لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش اول)

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش اول)

رایج ترین باورهای غلط فهرستی مفصل از تصورات اشتباه بسیاری از ما در مورد مسائل مختلف زندگی و جهان اطراف است که در ادامه به بررسی موارد جالب‌توجه آن خواهیم پرداخت.

رایج ترین باورهای غلط لیستی شامل ده‌ها تصور غلط بسیاری از ما اعضای جوامع مختلف، در مورد مسائل گوناگونی است که همه روزه با آن‌ها سر و کار داریم؛ باورهایی مانند اینکه گاوها از رنگ قرمز متنفر هستند و یا تراشیدن مو با تیغ باعث ضخیم‌تر شدن آن می‌شود.

شاید با وجود گسترش اینترنت و فراهم بودن امکان جمع‌آوری اطلاعات از موضوعات مختلف، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با خود فکر کنیم که این تصورات نباید بین مردم رایج باشند، اما جالب است بدانیم که بسیاری از موارد لیست پیش رو با وجود اثبات بی‌پایه و اساس بودن آن‌ها، هنوز هم مورد قبول هستند. با این تفاسیر، بدون معطلی به سراغ قسمت اول فهرست شایع‌ ترین تصورات اشتباه ما در مورد پدیده‌های مختلف می‌رویم:

رایج ترین باورهای غلط در میان جوامع (بخش اول)

1. شیشه مایع است

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش اول)

با اینکه در دوران مدرسه به ما آموزش داده شده که مواد در سه حالت جامد، مایع و گاز یافت می‌شوند، نکته جالب اینجاست که شیشه جزو هیچ کدام از این حالات قرار نمی‌گیرد و به عنوان یک جامد آمورفی دسته بندی می‌شود؛ به بیان دیگر ساختار اتمی شیشه به حدی پیچیده است که نمی‌توان به راحتی اعلام کرد که این ماده جامد و یا مایع به حساب می‌آید.

2. تراشیدن مو باعث ضخیم‌تر شدن آن می‌شود

تقریبا تمامی کسانی که با استفاده از تیغ موی بدن خود را تراشیده‌اند احساس کرده‌اند که موی جایگزین شده کمی ضخیم‌تر و تیره‌تر به نظر می‌رسد، اما همانطور که دانشمندان از دهه 20 میلادی با تحقیقات خود این مورد از رایج ترین باورهای غلط ما را مورد بررسی قرار داده‌اند، تنها به این دلیل که قسمت انتهایی موی تازه رشد کرده، پس از تراشیدن در ابتدا نازک نیست، چنین تصوری به وجود می‌آید و مدتی پس از رشد مو قسمت انتهایی مجددا مثل قبل نرم و باریک می‌شود.

3. نظریه تکامل فقط در حد یک نظریه است

با وجود اینکه در باور عموم، اصطلاح نظریه نوعی عدم اطمینان دانشمندان در مورد یک موضوع را نشان می‌دهد، بر اساس تعریف‌های رسمی نظریه‌های علمی از جمله تئوری معروف تکامل، به عنوان معتبرترین توضیح محققان در مورد پدیده‌های مشاهده‌شده در جهان در نظر گرفته می‌شود و می‌توان گفت که هرکدام از این نظریه‌ها در طول سال‌ها پژوهش دائما مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و تلاش‌های زیادی برای نقض آن‌ها صورت گرفته است.

4. مزه‌های مختلف به قسمت‌های گوناگون زبان مربوط‌ هستند

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش اول)

بسیاری هنوز هم باور دارند که هرکدام از بخش‌های گوناگون زبان تنها توانایی تشخیص مزه‌های خاصی مانند شوری، شیرینی، تلخی و ترشی را دارند، اما مدت‌هاست که ثابت شده این بحث یک تصور رایج، اما اشتباه است.

5. کوسه‌ها سرطان نمی‌گیرند

موضوع این مورد از رایج ترین باورهای غلط در مورد جهان، به گوش اکثر افراد آشنا نیست، اما در برخی جوامع این تصور وجود دارد که کوسه‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند؛‌ با این وجود گفته شده که بروز سرطان، بخصوص سرطان پوست در میان این آبزیان به هیچ وجه اتفاق نادری نیست.

