هواگرد هایپرسونیک جدید چین

هواگرد هایپرسونیک جدید چین با موفقیت آزمایش شد

هواگرد هایپرسونیک جدید چین که چندی پیش آزمایش شد می‌تواند زنگ خطری برای آمریکا باشد. چینی‌ها نیز قصد دارد همچون آمریکایی‌ها تا چند سال دیگر جنگ افزارهای هایپرسونیک را وارد خدمت کنند.

آزمایش هواگرد هایپرسونیک جدید چین هشداری جدید مبنی بر نزدیک شدن بیش از پیش چینی‌ها به این فناوری است. هایپرسونیک به سرعت بالای 5 ماخ (به صورت کلی 5 برابر سریعتر از صوت) گفته می‌شود و هواگردهایی با این سرعت می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین مسافت را بپیمایند.

هواگرد هایپرسونیک جدید چین

هواگرد هایپرسونیک جدید چین که «ژین کونگ 2» به معنی «آسمان پر ستاره 2» نام دارد، به تاریخ 5 آگوست 2018 در شمال غرب چین آزمایش شد و هدف از ساخت آن، دستیابی به موشک یا هواپیمایی برای گذر از پدافند هوایی دشمن و پشت سر گذاشتن موشک‌های هوا به هوا و سطح به هوا است. موسسه پژوهش‌های آئرودینامیک هوافضای چین در حساب کاربری ویچت خود از آزمایش این هواگرد خبر داد. آسمان پرستاره اولین هواگرد موج سوار ساخت چین است که ادامه به توضیح این مفهوم نیز خواهیم پرداخت.

هواگرد هایپرسونیک جدید چین

پرتاب هواگرد هایپرسونیک جدید چین با موشک حامل

به گفته خبرگزاری‌های دولتی چین، راکت سوخت جامد حامل هواگرد هایپرسونیک آسمان پر ستاره 2 به مدت 10 دقیقه پرواز کرد،‌ سپس راکت از هواگرد جدا شده و خود هواگرد به مدت 400 ثانیه پرواز کرد. در این مدت آسمان پر ستاره 2 توانست به سرعت 5.5 تا 6 ماخ برسد و تا ارتفاع 30.5 کیلومتری بالا رود. موسسه پژوهش‌های آئرودینامیک هوافضای چین مدعی است 3 سال وقت برای طراحی این هواگرد گذاشته‌اند. طراحی و آزمایش این هواگرد تجارب بسیار مفیدی برای چینی‌ها به همراه داشته و در توسعه‌های بعدی چنین هواگردهایی به آنان کمک می‌کند.

هواگرد هایپرسونیک جدید چین

بنابر اظهارات خبرگزاری ارتش خلق چین، آسمان پر ستاره 2 از آن دسته هواگردهایی است که برای ایجاد برا از طراحی ساختار بدنه خود بهره می‌برد. نسبت برا به کشش برای سازه این هواگرد بین 05 تا 1.3 است. معمولا سازه‌ فضاپیماها که قرار است از فضا وارد جو شوند، یعنی به عبارتی از ارتفاع بالا به سمت پایی پرواز کنند، دارای چنین نسبت برا به کششی هستند. البته آسمان پر ستاره 2 از جو خارج نمی‌شود. بدنه صاف هواگرد هایپرسونیک جدید چین نیز برای پرواز در سرعت‌های مختلف طراحی شده و ضمن داشتن استحکام بالا، توان مانور بالایی برای هواگرد فراهم می‌کند.

هواگرد هایپرسونیک جدید چین

تصویر گرافیکی از HTV-2

چینی‌ها از آسمان پر ستاره 2 به عنوان یک هواگرد موج سوار (هواگردی که با استفاده از لبه‌های بدنه خود و کمک گرفتن از امواج شوکی، برا ایجاد می‌کند) یاد می‌کنند. این هواگرد هایپرسونیک فاقد موتور است و پس از بالا رفتن توسط راکت حامل و رسیدن به ارتفاع و سرعت مناسب، رها شده و به سمت هدف، رو به پایین در هوا گلاید می‌کند. برای مقایسه بد نیست بدانید هواگرد هایپرسونیک موج سوار HTV-2 آمریکایی در سال 2010 به سرعت بیش از 20 ماخ رسید. برخی دیگر از هواگردهای موج سوار، همچون X-51 آمریکایی که در سال 2010 آزمایش شد، ابتدا با موتور راکتی پرتاب،‌ سپس با موتور رم جت یا اسکرم جت خود سرعت و در صورت لزوم ارتفاع گرفته و در نهایت به سمت هدف شیرجه می‌زنند.

