طلاگرام

طلاگرام و هاتگرام تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟

طلاگرام و هاتگرام ، دو نسخه غیر رسمی و فارسی شده‌ی تلگرام هستند که پس از فیلترینگ Telegram در ایران به فعالیت خود ادامه دادند، اما اکنون خبرهایی در مورد قطع شدن دسترسی به آن‌ها شنیده می‌شود.

پس از اعتراض به فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام یعنی طلاگرام و هاتگرام ، گفته شد که این اپلیکیشن‌ها تا اواسط شهریورماه فرصت دارند تا به یک پیام رسان صد در صد بومی تبدیل شوند. از همان اول هم قرار بود این پیام رسان‌ها برای مدت محدودی پس از فیلتر شدن تلگرام، کمک‌حال پیام رسان های داخلی باشند، اما پس از مدتی اعتراضات به فعالیت آنها افزایش پیدا کرد و برخی کارشناسان، تلگرام طلایی و هات گرام را رفیق تلگرام و رقیب پیام رسان های داخلی دانستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد حمایت‌های پنهان از نسخه های فارسی تلگرام گفت طرح مرکز ملی فضای مجازی درباره خروج از انحصار تلگرام بود و برای برخی سازمان‌ها هم تکالیفی تعیین شد. در رابطه با هاتگرام و طلاگرام از ابتدا سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام برای دوره گذار روی این برنامه‌ها حساب شده بود و قبول کردیم که تلگرام های فارسی برای مدت چند ماه فعال باشند. به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، آخرین مهلتی که به این دو اپلیکیشن داده شده 15 شهریور است و باید تا آن زمان به یک پیام رسان کاملا بومی تبدیل شوند.

عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، نسخه‌های فارسی تلگرام را فیلترشکن‌هایی دانست که مانع از مهاجرت کاربران به پیام رسان های بومی می‌شوند. خرم آبادی در این باره گفت اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تلگرام طلایی ضربه سختی به پیام رسان های داخلی وارد کرده است.

طلاگرام و هاتگرام هنوز قطع نشده‌اند

با اتمام مهلت دسترسی طلاگرام و هاتگرام ، حالا این دو اپلیکیشن وارد مرحله جدیدی شده‌اند و از چند روز پیش گفته شد که نسخه های فارسی تلگرام از 15 شهریورماه مسدود می‌شوند، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. با سررسیدن این موعد، هنوز تکلیف ادامه فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام مشخص نشده و به نظر می‌رسد مرکز ملی فضای مجازی تصمیم جدیدی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت این اپلیکیشن‌ها نگرفته و فعلا دسترسی به آنها ادامه دارد. یک مقام آگاه در مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این شبکه‌‌ها در حال تبدیل شدن به یک پیام رسان بومی هستند و سعی خود را کرده‌اند، اما هنوز این فرایند کامل نشده است.

رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیته فیلترینگ و رئیس کارگروه ارتباطات مجلس شورای اسلامی نیز در مورد فعالیت پیام رسان های طلاگرام و هاتگرام گفت تاکنون کمیته فیلترینگ در خصوص فعالیت این شبکه‌ها و تصمیم برای فیلترینگ یا عدم فیلترینگ آنها تشکیل جلسه نداده است. وی تاکید کرد این دو پیام رسان نباید به دیتاسنتر شبکه خارجی تلگرام وابسته باشند و به همین دلیل به آنها مهلت داده شده تا به صورت کاملا مستقل از تلگرام فعالیت کنند. سبحانی فر افزود قرار نیست تلگرام طلایی و هات گرام فیلتر شوند، بلکه قصدمان این است که برای حفظ امنیت اطلاعات، این شبکه‌ها مستقل از تلگرام کار کنند.

طلاگرام و هاتگرام اکنون حدود 20 میلیون کاربر ایرانی را به عضویت خود درآورده‌اند. باید دید این نسخه های فارسی تلگرام تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و آیا مطابق خواسته مسئولان به پیام رسان های کاملا بومی تبدیل خواهند شد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. تا اواخر اذر 🤤🤤

  2. اخیش خوبه خودشون بیخیال شدن

  3. اره اصلا اطمینانی نیستن داخلیا

  4. بالام جان، باور کنید خودتون را جر هم بدید مردم از این پیام‌رسان‌های کذایی داخلی استفاده نخواهند کرد. عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری