ایمنی رنو ساندرو

ایمنی رنو ساندرو در مقایسه با خودروهای هم‌رده چگونه است؟

موسسه معتبر یورو ان سی ای پی (NCAP) ایمنی رنو ساندرو (Renault Sandero) را در تست‌های مختلف سنجیده و آن را با سایر خودروهای هم‌رده و هم‌کلاس مقایسه کرده است. در این مقاله نتایج تست‌های تصادف و ایمنی رنو ساندرو را بررسی می‌کنیم.

مدتی است که نسل دوم رنو ساندرو در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، اما در بازار ایران فقط نسل اول این هاچ بک اقتصادی به فروش می‌رسد که از زمان معرفی آن حدود 10 سال می‌گذرد. عرضه خودروهای قدیمی در بازار ایران موضوع جدیدی نیست، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم بحث ایمنی این خودروها است؛ زیرا شرکت‌های سازنده همواره ضعف‌های ایمنی محصولاتشان را در نسل‌های جدید برطرف می‌کنند و سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. به هر حال خودرو رنو ساندرو در خیابان‌های ایران تردد می‌کند و به همین دلیل در این مقاله سطح ایمنی آن را بر اساس نتایج تست‌های موسسه معتبر یورو انکپ بررسی می‌کنیم.

نتایج تست‌های بخش‌های سه‌گانه ایمنی رنو ساندرو

موسسه معتبر یورو ان سی ای پی (Euro NCAP) در سال 2008 ایمنی رنو ساندرو را در بخش‌های مختلف سنجیده است. این موسسه رنو ساندرو را در کلاس خودروهای سوپرمینی دسته‌بندی کرده و نتایج تست‌های بخش‌های سه‌گانه ایمنی رنو ساندرو را به شرح زیر اعلام کرده است.

سرنشین بزرگسال سرنشین خردسال عابر پیاده
3 ستاره از 5 ستاره4 ستاره از 5 ستاره1 ستاره از 4 ستاره
24 امتیاز38 امتیاز6 امتیاز

ایمنی رنو ساندرو

بررسی ایمنی بخش بزرگسال

تست‌های ایمنی بخش بزرگسال رنو ساندرو در دو بخش برخورد از روبه‌رو و برخورد از کنار بررسی می‌شود. در ادامه مقاله، قسمت‌های مختلف بدن سرنشینان با رنگ‌های مختلفی نمایش داده شده است که میزان آسیب‌دیدگی هر بخش را مشخص می‌کند. مفهوم این رنگ‌ها به شرح زیر است:

  • سبز = خوب
  • زرد = مناسب
  • نارنجی = لب مرز
  • قهوه‌ای = ضعیف
  • قرمز = خیلی ضعیف

برخورد از جلو

در این بخش، 40 درصد از جلوی خودرو رنو ساندرو با سرعت حدود 64 کیلومتر بر ساعت به یک مانع برخورد می‌کند. این مانع قابلیت تغییر شکل دارد و همانند یک خودرو عمل می‌کند. محققان به گونه‌ای این تست‌ها را انجام می‌دهند که برخورد دو خودرو از قسمت جلو را شبیه‌سازی کنند، به شکلی که انگار این دو خودرو با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در جاده در حال حرکت هستند. قسمت برخورد از جلو سرنشین بزرگسال رنو ساندرو 12 امتیاز کسب کرده است. در این تست میزان استقامت خودرو در وضعیت خوبی قرار داشته و سر راننده و سرنشین نیز به واسطه عملکرد صحیح کیسه‌های هوا محافظت شده است. هرچند طراحی داشبورد رنو ساندرو به شکلی است که به استخوان‌های ران و زانوهای راننده و سرنشین آسیب می‌رساند. در دو تصویر زیر وضعیت راننده و سرنشین را در هنگام برخورد از جلو به مانع مشاهده می‌کنید که بر اساس رنگ‌های تعریف شده از شدت آسیب‌ هر بخش مطع می‌شوید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ران پاها در هنگام برخورد از جلو بیشترین آسیب را می‌بیند و در وضعیت لب مرز قرار دارند، اما وضعیت ساق پاها و قفسه سینه در شرایط خوبی قرار دارد و قسمت سر نیز با بیشترین امتیاز ممکن با رنگ سبز مشخص شده است و آسیبی نمی‌بیند.

