی او اس 12 محسوب می‌شوند. به لطف نسخه دوم آرت کیت می‌توان به صورت گروهی بازی‌های واقعیت افزوده را انجام داد که تجربه بسیار هیجان‌انگیزی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*