علائم بارداری

معرفی 12 مورد از علائم بارداری

زنان پس از بارداری، تغییراتی در رفتار و جسم خود مشاهده می‌کنند که به آن‌ها علائم بارداری گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم 12 مورد از علائم بارداری را معرفی کنیم. 

هنگامی که یک زن از بارداری خود مطلع شود، این مسئله می‌تواند آغازی برای یک تجربه خاص و تغییر در زندگی باشد. قطع شدن عادت ماهانه را اولین نشانه بارداری می‌دانند که بعد از آن، انجام آزمایش بارداری لازم است.

آزمایش‌های بارداری که در خانه یا توسط پزشک انجام می‌شوند، میزان گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) موجود در خون یا ادرار زنان را اندازه‌گیری خواهند کرد. این هورمون زمانی آزاد خواهد شد که تخمک‌ها به رحم متصل شوند. آزمایش ادرار می‌تواند میزان HCG را پس از گذشت 10 روز از بارداری اندازه‌گیری کند و این در حالی است که آزمایش خون انجام شده توسط پزشک، میزان هورمون را پس از گذشت 7 الی 10 روز از بارداری تعیین خواهد کرد. اگر در انجام آزمایش عجله شود، امکان نمایش اشتباه نتیجه منفی وجود دارد.

لیا موس (Lia Moss)، متخصص مامایی در بیمارستان زنان شیکاگو اظهار داشت:

معمولا زنان، بسیاری از علائم بارداری همانند خستگی، حساسیت پستان، تهوع و التهاب را احساس خواهند کرد، اما همه زنان در ابتدای بارداری علائم مشابه یا به یک اندازه نخواهند داشت.

او در ادامه افزود:

سه ماهه اول بارداری ممکن است برای برخی از زنان بسیار سخت باشد، اما پس از گذشت سه ماه می‌توان گفت که مادران احساس آرامش خواهند کرد.

معرفی 12 مورد از علائم بارداری

1: قطع عادت ماهانه

معمولا اولین اخطار بارداری، قطع عادت ماهانه است؛ با این‌حال، دلایل دیگری همانند ناتوانی در حفظ چرخه قاعدگی برای قطع عادت ماهانه وجود دارند.

بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، برخی عوامل همانند ورزش بیش از حد، افزایش یا از دست دادن وزن، استرس، بیماری یا شیردهی می‌توانند در قطع عادت ماهانه موثر باشند.

2: خونریزی

لیا موس اظهار داشت:

زنان باردار ممکن است دو هفته پس از بارداری، لکه‌های روشن یا خونریزی اندک واژینال را تجربه کنند. خون می‌تواند به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد و همچنین باعث گرفتگی خفیف در بدن زنان شود؛ زنان تصور می‌کنند که دچار عادت ماهیانه خواهند شد.

خونریزی می‌تواند به دلیل متصل شدن تخمک‌ها به رحم ایجاد شود. این خونریزی اندک، زمانی اتفاق خواهد افتاد که زنان انتظار عادت ماهانه دارند، اما کوتاه‌تر و بسیار سبک‌تر از خونریزی قاعدگی است.

3: حساسیت پستان

لیا موس در رابطه با حساسیت پستان گفت:

یک زن ممکن است 6 هفته بعد از دست دادن چرخه قاعدگی یا 2 هفته پس از بارداری، احساس خاصی در سینه و نوک پستان داشته باشد. این مسئله به دلیل افزایش سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن است، همچنین افزایش جریان خون هم در این منطقه مشاهده خواهد شد.

برای داشتن احساس راحتی بیشتر در شب، زنان باردار می‌توانند از سینه‌بندهای ورزشی با رنگ روشن استفاده کنند. یکی دیگر از علائم بارداری را می‌توان تیره و بزرگ‌تر شدن پوست نوک پستان زنان دانست؛ این نشانه به اثر هورمون‌های اولیه بارداری مربوط است.

4: خستگی

علائم بارداری

در طول سه ماهه اول بارداری و همچنین ماه‌های نزدیک زایمان، خستگی بسیار رایج است.

لیا موس اظهار داشت:

خستگی به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون در اوایل بارداری ایجاد می‌شود.

اکثر زنان پس از هفته اول بارداری، احساس آرامش و خواب‌آلودگی بیشتری دارند؛ این موضوع توسط انجمن بارداری ایالات متحده آمریکا بیان شده است.

5: بیماری صبحگاهی

لیا موس بیان کرد که اصطلاح بیماری صبحگاهی را دوست ندارد، زیرا امکان ایجاد مشکلات در هر ساعت از شب و روز وجود دارد. زنان در بین هفته ششم و دوازدهم بارداری احساس نوعی بیماری از ناحیه معده خواهند کرد، اما برخی از زنان هم تا هفته چهاردهم هیچ مشکلی ندارند.

بر اساس اعلام رسمی کنگره ملی زنان و زایمان ایالات متحده آمریکا (ACOG)، تهوع و استفراغ می‌تواند 70 الی 85 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار دهد. این علائم بارداری احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری ایجاد می‌شوند.

