آمار تولید خودروسازان داخلی

آمار تولید خودروسازان داخلی در نیمه نخست سال 1397

بر اساس آمار تولید خودروسازان داخلی ، تولید خودرو نسبت به سال قبل 18 درصد کاهش پیدا کرده و میزان تولید سه شرکت خودروسازی سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو در نیمه نخست سال 97 با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

بر اساس آماری که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد، سه شرکت خودروسازی بزرگ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در نیمه نخست سال 97 در مجموع توانسته‌اند 481 هزار و 967 دستگاه خودرو تولید کنند. ایران خودرو با تولید 247 هزار و 16 دستگاه خودرو با کاهش تولید 32.2 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل مواجه بوده است. از طرفی سایپا نیز با تولید 149 هزار و 342 دستگاه خودرو نسبت به نیمه نخست سال قبل، با کاهش 6.1 درصدی روبرو شد. خودروسازی پارس خودرو همانند رقبای خود با تولید 85 هزار و 609 دستگاه خودرو نسبت به شش ماهه اول سال 96 با افت 18.2 درصدی روبرو گردید. در ادامه به بررسی دقیق آمار تولید خودروسازان داخلی می‌پردازیم.

آمار تولید خودروسازان داخلی

کاهش ماهانه آمار تولید خودروسازان داخلی

با توجه به آمار منتشر شده، خودروسازان داخلی به صورت ماهانه با کاهش تولید مواجه می‌شوند. سه خودروساز بزرگ کشور به طور کلی توانسته‌اند 47 هزار و 260 دستگاه در ماه شهریور تولید کنند که نسبت به مردادماه در حدود 35.4 درصد با کاهش تولید روبرو شده‌اند. اگر برای هر خودروساز این آمار را تفکیک کنیم، ایران خودرو در ماه شهریور 24 هزار و 237 دستگاه تولید کرده که نسبت به مردادماه 40 درصد کاهش داشته است. گروه خودروسازی سایپا متشکل از سایپا و پارس خودرو نیز با کاهش تولید 30 درصدی روبرو بوده و در شهریور 97، با هم 23 هزار و 23 دستگاه تولید کردند که در مردادماه، این آمار 32 هزار و 700 دستگاه بوده است.

فعالان حوزه صنعت خودرو بر این باورند به دلیل تحریم‌های آمریکا، خودروسازان در زمینه تهیه قطعات و تامین مواد اولیه با مشکلات جدی مواجه بوده و انبارهای آنها پر از محصولات ناقص (محصولاتی که به دلیل نداشتن چند قطعه، آماده عرضه نیستند) است. همچنین برخی ادعا می‌کنند که روند ترخیص قطعات از گمرک به کندی صورت گرفته و روند تولید خودرو را مختل می‌کند. با تمامی دلایل موجود در صنعت خودرو، در آینده نزدیک، آمار تولید خودروسازان داخلی با کاهش فاحشی همراه خواهد شد.

آمار تولید خودروسازان داخلی

آمار تولید محصولات ایران خودرو

پژو 206 و پژو 207i

با توجه به جزئیات آمار منتشر شده، شاهد کاهش تولید برخی از محصولات ایران خودرو بوده‌ایم. برای مثال خودرو پژو 206 در شش ماه اول سال 97 در حدود 67 هزار و 767 دستگاه تولید شده که نسبت به نیمه نخست سال 96 با کاهش 16.5 درصد روبرو بوده است. از طرفی در این لیست به پژو 206 اتوماتیک اشاره شده که این خودرو دیگر توسط ایران خودرو تولید نمی‌شود و می‌توان گفت این آمار مربوط به خودرو 206 پلاس یا همان خودرو 207i است. ایران خودرو محصول پژو 207i را در شش ماه نخست سال 97 در حدود 9 هزار 747 دستگاه تولید کرده که نشان‌دهنده رشد 117 درصدی تولید این محصول است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

پژو 405

خودرو پژو 405 نیز نسبت به شش ماه نخست سال قبل با کاهش 34.3 درصدی تولید مواجه بوده و تنها 44 هزار و 226 دستگاه از این خودرو تولید شده است. پژو 405 در حال حاضر تنها در کارخانه‌های ایران‌ خودرو خراسان به تولید می‌رسد و تولید آن در شهر تهران متوقف شده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

پژو پارس

در شش ماه نخست امسال تنها 44 هزار و 527 دستگاه خودروی پژو پارس تولید شده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 22.8 درصد کاهش داشته است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

سمند

خودرو سمند نیز نسبت به شش ماه نخست سال قبل با کاهش تولید 34.2 درصدی مواجه بوده و تنها 33 هزار و 144 دستگاه از این خودرو تولید شده است. سمند در حال حاضر تنها در کارخانه‌های استان مرکزی و مازندران ایران‌ خودرو به تولید می‌رسد.