ایمنی رنو ساندرو

برخورد از کنار

محققان برای تست ایمنی سرنشینان از قسمت کناری خودرو، ابتدا خودرو را در یک جای ثابت قرار می‌دهند و سپس یک مانع با قابلیت تغییر شکل با سرعت 50 کیلومتر در ساعت از بخش جانبی خودرو و قسمت در راننده به ماشین برخورد می‌کند. در این تست از همان مدل رنو ساندرو استفاده شده است که در بازار ایران نیز عرضه می‌شود. امتیاز ایمنی رنو ساندرو از این بخش 12.1 بود. این مدل از ایربگ‌های جانبی بهره نمی‌برد و به همین دلیل محافظت سینه راننده در شرایط بدی قرار دارد. در تصویر زیر بخش سینه راننده با رنگ قهوه‌ای مشخص شده است که آسیب‌پذیری این بخش را نشان می‌دهد و با وضعیت قرمز فقط یک پله فاصله دارد. سایر بخش‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد و با رنگ‌های سبز و زرد مشخص شده‌اند.

ایمنی رنو ساندرو

بخش سرنشین خردسال

ایمنی رو ساندرو در بخش سرنشین خردسال مناسب ارزیابی شده و امتیاز 4 ستاره را از 5 ستاره کسب کرده است. مالکان خودرو رنو ساندرو قادر هستند با غیرفعال کردن کیسه هوای سرنشین جلو، صندلی کودک را به سوی عقب در جلوی خودرو قرار دهند. محققان این موسسه ایمنی برای تست بخش سرنشین خردسال از دو آدمک کودک 18 ماهه با صندلی رو به سمت عقب خودرو و آدمک کودک 3 ساله با صندلی رو به سمت جلوی خودرو استفاده کرده‌اند.

بخش ایمنی عابر پیاده

ایمنی خودرو در این بخش به این صورت سنجیده می‌شود که اگر شما از رو‌به‌رو با یک عابر پیاده تصادف کنید، کدام بخش‌های جلوی خودرو بیشترین آسیب را به عابر می‌رسانند. در این تصویر میزان آسب‌رسانی هر بخش با رنگ‌های سبز به معنی خوب، زرد به معنی مناسب و قرمز به معنی خطرناک مشخص شده است. بر اساس این تصویر، میزان ایمنی رنو ساندرو در این بخش خوب نبوده و بیشتر قسمت‌های جلوی خودرو با رنگ قرمز مشخص شده است. از این رو اگر با رنو ساندرو از جلو با یک عابر پیاده تصادف کنید، عابر پیاده با آسیب‌دیدگی زیادی مواجه خواهد شد.

ایمنی رنو ساندرو

تجهیزات ایمنی رنو ساندرو در این تست

  • تجهیزات خودرو رنو ساندرو که در این تست از آن استفاده شده است، با نمونه‌ای که در ایران عرضه می‌شود شباهت زیادی داشته و می‌توان از این نتایج برای خرید این خودرو در ایران استفاده کرد.
تجهیزات ایمنیوضعیت
کمربندهای پیش‌کشنده جلوندارد
محدود کننده فشار (Load Limiters) برای کمربندهای جلودارد
کیسه هوای رانندهدارد
کیسه هوای سرنشین جلودارد
کیسه‌های هوای جانبی برای محافظت از بدنندارد
کیسه‌های هوای جانبی برای محافظت از سرندارد
کیسه هوا در قسمت زانو برای رانندهندارد

مقایسه ایمنی خودروهای هم‌رده

از سال 2009 سیستم امتیازدهی موسسه یورو انکپ تغییر کرده و برای خودروهایی که در این موسسه آزمایش می‌شوند امتیاز کلی (Overall Rating) که از 5 ستاره محاسبه می‌شود در نظر گرفته شده است. از این رو ایمنی رنو ساندرو نیز بر اساس استانداردهای قبل از سال 2009 (Pre-2009 Rating) بررسی شده و نمی‌توان امتیازهای ایمنی این خودرو را با خودروهایی که پس از سال 2009 بررسی می‌شوند، مقایسه کرد. در جدول زیر امتیاز ایمنی خودروهایی که قبل از سال 2009 توسط این موسسه بررسی شده‌اند، گردآوری شده و آن‌ها را می‌توانید با امتیاز ایمنی رنو ساندرو مقایسه کنید.

نام خودروسال تستسرنشین بزرگسال (از 5 ستاره) سرنشین خردسال (از 5 ستاره) عابر پیاده (از 4 ستاره)
آلفارومئو میتو2008532
رنو ساندرو2008341
فورد فیستا (Fiesta)2008543
فورد کا (Ka)2008432
هیوندای آی 102008443
سئات ایبیزا (Ibiza)2008543
مزدا 22007542
فیات 5002007532
اشکودا فابیا (Fabia)2007432
مینی کوپر2007532
پژو 207 سی سی200752
اوپل کورسا2006533
پژو 2072006543
کیا ریو2005432
تویوتا یاریس2005532
رنو کلیو2005541
کیا پیکانتو2004341
سیتروئن C3200242
آئودی A2200241
دوو ماتیز200032
پژو 206200042

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ما این رنو قدیمه رو باید تست کنن خنده داره

  2. عاشق عابر پیاده بدبختم یک ستاره