لیا موس در رابطه با تسکین علائم اظهار داشت:

زنان باردار باید جهت تسکین علائم، غذاهای کم را در وعده‌های زیاد میل کنند؛ تا آنجا که امکان دارد به استراحت بپردازند؛ غذاهای مطلوب فاقد عطر قوی را انتخاب کنند و نوشیدن چای زنجبیل را به یاد داشته باشند.

مطابق با اعلام کنگره ملی زنان و زایمان ایالات متحده آمریکا، زنان باردار قبل از بلند شدن از خواب باید مقداری شیرینی میل کرده و مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین بالا همانند ماست را فراموش نکنند؛ البته باید از مصرف غذاهای تند و چرب اجتناب کنند.

6: بزرگ شدن شکم

لیا موس اظهار داشت که «در هفته‌های اول بارداری، ممکن است شکم زنان کمی بزرگ شود؛ این مسئله می‌تواند ناشی از افزایش سطح هورمون پروژسترون باشد.»

7: تغییر در رفتار

زنان باردار در طول ماه‌های اولیه بارداری، احساس و رفتارهای متفاوتی خواهند داشت؛ علت این موضوع را می‌توان تغییر در سطح هورمون‌های بدن دانست که بر جسم و ذهن آن‌ها تاثیرگذار هستند.

لیا موس در این رابطه اظهار داشت:

تغییرات رفتاری در طول بارداری، همانند نشانه‌های قبل از قاعدگی، طبیعی است. تغییرات هورمونی می‌توانند در برخی از زنان باردار موجب زودرنجی شود.

علاوه بر تغییرات سطح هورمون، برخی از مسائل فیزیکی همانند خستگی، بیماری صبحگاهی و همچنین تغییرات احساسی از جمله استرس، نگرانی بیش از حد در رابطه با داشتن کودکی سالم و همچنین اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده می‌توانند بر خلق و خوی زنان باردار تاثیر بگذارند.

8: تغییرات ادرار و حرکت روده

یک زن ممکن است با ورود به هفته ششم بارداری و به دلیل کار کردن زیاد کلیه‌ها برای فیلتر مایعات اضافی همانند افزایش حجم خون، نیاز بیشتری برای دفع ادرار داشته باشد. با گذشت چند ماه از زمان بارداری و رشد جنین در رحم، امکان وارد آوردن فشار به مثانه وجود دارد؛ در این صورت زنان باردار دچار تکرر ادرار خواهند شد.

یبوست به دلیل وجود مقدار زیادی از پروژسترون ایجاد می‌شود و در نتیجه، سرعت کار دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد تا مواد مغذی بیشتری به جنین برسد. هورمون‌های بارداری می‌توانند ماهیچه‌هایی را که موجب وارد کردن فشار به مواد زائد از طریق روده می‌شوند، آرام کنند.

بر اساس اعلام کلینیک مایو، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و افزایش مصرف غذاهای حاوی فیبر، می‌توانند در بهبود یبوست موثر باشند.

9: سردرد

علائم بارداری

به عقیده لیا موس، سردرد یکی از نشانه‌های رایج در طول سه ماهه اول بارداری است. سردرد می‌تواند نشانه‌ای از گرسنگی، کم آبی یا خروج کافئین از بدن باشد.

10: سرگیجه

برخی از زنان ممکن است در طول ماه‌های اول بارداری دچار سرگیجه شوند.

لیا موس اظهار داشت:

سرگیجه می‌تواند به دلیل پایین آمدن قند خون یا کم شدن آب بدن ایجاد شود. این مشکل ممکن است به دلیل جابه‌جایی خون در بدن، مخصوصا زمانی که زن باردار موقعیت خود را از حالت نشسته به ایستاده تغییر دهد یا از روی تخت خواب برخیزد، ایجاد شود. در صورتی که یک زن باردار دچار ضعف شود، باید به پزشک مراجعه کند.

11: گر گرفتگی

گر گرفتگی و عرق‌های شبانه تنها در دوران قبل از یائسگی ظاهر نمی‌شوند، بلکه این علائم می‌توانند در اوایل بارداری بر روی زنان تاثیرگذار باشند. طبق مطالعه انجام شده در سال 2013 که در مجله Fertility And Sterility منتشر شد، بیش از یک سوم زنان در دوران بارداری اعلام کردند که دچار گر گرفتگی و عرق‌های شبانه می‌شوند. پزشکان معتقدند که این علائم بارداری به علت نوسان در هورمون‌هایی همانند استروژن ایجاد می‌شوند.

12: افزایش دمای بدن

کیتی لی (Kathy Lee)، استاد پرستاری در دانشگاه کالیفرنیا سان‌فرانسیسکو، کسی که تاثیر بارداری بر روی خواب را مورد بررسی قرار داد، در مصاحبه با Live Science اظهار داشت:

بارداری موجب افزایش میزان متابولیسم شده و در نتیجه حرارت بدن افزایش پیدا خواهد کرد، مخصوصا زمانی که زنان باردار در خواب باشند.

کسانی که از خواب بیدار شده و دمای بدن خود را بالا می‌بینند، باید بدانند که این مسئله در هفته‌های اول بارداری امری طبیعی بوده و به عنوان یکی از علائم بارداری شناخته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. یبار گفته عادت ماهانه نداره یبار میگه خونریزی

  2. فک کنم من حامله م
    پوففففففففففف