کشف اجساد مومیایی شده‌‌ در یکی از بزرگترین مقبره‌های مصر

به تازگی محققان فرانسوی و مصری در دو مقبره مجزا واقع در شهر اقصر (Luxor)، چندین مومیایی و تعداد بسیاری مصنوعات باستانی را یافتند. یکی از این مومیایی‌ها که بیش از 3000 سال قدمت دارد، متعلق به یک زن است و دیگری به سرپرست یک معبد باستانی تعلق دارد.

وزارت آثار باستانی مصر، روز بیست و چهارم نوامبر (سوم آذر ماه) اعلام کرد که باستان شناسان در یکی از بزرگترین مقبره‌های یافت شده در شهر اقصر، تابوتی را کشف کردند که جسد مومیایی شده‌ی یک زن به نام پویو (Pouyou) را در خود جای داده است. در مقبره جداگانه‌ای در همان نزدیکی‌ها، محققان چندین مومیایی دیگر را نیز درون تابوت‌هایی یافتند. روی یکی از این تابوت‌ها، علایمی با خط هیروگلیف مشاهده شده است که به الهه موت (Mut) اشاره دارند.

طی چند روز گذشته، گزارش‌های بسیاری در این خصوص منتشر شد که البته به اشتباه، کشف تمامی مومیایی ها را به یک مقبره ربط داده بودند.

مومیایی ها و آثار باستانی نهفته در این دو مقبره

کاوش در یکی از این آرامگاه‌ها که TT33 نامگذاری شده است، توسط اعضای تیمی فرانسوی و با هدایت «فردریک کالین» استاد مصرشناسی دانشگاه استراسبورگ انجام شد. این مقبره از قرن نوزدهم میلادی تحت حفاری‌ قرار داشت و تعدادی اشیای باستانی دست‌ساز نیز در آنجا کشف شده بود؛ اما به دلیل وسعت زیاد، هنوز قسمت‌هایی از آن ناشناخته باقی مانده است.

اکتشافات جدید شامل تابوت سنگی پویو می‌شود که در دوره سلطنت هجدهمین دودمان فراعنه مصر (1550 تا 1295 پیش از میلاد) می‌زیسته است. در آن دوران، مصر یک امپراتوری مستقل، قدرتمند و پهناور بود که تا سوریه امروزی امتداد داشت. تابوت در تاریخ 24 نوامبر، در جریان یک کنفرانس خبری گشوده و بقایای جسد مومیایی این زن نمایان شد.

اما این مقبره، تابوت سنگی دیگری را نیز در خود جای داده که هنوز مشخص نشده متعلق به چه کسی بوده است. البته به گفته‌ی اعضای تیم فرانسوی، نقش و نگارهای روی آن به دودمان هفدهم فراعنه مصر (1580 تا 1550 پیش از میلاد) اشاره دارند؛ دوره‌ای که «هیکسوس‌ها» مردمانی از غرب آسیا بر بخش‌هایی از مصر تسلط داشتند.

علاوه بر این‌ها، چندین مومیایی بدون تابوت نیز در این مقبره یافت شد که بنابر اعلام وزراتخانه مصری، احتمالا همگی به یک خانواده تعلق داشته‌اند. هنوز مشخص نیست که اعضای این خانواده در چه دوره‌ای می‌زیستند و آیا پویو با آن‌ها نسبتی داشته است یا خیر؟

اما دیگر مقبره‌ شهر اقصر که TT28 نام دارد نیز، میزبان چندین تابوت و اجساد مومیایی شده‌ی درون آن‌ها بود. در حال حاضر، اعضای یک تیم مصری تحت سرپرستی «مصطفی وزیری» دبیرکل شورای عالی آثار باستانی این کشور، به حفاری درون آن مشغول‌اند. البته باستان شناسان پیش‌تر هم از وجود این مقبره آگاه بودند؛ اما بخش زیادی از آن هرگز مورد کاوش قرار نگرفته است.

در مجموعه توییت‌های وزارت آثار باستانی مصر، آمده است که تصاویر هیروگلیف نقش بسته روی یکی از این تابوت‌های سنگی، آن را متعلق به فردی به نام «ثاو آر خت اِف» جلوه می‌دهند. ظاهرا او مسئولیت نظارت بر اجرای مراسم مومیایی کردن اجساد، در یکی از معابد مصر واقع در نزدیکی شهر باستانی تبس (تبای) را برعهده داشت. بر اساس علائم مشاهده شده، این شخص عناوین بسیاری هم داشته و خادمین معبد او، ایزدبانویی به نام موت را پرستش می‌کردند که در واقع همسر آمون بود. به باور مصریان باستان، آمون قدرتمندترین ایزد و خاستگاه پیروان او، شهر تبای بوده است.

باستان شناسان در داخل این آرامگاه، چندین مومیایی و تابوت دیگر را به همراه بقایایی از حدود هزار مجسمه «شابتی» یافتند. در مصر باستان، این تندیس‌های کوچک معمولا همراه با مردگان به خاک سپرده می‌شدند تا به آن‌ها در دنیای پس از مرگ خدمت‌رسانی کنند.

حفاری و تحقیقات بیشتر در هر دو مقبره، همچنان در حال انجام است.

اجساد مومیایی شده‌‌

یکی از مومیایی های کشف شده در مقبره TT33

اجساد مومیایی شده‌‌

احتمالا این مومیایی ها متعلق به اعضای یک خانواده هستند

اجساد مومیایی شده‌‌

لحظه برداشتن درپوش تابوت پویو

اجساد مومیایی شده‌‌

خالد العنانی؛ وزیر آثار باستانی مصر

تابوت باستانی مقبره اقصر مصر

تابوت سنگی «ثاو آر خت اِف» که سرپرست یک معبد در مصر باستان بوده است

تابوت باستانی مقبره اقصر مصر

تصویر دیگری از تابوت این مقام مذهبی

جسد مومیایی شده‌‌

جسد مومیایی شده‌ی او، به خوبی حفظ شده است

آثار باستانی مصر

حدود 1000 تندیس شابتی در مقبره TT28 وجود داشت

آثار باستانی مصر

یک سردیس هم در این مقبره کشف شد که احتمالا به یکی از افراد دفن شده در آنجا تعلق دارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ولی بازم دمشون گرم مثل ایران چیزی پیدا میکنن گم و گورش نمیکنن

  2. به یه نتیجه قطعی رسیدم
    اگه یه روزی همینطوری واسه هواخوری تو مصر بری بیرون
    و تصمیم بگیری که زمینو بکنی …
    میتونی یه چندتا مقبره پیدا کنی

  3. چ جالب مال کی هست حالا

  4. این مصر رو باید اسمشو عوض کنن بزار شهر اسرار و رموز