حمایت از پیام رسان های داخلی

شروط جدید وزارت ارتباطات برای مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد برای مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی دغدغه‌هایی وجود دارد که به گونه‌ای هزینه کنیم تا هم پول بیت‌المال درست مصرف شود و هم نیاز پیام رسان های بومی برطرف شود.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی عنوان کرد 2 پیام رسان از میان 7 پیام رسان بومی انتخاب شدند تا حمایت‌های بیشتر و ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شود. مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی ، پکیج کاملی از حمایت‌های فنی و غیر فنی خواهد بود که جزئیات آن در روز‌های آینده از سوی مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌شود. به‌طور کلی حمایت‌های فنی از پیام رسان های بومی از سوی وزارت ارتباطات انجام خواهد شد و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های مسئول نیز حمایت‌های غیر فنی را انجام می‌دهند.

حمید فتاحی در ادامه افزود وزارت ارتباطات بر این باور است که تمام حمایت‌ها به مسائل فنی مربوط نمی‌شود؛ زیرا اگر چنین بود پیام رسان های داخلی می‌توانستند فقط با 30 تا 40 سرور از 10 میلیون کاربر میزبانی کنند، اما در حال حاضر کاربران زیادی از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. در واقع مشکل پیام رسان های داخلی به مسائلی فراتر از بحث‌های فنی مرتبط است و به همین دلیل باید بخش‌های دیگر نیز از این پیام رسان‌ها حمایت کنند و در مرحله دوم حمایت‌ها، بدون شک مرکز ملی فضای مجازی بر بخش‌های مختلف نظارت خواهد کرد تا آن‌ها نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند.

حمایت از پیام رسان های داخلی

دغدغه‌های مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی

معاون وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد مسئولان پیام رسان های داخلی می‌توانند به اختیار خودشان نوع حمایت‌ها را انتخاب کنند و حتی شرایطی را فراهم‌ کرده‌ایم که معماری سخت افزار پیام رسان‌های آن‌ها توسط متخصصان حوزه و کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی بررسی شود. پس از بررسی اگر به زیرساخت‌های فنی‌ نیاز داشتند، با مدیریت مرکز ملی فضای مجازی این تجهیزات فنی را در اختیارشان قرار دهیم. در مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی دو دغدغه اصلی وجود دارد؛ اول اینکه بتوانیم نیاز‌های آن‌ها را به خوبی تامین کنیم و دوم و مهم‌تر از همه اینکه پول بیت‌المال به درستی و در جای مناسب هزینه شود. در واقع باید سازوکاری مناسب اندیشیده شود تا سخت افزارها و زیرساخت‌های متناسب با نیاز پیام رسان های بومی تهیه گردد.

حمایت از پیام رسان های داخلی

چرا 2 پیام رسان برای حمایت انتخاب شدند؟

حمید فتاحی در پاسخ به این سوال که چرا از 7 پیام رسان داخلی، 2 پیام رسان برای حمایت انتخاب شدند، گفت از این موضوع اطلاع داریم که 5 پیام رسان دیگر که در مرحله جدید حمایت‌ها قرار ندارند، گله‌مند هستند، اما مرکز ملی فضای مجازی در این غربالگری ارزیابی همه جانبه‌ای را انجام داده و مسائلی همچون تعداد کاربران، عملکرد یکساله، مسائل فنی و غیرفنی آن‌ها بررسی شده است. هرچند هر پیام رسان داخلی که ایده جدیدی را ارائه دهد و موجب پیشرفت شود، برای آن‌ها حمایت ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت. از سویی برخی بر این باورند که پیام رسان‌هایی که در مرحله دوم حمایت قرار ندارند، با شکست مواجه شده‌اند که در پاسخ به چنین ادعاهایی باید بگویم هیچ‌کدام از آن‌ها متوقف نشده‌اند و فقط دو پیام رسان موفق‌تر را انتخاب کرده‌ایم تا حمایت ویژ‌ه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیریم. لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات به طور کامل از پیام رسان های داخلی حمایت می‌کند، اما به موضوع فیلترینگ و مسدودسازی پیام رسان های خارجی به بهانه حمایت از پیام رسان های داخلی اعتقادی ندارد.

حمایت از پیام رسان های داخلی