نیمه تاریک ماه

کاوشگر چینی chang’e 4 در نیمه تاریک ماه فرود آمد+ تصویر

کاوشگر چینی chang’e 4 به سلامت در نیمه تاریک ماه فرود آمده و تصویری از محل فرود خود را به زمین ارسال کرده است. این برای اولین بار در تاریخ اکتشافات فضایی است که یک کاوشگر به نیمه تاریک یا نیمه پنهان ماه فرستاده می‌شود.

این روزها چینی‌ها با فناوری‌های جدید خود به یکی از پیشگامان فضا تبدیل شده‌اند. هرچند چینی‌ها در گذشته در ماموریت chang’e 3 یک ماه‌نورد و یک ماه‌نشین به کره ماه فرستاده بوده‌اند، اما آن‌ها در جدیدترین دستاورد خود توانسته‌اند کاوشگر chang’e 4 را برای اولین بار در تاریخ اکتشافات فضایی به نیمه تاریک ماه بفرستند. این کاوشگر به سلامت روی کره ماه فرود آمده و از محل فرود خود تصویری را به زمین ارسال کرده است.

نیمه تاریک ماه

نیمه تاریک ماه کجاست؟

حتما می‌پرسید نیمه تاریک ماه کجاست؟ در واقع سرعت چرخش ماه به دور زمین و به دور خودش، یکسان است و ساکنان کره زمین فقط یک نیمه از کره ماه را مشاهده می‌کنند. به همین دلیل به نیمه دیگر ماه که قابل رویت نیست، نیمه تاریک می‌گویند. تاکنون هیچ فضاپیمایی از روی کره زمین به نیمه تاریک ماه فرستاده نشده بود؛ زیرا بدون خط دید مستقیم از روی کره زمین به نیمه تاریک، نمی‌توان ارتباطی همچون ارسال و دریافت پیام را با کاوشگر‌ها برقرار کرد. از این رو چینی‌ها برای حل این مشکل ارتباطی در بهار سال جاری یک ماهواره مخابراتی به مدار ماه فرستادند تابه  واسطه‌ای برای برقراری ارتباط زمین با نیمه تاریک ماه تبدیل شود.

محققان چینی برای فرود کاوشگر چینی Change 4 محدوده قطب جنوب آیتکن کره ماه را انتخاب کرده‌اند تا دانشمندان از این محدوده اطلاعات مهمی را کسب کنند. در محدوده قطب جنوب آیتکن یک گودال بزرگ با قطر دهانه 2500 کیلومتر و عمق 13 کیلومتر وجود دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حفره‌ها در منظومه شمسی شناخته می‌شود. این گودال به دلیل برخورد شهاب سنگ به‌وجود آمده است. بدون شک با بررسی این گودال می‌توان به اطلاعات مهمی چون نحوه شکل‌گیری کره ماه، سیاره زمین و سایر اجرام منظومه شمسی دست یافت.

نیمه تاریک ماه

نخستین تصویر کاوشگر چینی chang’e 4

بخش اصلی کاوشگر Chang’e 4 پس از فرود نظار‌ه‌گر آسمان خواهد بود و اطلاعاتی را برای منجمان مخابره خواهد کرد، البته برای مطالعه و بررسی سطح کره ماه یک ماه‌نورد رباتیک از این کاوشگر رها می‌شود تا اطلاعات مورد نیز را جمع‌آوری کند. کاوشگر Chang’e 4 به سنسورهای متعددی مجهز است تا از نیمه تاریک ماه اطلاعات مهمی را به دست آورد. همچنین این کاوشگر در هنگام شب قادر است بدون مزاحمت نور خورشید و تشعشعات زمینی آسمان را رصد کند.

نیمه تاریک ماه

تصویر اول

نیمه تاریک ماه

تصویر دوم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اونجا رفته چیکار هیچی پیدا نمیکنه

  2. مگه ماه نمیچرخه نمیه روشن تاریک نداره که

    • دور زمین میچرخه . نه دور خودش.
      کاش میرفت محل ادعایی فرود آمریکاییها رو پیدا میکرد ببینه راست گفتن یا دروغ.

      • آقای س ، اون منطقه و قسمت بیشتری از قسمت روشن جزو مناطق نظامی و ملکی آمریکاست و طبق قانون های آمریکا ورود به اون منطقه جریمه هنگفتی برای چین در پی دارد