تولید خودروهای پرتیراژ

سازمان حمایت: خودروسازان داخلی باید تولید خودروهای پرتیراژ را افزایش دهند

مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت خودروسازان داخلی مکلف هستند میزان تولید خودروهای پرتیراژ را افزایش دهند و نباید قیمت خودروهای پیش فروش شده قبلی افزایش داده شود.

تابش، مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابتدا به موضوع خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری جدید نمی‌شوند اشاره کرد و گفت خودروسازان داخلی و شرکت‌های عرضه‌کننده این خودروها وظیفه دارند محصولاتی که سررسید قرارداد آن‌ها تا 31 مردادماه سال 97 است را طبق قیمت رسمی شرکت و بر اساس موعد تحویل مندرج در قرارداد به به دست مشتریان برسانند و قیمت این خودروها نباید افزایش پیدا کند. همچنین خودروهای پیش فروش شده‌ای که تاریخ سررسید آن‌ها 1 شهریورماه سال 97 به بعد است، می‌بایست طبق ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل و آیین‌نامه، اقدام‌های مربوط به تغییر نرخ برابری آن انجام شود که این موضوع طی هفته جاری در کمیته خودرو مصوب و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

تابش در ادامه تاکید کرد این موضوع به عنوان اولویت اصلی سازمان حمایت برای حفظ ارزش پول خریدار و دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان است. از این رو قیمت تعهدات جدید سررسید نشده نیز توسط شرکت‌های عرضه‌کننده با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری انجام می‌شود. در هر دو گروه خودرویی و شرایط قید شده برای انجام تعهدات آن‌ها، سود مشارکت و تاخیر در تحویل طبق موارد مندرج در ماده 4 آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، از قیمت نهایی کسر می‌شود. گفتنی است خودروهای مشمول خودروهایی هستند که به استناد مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مردادماه 97، قیمت‌گذاری هر دو خودروساز اصلی از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.

تولید خودروهای پرتیراژ

افزایش تولید خودروهای پرتیراژ

مدیرعامل سازمان حمایت در ادامه عنوان کرد خودروسازان داخلی مکلف هستند تا میزان تولید خودروهای پرتیراژ را بر اساس برنامه ارائه شده و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش دهند. همچنین خودروسازان وظیفه دارند 80 درصد از تولید محصولات خود را برای تعهدات معوق در نظر بگیرند و 20 درصد باقی‌مانده را برای کاهش نرخ بازار به صورت فروش فوری عرضه کنند. خودروسازان داخلی باید تمامی تعهدات فروش قطعی و فوری خود را طبق قیمت‌های درج شده در قرارداد فی‌مابین با مشتریان انجام دهند و نباید قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند.

تولید خودروهای پرتیراژ

تابش در ادامه افزود خودروسازان داخلی در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخ سررسید قرارداد آن‌ها تا 31 مردادماه 97 است، باید طبق قیمت‌های مصوب در موعد تحویل مندرج در فرم قرارداد عمل کنند و نباید قیمت این خودروها را بیشتر از قیمت مصوب افزایش دهند. همچنین برای تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخ سررسید قرارداد آن‌ها بین 1 شهریور تا 30 دی‌ماه 97 است، باید طبق ارزش روز ودیعه مشتری و افزایش‌های ناشی از تغییرات هزینه‌ای برای شرکت‌های خودروساز اعم از مواد اولیه و نوسان‌های نرخ ارز محاسبه و دریافت کنند. از سویی تعهدات فروش عادی که تاریخ آن‌ها تا اول بهمن‌ماه سال 97 است نیز طبق شرایط درج شده در فرم قرارداد که از توافق بین مشتری و خودروساز است، تعیین و اجرایی می‌شود.