مزیت چنین روش پرواز و حمله‌ای در این است که سیستم‌های پدافند هوایی فعلی را گیج می‌کند. موشک‌هایی که از چنین روشی برای حمله به هدف استفاده کنند، ترجکتوری (مسیر پرواز) کم ارتفاع‌تری نسبت به موشک‌های بالستیک و سقف پرواز بالا‌تری نسبت به اهداف هوایی (اهداف هوایی هواتنفس که درون جو پرواز می‌کنند؛ همچون جنگنده) دارد. یک هواگرد هایپرسونیک که از روش پروازی پرتاب و گلاید استفاده می‌کند، به صورت تئوری توان این را دارد که از سپر موشکی GBD ایالات متحده آمریکا که برای مقابله با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما طراحی شده گذر کند.

حمله به سوریه

شلیک SM-6

هواگرد هایپرسونیک جدید چین در صورتی که به سر جنگی اتمی مسلح و به عنوان یک سلاح تهاجمی وارد خدمت شود، می‌تواند پایگاه‌ پدافند پاد بالستیک GBD را از میدان خارج کرده و راه را برای موشک‌های بالستیک هموار سازد. البته کار به این سادگی‌ها نیست. چراکه آمریکایی‌ها برای مقابله با اهدافی که سرعت و ارتفاع پروازی آسمان پر ستاره 2 را دارند به موشک‌های پدافندی RIM-174 SM-6 (استاندارد 6) مجهز هستند. استاندارد 6 سامانه‌ای بسیار پیشرفته، فوق دوربرد (اصطلاحا فرا افق) و دقیق است و می‌توان از آن به عنوان برترین سامانه پدافند هوایی یاد کرد. در حال حاضر ناوشکن‌ها و ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا به این موشک مسلح هستند و امکان استقرار آن در خشکی به عنوان یک پدافند زمین پایه نیز وجود دارد.

البته به گفتی چینی‌ها، در یک جنگ هسته‌ای آن‌ها اولین استفاده کننده از جنگ افزار اتمی نخواهند بود، بلکه با استفاده از جنگ افزارهای اتمی خود تنها اقدام به پاسخ اتمی خواهند کرد. با این وجود می‌توان به چشم یک سلاح متعارف به آسمان پر ستاره 2 کرد. برای مثال این موشک می‌تواند با حمل سرجنگی معمولی، اهدافی همچون مراکز فرماندهی و یا ناو هواپیمابر را هدف قرار دهد. به گفته کارشناسان، چین‌ دست کم 3 تا 5 سال زمان نیاز دارد تا بتواند آسمان پر ستاره 2 را به سرجنگی مسلح کند.

در حال حاضر چین به سرعت مشغول توسعه توان نظامی خود و ساخت جنگ افزارهایی‌ست که به نوعی برگ برنده برایش به ارمغان بیاورند. جنگ افزارهایی که ایالات متحده آمریکا دفاع مخصوصی علیه آن‌ها ندارد؛ مانند هواگرد هایپرسونیک. گرچه استاندارد 6 به صورت تئوری توان مقابله با آن را دارد، اما به صورت تخصصی برای مقابله با چنین هواگردهایی طراحی نشده است. توپ ریلی نیز از دیگر جنگ افزارهایی‌ست که چینی‌ها مشغول کار روی آن هستند.

HSSW

HSSW

گرچه چین در زمینه ساخت جنگ افزارهای نوین، همچون هواگرد هایپرسونیک و تفنگ ریلی، سال‌ها پس از آمریکا کار را آغاز کرده و از آن عقب‌تر است، اما نسبت به دیگر کشورها جلوتر بوده و با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود. و اما اگر چین بتواند آمریکا را نیز در این زمینه پشت‌ سر بگذارد، آن وقت دیگر نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت بر سر جنگ افزارهای از رده خارج شده نیست. البته آمریکا در این زمینه حداقل بیش از 20 سال از چین جلوتر است و علاوه بر طرح‌های در دست اجرای پیشین، در بودجه نظامی سال 2019 نیز مبلغ بالایی برای تحقیق و توسعه بیشتر هواگردهای هایپرسونیک جدیدتر در نظر گرفته است. آمریکا در نظر دارد تا سال 2023 جنگ افزارهای هایپرسونیک را به صورت کاملا عملیاتی وارد خدمت در ارتش خود کند؛ موشک هایپرسونیک HSSW از جمله این جنگ افزارهاست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چین به ما چ ربطی داره من نمیدونم

  2. ینی چین توی همه چی موفقه