خودروسازان داخلی

سازمان حمایت: احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی صحت ندارد

میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت خودروسازان داخلی امکانات و شرایط مناسبی برای احتکار خودرو را ندارند و چنین ادعاهایی درست نیست.

شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد خودروسازان داخلی در سال گذشته برای تولید محصولات خود از دلار 3 هزار و 860 تومانی استفاده می‌کردند که در سال جاری این رقم به 9 هزار تومان رسید. از این رو افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی امری طبیعی محسوب می‌شود. همچنین سازمان حمایت هم از حقوق مصرف‌کننده و هم از حقوق تولیدکنندگان حمایت می‌کتد تا عرضه و تقاضای محصولات استمرار داشته باشد. از سویی خودروسازان توانایی احتکار محصولات خود را ندارند و این اقدام توسط نمایندگی‌ها و بنگاه‌های وابسته انجام می‌شود. سازمان حمایت تمامی وظایف خود را به درستی انجام داده است و با عرضه خودروهای بیشتر به بازار می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد.

خودروسازان داخلی

خودروسازان داخلی نمی‌توانند احتکار کنند

حسن قره‌ئی، نماینده خودروسازان در این برنامه تلویزیونی بیان کرد خودروسازان خواستار افزایش قیمت خودرو به 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار هستند و اگر قیمت‌گذاری جدید انجام نشود، بدون شک نوسان قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین در بازار مشکلی در خصوص کمبود خودرو وجود ندارد؛ زیرا خودروسازان بیش از دو برابر نیاز بازار، خودرو تولید می‌کنند. از این رو خودروسازان داخلی این توانایی را دارند تا بیش از تقاضای مشتریان، به بازار خودرو عرضه کنند و آن‌ها را به صورت قسطی به فروش برسانند. قیمت خودروها در تابستان 97 می‌بایست اقزایش پیدا می‌کرد که این اقدام صورت نگرفت.

قره‌ئی در ادامه افزود اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، توان مالی خودروسازان کاهش می‌یابد و قادر به تولید نخواهند بود. همچنین برخی می‌گویند که خودروسازان داخلی، محصولات خود را برای افزایش قیمت احتکار می‌کنند که در این خصوص باید بگویم برای نگهداری از هر خودرو به 20 متر فضا نیاز است و خودروسازان هزینه نگهدارای و فضای مناسبی برای این حجم از محصولات را ندارند. از سویی دلالان از فضای بازار خودرو استفاده کرده‌اند و بیش‌ از 10 هزار دلار از سرمایه خودروسازان را به دست آوردند و به همین دلیل میزان تولید خودروسازان با کاهش قابل توجه‌ای همراه بوده است. البته نمی‌توان نارضایتی مردم از خودروسازان را نادیده گرفت، اما اگر قیمت‌ خودروها افزایش پیدا نکند، میزان تولید بیش از پیش کاهش می‌یابد. هرچند در خصوص افزایش قیمت‌ها برنامه‌هایی در حال اجرا است.

خودروسازان داخلی

رقابت و عرضه در بازار وجود ندارد

علی علیلو، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص اظهار کرد زمانی که از حاشیه بازار سخن می‌گوییم باید در این بازار رقابت و عرضه وجود داشته باشد. از سویی به دلیل حمایت از تولید داخلی، قانون ممنوعیت واردات خودرو تدوین شد، ولی خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو و سایپا با هم پوشش رقابتی ندارند. همچنین در سال جاری در سه مرحله قیمت خودرو افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت‌ها توسط خود خودروسازان انجام می‌شود.

مازیار بگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در خصوص وضعیت بازار خودرو عنوان کرد بخش‌های دولتی مانند گازانبر به ما فشار می‌آورند؛ چرا که مواد اولیه لازم برای قطعه‌سازان اعم از داخلی و خارجی از قسمت‌های دولتی تامین می‌شود. در واقع با ارز بانک مرکزی واردات مواد خارجی انجام شده و از فولادسازان، مس و آلومینیوم‌سازان نیز مواد اولیه داخلی قطعه‌سازان تامین می‌شود. از سوی دیگر خودروسازان داخلی نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بخش‌های دولتی دستور می‌گیرند و طبق آن عمل می‌کنند. همچنین نرخ ارز لازم برای خرید مواد اولیه از خارج بیش‌ از سه برابر افزایش می‌یابد، اما دولت با افزایش قیمت قطعه موافقت نمی‌کند و بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان هم بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان بوده که هنوز وصول نشده است.

خودروسازان داخلی