قویترین ابر کامپیوتر جهان

آمریکا قویترین ابر کامپیوتر جهان را با نام سامیت معرفی کرد

قویترین ابر کامپیوتر جهان توسط وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا معرفی شد. این ابر رایانه که سامیت (Summit) نام دارد، قادر به انجام 200 پتافلاپ معامل 200 میلیون کادریلیون محاسبه در هر ثانیه است.

قویترین ابر کامپیوتر جهان با حداکثر توان محاسباتی 200 پتافلاپ، در مقایسه با سوپر کامپیوترهای قبلی بسیار قوی‌تر بوده و قرار است در پروژه‌هایی همچون تحلیل انفجار ستاره‌ها و شبیه‌سازی نوع جدیدی از مواد مثل ابر رساناها مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از سامیت، ابر رایانه “Sunway TaihuLight” کشور چین با توان محاسباتی 93 پتافلاپ به عنوان قدرتمندترین کامپیوتر شناخته می‌شد. به علاوه، “Summit” از قویترین ابر کامپیوتر قبلی آمریکا با نام “Titans” که در آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی نگهداری می‌شود، هفت برابر قوی‌تر است. برای درک بهتر از توان پردازشی سامیت بهتر است یک مثال بزنیم: مسئله‌ای که 30 سال طول می‌کشد یک کامپیوتر رومیزی آن را حل کند، ظرف تنها 1 ساعت توسط این ابر رایانه انجام خواهد شد.

استفاده از 4 هزار گالن آب در دقیقه برای خنک کردن قویترین ابر کامپیوتر جهان

سرورهای سامیت (4608 سرور) که در مساحتی به اندازه دو زمین تنیس جای گرفته‌اند، میزبان بیشتر از 9 هزار پردازنده 22 هسته‌ای Power9 شرکت IBM و بیشتر از 27 هزار کارت گرافیک تسلا V100 شرکت انویدیا بوده و برای خنک کردن آنها به 4 هزار گالن آب در هر دقیقه نیاز است. علاوه بر این، مصرف برق سامیت به اندازه انرژی کافی برای 8 هزار و 100 خانه است.

توانایی سامیت فقط به شکستن رکورد پنج‌ساله چینی‌ها در داشتن قویترین ابر کامپیوتر جهان محدود نمی‌شود؛ این رایانه قدرتمند برای انجام عملیات‌های هوش مصنوعی طراحی شده و با استفاده از یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق می‌تواند تحقیقات در زمینه‌های مختلفی مثل سلامتی، فیزیک و مدل‌سازی آب و هوا را قدرت بخشد.

پیش از این، دانشمندان یکی از سنگین‌ترین محاسبات را که «یک میلیارد میلیارد محاسبه در هر ثانیه» یا یک “exaop” (یک میلیارد به توان 2) است را به کمک سامیت انجام داده‌اند. توانایی محاسباتی سامیت می‌تواند با استفاده از محاسبات ترکیبی دقیق به میزان بسیار بالای سه و سه دهم exaop برسد. آمریکا قصد دارد برای تحقیقات، تا سال 2021 یک اکوسیستم کامپیوتری «اگزا اسکیل» را بسازد که سامیت می‌تواند گامی بزرگ برای رسیدن به این هدف باشد.

پروژه‌های آینده شامل تحلیل سوپرنوا به منظور پیدا کردن المان‌هایی مثل طلا که در حال حرکت هستند و همین‌طور اجرای شبیه‌سازی روی فرم‌های جدیدی از مواد مثل ابررساناها می‌شوند. دانشمندان همچنین با پردازش طیف گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به سلامتی افراد می‌خواهند ارتباط‌های بین عوامل سرطان مثل ژن‌ها، نشانگرهای بیولوژیکی و محیط را بررسی کنند. به علاوه، قدرت بسیار بالای سامیت برای کاوش در نشانه‌های بیماری‌های دیگر همچون آلزایمر، بیماری قلبی و اعتیاد توسط محققان به کار گرفته خواهد شد. “Dan Jacobson”، زیست‌شناس محاسباتی مرکز اوک ریج، در بیانه‌ای به باز شدن پنجره‌ای جدید از دانش که پیش‌تر دسترسی به آن وجود نداشت، اشاره کرده است.

علاوه بر آمریکا و چین، ژاپن، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نیز در زمینه ساخت قویترین ابر کامپیوتر جهان با یکدیگر رقابت دارند. سوپر کامیپوترها تنها در تحقیقات پیرامون محیط و بهداشت مورد استفاده نبوده و از آنها می‌توان در زمینه‌های دیگری مثل طراحی هواپیما و توسعه سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده کرد؛ در نتیجه، چنین رقابتی چندان عجیب نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. من نمی تونم حرفی بزنم چون تازگی ها فهمیدم در ایران هرگز پیشرفتی نخواهد شد

  2. کوآدریلیون درسته، میشه 10 به توان 15

  3. فکر کن تو خونت یه دونه ازینا داشته باشی روش کا اف دیوتی بریزی بازی کنی 😂

  4. ما الان باید مث اینا میبودیم ولی متاسفانه به لطف دزدان مملکت روز به روز پسرفت میکنیم

  5. ایوووول داره آمریکا

  6. بازم بگید جیگیلی امریکا ، مرگ بر امریکا . شرم آوره 😞

  7. یا حضرت عباس این دیگه چیه

  8. این به این عظمت به چه کارشون میاد

  9. مملکت بد بخت ما هم کمرشکن ترین اختراعش 405 وانته.