6. سیاه‌ چاله‌ها دروازه‌هایی برای جابه‌جایی در فضا هستند

به صورت کلی می‌توان گفت که سیاه چاله به عنوان جرمی فوق‌العاده عظیم با گرانشی بسیار زیاد در نظر گرفته می‌شود که به نوعی در بافت فضا زمان حفره ایجاد کرده است؛ با این وجود تصور شایع که این اجرام آسمانی برای جابه‌جایی در فضا و یا زمان کاربرد دارند، اشتباه است.

7. افسردگی شدید به دلیل تغییرات هورمونی بروز می‌کند

دانشمندان در سال 2007 این موضوع که افسردگی شدید به دلیل عدم تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین (Serotonin) اتفاق می‌افتد را به دقت مورد بررسی قرار دادند و بررسی‌ها نشان داد که این باور بیشتر از همه توسط کمپانی‌های داروسازی و روانشناسانی که با این کمپانی‌ها در ارتباط هستند، تقویت شده و شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

8. ناپلئون کوتاه‌‌قد بود

با قد 170 سانتی‌متر، ناپلئون بناپارت فرانسوی که یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمانده‌های نظامی تاریخ به حساب می‌آید، فردی بلندقدتر از حالت نرمال مردان فرانسوی آن زمان بود.

9. قانون پنج ثانیه کار می‌کند

این مورد از رایج ترین باورهای غلط بیشتر از همه بین اعضای جوامع غربی شایع است و بر اساس قانون پنج ثانیه،‌ برخی باور دارند که اگر یک ماده غذایی کمتر از پنج ثانیه روی زمین باشد، آلودگی‌های موجود به آن ماده منتقل نمی‌شوند. این در حالی است که چنین قانونی از پایه اشتباه است؛ میزان باکتری‌های منتقل‌شده به مواد غذایی در محیطی مانند کف زمین تنها به پاکیزگی محیط وابسته بوده و زمان قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها اهمیت چندانی ندارد.

10. گاوها از رنگ قرمز نفرت دارند

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش اول)

البته این نمونه از رایج ترین باورهای غلط میان جوامع به نسبت بقیه شایع‌تر است؛ با وجود صحبت‌های مختلف مطرح‌شده در این رابطه همچنان افرادی تصور می‌کنند که گاوها با رنگ قرمز مشکل دارند. با این حال جالب است بدانیم که این موجودات عملا کور رنگ هستند و تنها حرکات گاو باز در مسابقات گاوبازی است که باعث عصبانیت و حمله‌ور شدن گاوها می‌شود.

11. دیوار چین از فضا قابل رویت است

به طور کلی نمی‌توان با چشمان غیر مصلح دیوار بزرگ چین را از فضای خارج از جو زمین دید و این موضوع هم یکی دیگر از تصورات رایج و در عین حال اشتباه به ‌حساب می‌آید.

12. موز بر روی درخت سبز می‌شود

بوته‌هایی که میوه محبوب موز بر روی آن‌ها رشد می‌کنند، به حدی بزرگ‌اند که برخی به اشتباه تصور می‌کنند که این بوته‌ها درخت هستند؛ با این وجود، موزها بر روی درخت سبز نمی‌شوند.

13. بیشترین میزان حرارت بدن از قسمت سر خارج می‌شود

باور رایج و اشتباه بعدی به از دست رفتن حرارت بدن از طریق سر مربوط است؛ به صورت کلی تنها در نوزادان و یا کسانی که تمامی بدن خود به جز سرشان را پوشانده‌اند، بیشترین میزان گرمای خروجی از سطح بدن مربوط به این قسمت می‌شود، اما به صورت معمول چنین تصوری غلط است.

14. کلاه وایکینگ‌ها شاخ‌دار بوده است

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش اول)

با وجود اینکه تقریبا در تمامی فیلم‌ها و سریال‌های مربوط به وایکینگ‌ها، کلاه‌های این جنگجویان به همراه قسمت‌های شاخ مانند به تصویر کشیده می‌شوند،‌ جالب است بدانیم که این طرح سندیت تاریخی ندارد و اولین بار در قرن 19 و توسطی یکی از کارکنان اوپرای واگنر ارائه شده است.

