قیمت موبایل

قیمت موبایل تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند

قیمت موبایل در آینده‌ای نزدیک با کاهش 40 درصدی روبرو خواهد بود. رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اعلام کرد در صورت عرضه تلفن های توقیف شده به بازار قیمت گوشی های موبایل کاهش می‌یابد.

قیمت موبایل در ماه‌های گذشته به دلیل التهابات بازار و نوسانات ارزی با افزایش زیادی مواجه شد، اما با راهکارهای دولت در هفته قبل شاهد کاهش قیمت‌ بودیم که البته برای برخی از برند‌ها تا 2 میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم.

فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خبری عنوان کرده بود که بازار موبایل یک بازار وابسته به نرخ ارز است و نوسانات ارزی روی این بازار تاثیر مستقیمی می‌گذارد و از سوی دیگر به دلیل کمبود عرضه این کالا با افزایش 30 درصدی قیمت موبایل مواجه شدیم.

دلایل افزایش قیمت موبایل و راه‌ حل کاهش آن

ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در مورد بازار موبایل سخن گفت و عنوان کرد در حال حاضر بالغ بر 600 هزار دستگاه موبایل در گمرک توقیف شده است که به علت مفتوح بودن پرونده‌های قضایی واردکنندگان و مشکلات تامین ارز ترخیص نشده‌اند. همچنین این کالاها پس از ترخیص توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری می‌شود و با عرضه آنها به بازار شاهد ثبات و کاهش قیمت در بازار موبایل خواهیم بود.

ابراهیم درستی در ادامه عنوان کرد اگر دولت بتواند به صورت مداوم ارز نیمایی در اختیار واردکنندگان تلفن همراه قرار دهد و شرایط ترخیص را برایشان فراهم سازد قطعا با کاهش قیمت روبرو می‌شویم. علاوه بر آن یکی از دلایل اصلی گرانی‌ها به خاطر کمبود این کالا در بازار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در ادامه افزود اگر تمامی ساز و کار لازم از جمله قیمت‌گذاری صحیح، تامین ارز نیمایی، عرضه کالا به بازار و رفع موانع واردات به درستی صورت بگیرد شاهد کاهش 40 درصدی قیمت موبایل خواهیم بود. همچنین برخی ادعا می‌کنند فروشندگان موبایل گران‌فروش هستند که این ادعا صحت ندارد، بلکه دلیل گران‌فروشی از سوی تخلف وارد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان عمده گوشی های موبایل صورت می‌گیرد. البته برخی از فروشندگان موبایل نیز تخلفاتی را مرتکب می‌شوند.

قیمت موبایل

طرح رجیستری ضد قاچاق صورت گرفت

ابراهیم درستی در پایان اظهار کرد طرح رجیستری به خوبی عمل کرده و باعث صفر شدن قاچاق موبایل شده است، چرا که قبل از این طرح سالانه در حدود 2 هزار میلیارد تومان گوشی موبایل از طریق قاچاق وارد کشور می‌شد که خوشبختانه با طرح رجیستری این آمار صفر شد. همچنین مسئولان باید با اتخاذ ساز و کار‌های مناسب به ساماندهی بازار موبایل بپردازند.