تولید ساندرو

توقف تولید ساندرو به دلیل تامین نشدن قطعات؛ شایعه یا واقعیت؟

پس از لغو فعالیت‌های رنو در ایران به علت پیروی از تحریم‌های آمریکا، برخی منابع از توقف تولید ساندرو و سایر خودروهای رنو در ایران به دلیل تامین نشدن قطعات خبر داده‌اند. در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص توقف تولید ساندرو در ایران اظهار کرد پس از قطع همکاری شرکت خودروسازی رنو با خودروسازان داخلی، برای تامین قطعه‌های سی کی دی (قطعات منفصله) محصولات رنو با مشکل مواجه شده‌ایم، زیرا قطعه سازان داخلی در صورت نبودن این قطعه، توانایی تولید سایر قطعات محصولات رنو را نخواهند داشت. از طرفی اکنون برای خدمات پس از فروش محصولات رنو با این خودروساز فرانسوی در حال مذاکره هستیم.

آیا  تولید ساندرو متوقف می‌شود؟

مازیار بیگلو در ادامه تاکید کرد با این وضعیت بدون شک تولید ساندرو متوقف خواهد شد، چرا که به دلیل عدم دسترسی به قطعه سی کی دی، نمی‌توانیم این خودرو را به بازار عرضه کنیم. البته تعداد اندکی از این قطعه توسط شرکت رنو وارد شده که پس از پایان این قطعات، قادر به تولید خودروی رنو ساندرو نخواهیم بود. شرایط پیش آمده بسیار ناخوشایند است، اما متعهد نماندن شرکت رنو به ادامه همکاری با خودروسازان داخلی، این مشکلات را به همراه داشت.

تولید ساندرو

خدمات پس از فروش محصولات رنو

بیگلو در خصوص این موضوع گفت برای تامین خدمات پس از فروش محصولات رنو مقرر شده با این خودروساز فرانسوی مذاکراتی انجام شود. از طرفی شرکت رنو اعلام کرده برای خدمات پس از فروش محصولات خود با خودروسان داخلی پای میز مذاکره می‌نشیند، اما تاکنون این گفتگو‌ها نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود در قرارداد پژو سیتروئن با خودروسازان داخلی بند‌های خاصی لحاظ شده تا در صورت عدم همکاری شرکت پژو، خودروسازان داخلی از آن موارد جهت تحقق اهداف خود استفاده کنند.

تولید ساندرو

واکنش قطعه سازان به توقف تولید ساندرو

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، در خصوص آخرین وضعیت تولید خودروی ساندرو اظهار کرد در روز‌های گذشته با قطع همکاری شرکت رنو با خودروسازان داخلی مواجه بوده‌ایم که خبری مبنی بر توقف تولید محصولات این شرکت منتشر شد، اما بر خلاف تصور عموم، ما می‌توانیم روند تولید خودروهایی نظیر رنو ساندرو را ادامه دهیم. در دوره‌های تحریمی گذشته که اوایل دهه 90 با آن مواجه بوده‌ایم گمانه‌زنی‌هایی در زمینه توقف تولید پژو 206 بیان شده بود، ولی ما توانسته‌ایم با تحریم‌های موجود، این خودرو را تولید کنیم.

نجفی منش در ادامه افزود ما می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و در زمانی کوتاه، قطعاتی که داخلی‌سازی نشده‌اند را در داخل کشور تولید کنیم. در شرایط فعلی، قطعه‌سازانی که با شرکت رنو پارس همکاری داشته‌اند، می‌توانند قطعات را به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تحویل دهند تا روند تولید آن‌ها میسر شود.

تولید ساندرو