15. خفاش‌ها کور هستند

در رابطه با مورد بعدی از میان رایج ترین باورهای غلط می‌توان گفت که نه تنها خفاش‌ها توانایی دیدن دارند، بلکه این جانداران قادرند از طریق قابلیت شگفت‌انگیزی به نام پژواک‌یابی (Echolocation)، موقعیت اجسام را با فرستادن موج‌های صوتی و دریافت انعکاس موج‌ها تعیین کنند.

16. نباید به هیچ وجه به جوجه یا تخم پرندگان دست زد

در میان افراد جوامع مختلف این تصور وجود دارد که اگر شخصی به جوجه و یا تخم یک پرنده مانند کبوتر دست بزند، باعث می‌شود بوی انسان روی جوجه‌ها یا تخم‌ها باقی بماند و پرنده مادر بچه‌های خود را رها کرده و این بچه‌ها از این طریق تلف شوند؛‌ با این وجود جالب است بدانیم که توانایی بویایی پرندگان چندان هم قوی نیست و این موضوع هم یکی دیگر از تصورات میان رایج ترین باورهای غلط موجود در جوامع است.

به پایان بخش اول از لیست 32 تصور رایج و اشتباه در مورد پدیده‌های مختلف جهان رسیدیم؛ بخش دوم و آخر این فهرست جالب‌توجه در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. قانون پنج ثانیه چیه ما یه چی داریم به اسم فوت
    کلا انواع و اقسام بیماری ها رو پاک می کنه دیگه تهش خاکی شده باشه یه اب می کشیم

  2. مورد 7 مزخرفی بیشتر نیست.نقش هورمون سروتونین بارها و با کلی ازمایش و مقاله علمی ثابت شده حالا شما میگی همش کشته؟سالهای سال تحقیق در مورد نقش این هورمون که بیس اصلی دارو های ضد افسردگی هست و میلیاردها نفر ازش استفاده میکنن .واقعا خنده داره

  3. در مورد قسمت 6 از کجا همچین حرفی میزنی؟ حالا کسی نمیگه حتما دروازه برای جابجایی هست ولی کسی هم نتونسته ردش کنه.

  4. جالبه نوشته باورهای غلط ، درستش رو نوشته نمیدونم چرا بعضیا مقاومت میکنن هنوز یا خدااااااا

  5. من به شخصه موهام لخت بود تیغ زدم الان دیگه لخت نیست، اقایون اگه دقت کنین تیغ به صورت هم که میزنیم بعدش ریش ها ضخیم تر از موقعی درمیاد که با ماشین کوتاه میکنیم ، ودرباره حرارت خارج شده از سر حرارت سبکه و به سمت بالا حرکت میکنه وطبیعیه که از قسمت سر به وسیله بینی و دهان خارج بشه

  6. دیگه درخت موز تو مدرسمون هست ، اذیت نکنین …

  7. واکنش گاو ها به رنگ قرمز اصلا ربطی نداره این یجور شرطی شدنه
    اینارو جوری شرطی میکنن در ازای هر کاری

  8. من خودم حداقل20تا جوجه کفتر رو از تخم درآوردم

  9. الان یه عده میان میگن نه نظریه تکامل رد شده و دین گفته و فلان و فلان

  10. با قد 170 سانتی‌متر، ناپلئون بناپارت فرانسوی که یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمانده‌های نظامی تاریخ به حساب می‌آید، فردی بلندقدتر از حالت نرمال مردان فرانسوی آن زمان بود.
    اون اغا محمد خان بود

  11. بابا واقعا قسمت های مختلف زبان مزه های مختلفی رو حس میکنن اینو مطمعنم

    • این یکی رو مطمنم که طعم های مختلف به قسمت هایی از زبان مربوط نمیشه من امتحان کردم اصلا اینجوری نیس

    • جلوی زبان به شیرینی، کناره ها از جلو به شوری، کناره ها از عقب به ترشی و ته زبانی به تلخی “بیشترین” حساسیت را دارند این واژه بیشترین حساسیت یعنی توی هر بخش جوانه چشایی طعم های دیگم هست

  12. ولی تراشیدن مو برای لخت شدن مو موثره درسته؟؟