گوشی های توقیفی

عرضه گوشی های توقیفی مشکل بازار را حل نمی‌کند

وزیر ارتباطات گفت وضع بازار تلفن همراه مساعد نیست و اگر گوشی های توقیفی نیز به بازار عرضه شود فقط نیاز یک ماه بازار را تامین می‌کند و مشکل بازار به طور کامل حل نخواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد وظایف این وزارتخانه مشخص است و تنظیم بازار تلفن همراه، واردات گوشی های موبایل و  تخصیص ارز بر عهده این وزارتخانه نیست و فقط برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه مسئولیتی را برعهده گرفته‌ایم و مشکلات این حوزه را پیگیری و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش‌ از 120 هزار گوشی به صورت مستقیم و 600 هزار دستگاه گوشی موبایل دیگر نیز در گمرگ وجود دارند که به دلیل پرونده‌های موجود در قوه قضاییه توقیف شده‌اند. همچنین به دلیل همین پرونده‌ها برخی از واردکنندگان تلفن همراه نیز نمی‌توانند کالایی را وارد کشور کنند. از این رو کارگروهی تشکیل شده تا مشکلات واردات و عرضه گوشی های توقیفی را برطرف کنند.

گوشی های توقیفی

مشکل بازار با عرضه گوشی های توقیفی حل نمی‌شود

آذری جهرمی در ادامه گفت وضع بازار تلفن همراه مساعد نیست و اگر این تعداد از گوشی های توقیفی به بازار عرضه شود فقط نیاز یک ماه از بازار را تامین می‌کند و باید مشکل‌های مربوط به واردات تلفن همراه برطرف شود. از طرفی تعداد واردکنندگان تلفن همراه نیز محدود است، هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مشکل واردات برنامه‌ ویژ‌ه‌ای دارد و برای کسانی که شرایط واردات تلفن همراه را دارند، فراخوان می‌دهد و برای آن‌ها مجوز واردات صادر می‌کند. همچنین بانک مرکزی باید به واردکنندگان تلفن همراه ارز دولتی اختصاص دهد. از این رو قرار شد در هفته آینده وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای در این خصوص برگزار کند و مشکلات حوزه واردات موبایل را برطرف سازد.

گوشی های توقیفی

سهولت در ارائه خدمات با دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد با استفاده از دولت الکترونیکی توانسته‌ایم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم و پروژه‌هایی نظیر جلوگیری از قاچاق تلفن همراه و ارائه کارت سوخت جزوی از این موفقیت‌ها محسوب می‌شوند. دولت الکترونیک ارائه خدمات به مردم را آسان کرده و هزینه‌ها را به طور قابل توجه کاهش داده است. همچنین با استفاده از دولت الکترونیک می‌توان در زمینه صدور قبوض نیز صرفه‌جویی کرد. برای مثال شرکت مخابرات ایران بیش از 30 میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که به صورت دوره‌ای برای هر مشترک قبض صادر می‌شود و شرکت مخابرات برای هر قبض دو هزار تومان هزینه می‌کند که این رقم در سال به 360 میلیارد تومان می‌رسد. از این رو قصد داریم با استفده از پلتفرم دولت الکترونیک قبوض خدمات را از این سیستم حذف کنیم.

آذری جهرمی اضافه کرد علاوه بر مخابرات وضع برای سایر شرکت‌ها نیز به همین‌گونه است. برای مثال شرکت برق با بیش از 35 میلیون کنتور برق، شرکت آب نیز با بیش‌ از 35 میلیون و شرکت گاز با 20 میلیون کنتور گاز هر دوره برای مشتریان قبض صدور می‌کنند که در مجموع این شرکت‌ها برای صدور قبوش مبلغی حدود 1440 میلیارد تومان هزینه می‌کنند. به همین دلیل با دولت الکترونیک می‌توانیم به جای ارسال قبوض، از سامانه‌های پیامکی یا اپلیکیشین‌های دولت همراه که خدمات پرداخت را ارائه می‌دهند استفاده کنیم.

گوشی های توقیفی

لازمه ورود به حوزه اینترنت اشیا

آذری جهرمی در ادامه بیان کرد یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه صنعتی کشور در حوزه ICT به صنعت IOT (اینترنت اشیا) مربوط می‌شود و اگر از این بازار غافل شویم، دیگران بازار را به دست می‌گیرند و نمی‌توانیم در این بازار مهم سهمی داشته باشیم. همچنین برای تحول دیجیتال تفاهم‌نامه‌ای با آقای نجفی، شهردار سابق تهران امضا کرده‌ایم که با تحولات در شهرداری تهران این تفاهم‌نامه به نتیجه مطلوب نرسید. البته با وزارت بهداشت نیز تفاهم‌نامه‌‌ای را امضا کردیم و در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده است. همچنین با وزارت نیرو در زمینه هوشمندسازی، استفاده از ظرفیت‌های صنعت IOT و تحول دیجیتال در آب و برق تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم. علاوه بر این با وزارت کشاورزی نیز در حوزه هوشمندسازی آبیاری تفاهم‌‌نامه‌ای به امضا رسید تا 35 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و در شرایط بحران کم‌آبی با مشکل مواجه نشویم.

گوشی های توقیفی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. اصا این مالیاتا گرفتنش اشتباهه

  2. مملکت خر تو خر باشه بایدم اینجور شه

  3. در ار صورت خیلی فرق نمیکنه باز جای خودش هست اینا

  4. به نظرم باید واردات گوشی با مجوز منحل شه اینجوری همه میتونن گوشی وارد کنن و در عوض برای فعال کردنش مالیات گرفته شه.