آمار تولید خودروسازان داخلی

دنا (افزایش تولید)

خودرو دنا در شش ماه اول امسال بیش از 22 هزار و 529 دستگاه تولید شده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 43 درصد افزایش داشته است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

رانا

خودرو رانا همچنان با کاهش تولید مواجه بوده و تولید آن نسبت به شش ماه اول سال گذشته 53.3 درصد کاهش یافته است. در شش ماه نخست امسال، تنها 1 هزار و 796 دستگاه از این خودرو تولید شده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

سوزوکی گرند ویتارا

با توجه به فشارهای تحریم، ایران خودرو در مونتاژ محصولات خود نیز دچار مشکل شده و خودرو سوزوکی گرند ویتارا را تنها در 2 هزار و 15 دستگاه مونتاژ کرده که نسبت به شش ماه نخست سال قبل با 30.5 درصد کاهش مواجه شده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

هایما (افزایش تولید)

خودرو هایما بر خلاف سوزوکی گرند ویتارا با رشد مونتاژ مواجه بوده و تا پایان شهریور امسال بالغ بر 8 هزار و 63 دستگاه از آن تولیده شده و نسبت به نیمه نخست سال قبل با افزایش مونتاژ 47.7 درصدی همراه بوده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

دانگ فنگ

خودرو دانگ فنگ توسط ایران خودرو تنها در حدود 12 هزار و 68 دستگاه مونتاژ شده که نسبت به شش ماه نخست سال قبل با 16.4 درصد کاهش مونتاژ مواجه شده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

پژو 2008

خودرو پژو 2008 به دلیل خروج شرکت پژو از ایران با سرنوشتی نامعلوم مواجه است و ایران خودرو در نیمه نخست امسال تنها 3 هزار 927 دستگاه از آن را تولید کرده که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته با کاهش شدید 550 درصدی همراه بوده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

آمار تولید محصولات سایپا

سراتو

شرکت خودروسازی سایپا نیز به دلیل وجود تحریم‌ها و مشکلات ورود قطعات، در تولید محصولات مونتاژی خود با مشکل روبرو شده و در شش ماه نخست امسال تنها 9 هزار و 270 دستگاه سراتو را مونتاژ کرده که در مقایسه با نیمه اول سال قبل 27.5 درصد کاهش داشته است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

تیبا ( افزایش تولید)

خودرو تیبا یکی از محصولات پرفروش شرکت سایپا شناخته می‌شود و در نیمه نخست امسال در حدود 81 هزار و 816 دستگاه از آن تولید شده که نسبت به شش ماه نخست سال قبل با رشد تولید 19.1 درصدی مواجه بوده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

پراید

پراید نیز در شش ماه نخست امسال در حدود 82 هزار و 127 دستگاه به تولید رسیده که در مقایسه با نیمه نخست سال قبل با کاهش 23.7 درصدی مواجه است. البته خودرو پراید، هنوز هم پس از تیبا و پژو 206 جزو پرتیراژترین تولیدات خودروسازان داخلی محسوب می‌شود.

آمار تولید خودروسازان داخلی

برلیانس (افزایش)

خودرو برلیانس به عنوان یک خودرو مونتاژی چینی با رشد تولید همراه بود. این خودرو در نیمه اول سال 97 بالغ بر 23 هزار و 618 دستگاه مونتاژ شده که نسبت به شش ماه نخست سال قبل با افزایش 22.8 درصدی مواجه شد.

آمار تولید خودروسازان داخلی

چانگان (افزایش)

خودرو چانگان نیز همانند برلیانس با رشد تولید مواجه بوده و در شش ماه نخست امسال بالغ بر 7 هزار و 264 دستگاه از این خودرو مونتاژ شده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته در حدود 65.7 درصد رشد داشته است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

آریو

آریو به عنوان یک خودرو چینی در شرکت سایپا تولید می‌شود. در نیمه اول امسال در حدود 3 هزار و 967 دستگاه از این خودرو مونتاژ شده که نسبت به شش ماه نخست سال قبل، رشد 14.6 درصدی را تجربه کرده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

تولید محصولات خانواده تندر 90 نصف شده است

ایران خودرو:

در نیمه نخست سال 97 بالغ بر 33 هزار و 813 دستگاه از محصولات خانواده تندر 90 شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو تولید شده که نسبت به شش ماه نخست سال قبل با کاهش 51 درصدی مواجه بوده است. البته ایران خودرو تندر 90 را در مدل‌های معمولی و اتومات عرضه می‌کند و این خودرو را در حدود 6 هزار و 924 دستگاه تولید کرده که با کاهش 68.8 درصدی روبرو شد. از طرفی ایران خودرو در شهریور امسال تنها 263 دستگاه از این محصولات را توانسته تولید کند.

آمار تولید خودروسازان داخلی

پارس خودرو:

در شرکت خودروسازی پارس خودرو نیز آمارها نشان‌دهنده کاهش تولید است. محصولات تندر 90 در شش ماه نخست امسال در حدود 26 هزار و 89 دستگاه تولید شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته با کاهش 42.6 درصد همراه بود. از طرفی پارس‌خودرو طی شهریور امسال در حدود 987 دستگاه تندر، پارس تندر و ساندرو را تولید کرده است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

ساندرو

در شش ماه نخست امسال بالغ بر 13 هزار و 639 دستگاه خودروی ساندرو تولید شده که در مقایسه با نیمه اول سال قبل با رشد 41 درصدی همراه است.

آمار تولید خودروسازان داخلی

پارس تندر

این خودرو نیز در نیمه نخست امسال در حدود 6 هزار و 415 دستگاه تولید شده و نسبت به شش ماه اول سال گذشته با کاهش تولید 40 درصدی همراه بود.

آمار تولید خودروسازان داخلی

تندر معمولی

خودرو تندر معمولی هم در شش ماه نخست امسال در حدود 6 هزار و 643 دستگاه تولید شده و تولید آن نسبت به نیمه اول سال قبل 49 درصد کاهش داشت.

آمار تولید خودروسازان داخلی