ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف

ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف در نمایشگاه آرمی 2018 رونمایی شد

کمپانی روسی کلاشنیکف از جدیدترین دستاوردهای نظامی خود در نمایشگاه نظامی آرمی 2018 که در حومه مسکو برقرار است،‌ رونمایی کرد. ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف نیز یکی از جدیدترین جنگ افزارهای رونمایی شده توسط این کمپانی است.

ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف که به تازگی در نمایشگاه آرمی 2018 رونمایی شد در اصل یک ماکت در ابعاد واقعی از یک طرح مفهومی است که کمپانی کلاشنیکف قصد طراحی و توسعه آن را دارد. این ربات انسان نما که ایگورک نام گرفته، برای انجام وظایف مهندسی و همچنین رزمی در نظر گرفته شده و توسط یک خلبان هدایتگر که درون اتاقک آن جای می‌گیرد، کنترل می‌شود.

ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف

در تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری‌های روسیه، رباتی جنگی با تقریبا 4 متر قد دیده می‌شود که اظهار شده 4.5 تن وزن دارد. البته در تصاویر ربات هیچ حرکتی نمی‌کند و مشخص نیست اجزای آن قابلیت تحرک دارند یا تنها یک ماکت ثابت است. با این حال به نظر پاهای آن روی سطح زیرین آن محکم سفت شده‌ و چسبیده‌اند تا ربات نیوفتد. باید توجه داشت که ساخت یک ربات راه روند یک طرف قضیه است،‌ اما اینکه آن ربات واقعا بتواند راه رود نیز خود مسئله‌ای دیگر است.

ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف

طرح ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف دارای دو بازو است که می‌تواند با آن‌ها اقدام به بلند کردن بار یا موانع کند و همچنین امکان نصب سلاح روی آنان نیز احتمالا وجود دارد. اتاقک خلبان نیز باید طوری باشد که از وی در برابر خطرات محیطی و آتش دشمن محافظت کند. به گفته کلاشنیکف اتاقک این ربات روسی ضد گلوله بوده،‌ اما اعلام نکرده مقاومت آن چه مقدار است و سنگین‌ترین کالیبر قابل دفع برای زره این اتاقک چه مقدار است.

ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف

کلاشنیکف وعده بازگشت ایگورک در نمایشگاه آرمی 2020 را نیز داده و اعلام کرده رباتی که در سال 2020 رونمایی خواهند کرد قابلیت‌های بالایی خواهد داشت. البته با توجه به شرایط اقتصادی روسیه و لغو پروژه‌های نظامی مهم‌تر و حیاتی همچون پروژه جنگنده نسل سوخوی پک فا یا لغو خرید تانک‌های اصلی میدان نبرد T-14 آرماتا، بعید است وزارت دفاع و ارتش این کشور به طرح ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف توجهی کند. ضمن اینکه در اواسط ماه میلادی جاری، وزارت خارجه روسیه مخالفت خود در زمینه استفاده ربات‌های جنگی را اعلام کرد. وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد که بایستی با دقت در این مسیر گام برداشت، چرا که همچنان نمونه‌های رزمی و عملیاتی واقعی از این ربات‌ها وجود ندارد و تصور آنها از ربات‌های جنگی «سطحی و احتمالی» است.

در ادامه توجه شما را به آلبومی از تصاویر ربات جنگی انسان نمای کلاشنیکف موسوم به ایگورک جلب می‌کنیم: