استرس در میانسالی

استرس در میانسالی منجر به کاهش حافظه و کوچک شدن مغز می‌شود

آیا می‌دانستید استرس در میانسالی اثرات بسیار مخربی بر روی مغز گذاشته و کوچک شدن مغز می‌انجامد؟ در ادامه می‌توانید جزئیات بیشتری از این خطر بزرگ و راهکارهایی برای مهار آن را می‌خوانیم.

یک مطالعه‌ی جدید نشان دهنده‌ی ارتباط بین استرس در میانسالی با تضعیف حافظه و کاهش حجم مغز است. این نخستین مطالعه‌ای است که به پتانسیل تاثیرات استرس بر روی مغز یک فرد میانسال و مشکلاتی که برای وی به وجود می‌آورد، نگاه می‌کند. این تاثیرات هم بر روی مردان و هم بر روی زنان وجود خواهد داشت.

این تحقیق اخیرا در مجله‌ی پزشکی Neurology به انتشار رسیده است، جایی که محققان جزئیات نتایج MRI و آزمایش خون بیش از 2 هزار شرکت کننده را نمایش داده‌اند. در طول دراز مدت بالا بودن سطح استرس می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت بدن شامل قدرت ادراک فرد بگذارد.

رابطه استرس در میانسالی با انقباض مغز

شرکت کنندگانی از سنین بین 40 الی 50 سال که از سطح کورتیزول بالا رنج می‌بردند،‌ دچار اختلال حافظه بوده و مهارت‌های شناختی کمتری نسبت به دیگر هم سن و سال‌هایی که سطح کورتیزول آن‌ها طبیعی بوده، داشته‌اند. این تحقیق همچنین ارتباط سطح کورتیزول بالا با کاهش حجم مغز را نشان می‌دهد؛ این بدان معناست که استرس در میانسالی ممکن است باعث کوچک شدن مغز شود.

تحقیقات پیشین ارتباط استرس با کاهش قدرت ادراک در حیوانات را نشان می‌دادند، اما این تحقیق تازه نشان می‌دهد که استرس نه تنها بر روی انسان‌ها، بلکه بر روی انسان‌ها نیز می‌تواند اثرات مخرب و خطرناکی داشته باشد. نکته‌ی برجسته‌ی این تحقیق نیازمندی افراد میانسال به فعالیت‌هایی است که به کاهش استرس منجر می‌شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تغییر سبک زندگی در زمان مناسب و خواب به مقدار کافی اشاره کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های کاهش دهنده استرس نیز مدیتیشن است. برای رهایی از استرس می‌توانید مقاله‌های 3 تکنیک مدیتیشن ساده برای کاهش استرس در محیط کاربرای رهایی از استرس باید به چه نکاتی توجه داشت؟ | چرا بو کردن لباس شریک زندگی باعث کاهش استرس می‌شود؟! و 5 راه مراقبت از خود اگر همیشه تحت فشار و استرس هستید را مطالعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. با این همه بد بختی و گرونی مگه میشه ادم بدون استرس باشه

  2. آخه مگه میشه ادم بدون استرس

  3. اون مقاله سه تکنیک برای جلو گیری از این کار عالی بود ممنون

  4. یکی از عوارضش ایزالمره
    که شاهدش هستیم توی ایران

  5. همنیجوری شه ما تا اخر عمر مغز دیگه واسمون نمیمونه