خودروهای وارداتی

بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز مخالفت کرد

اخیرا اعلام شده بود که به زودی 13 هزار خودروی وارداتی باقی‌مانده در گمرک ترخیص می‌شوند، اما بانک مرکزی با ورود خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز به کشور مخالفت کرده است.

در تاریخ 16 دی‌ماه 1397 هیئت‌وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن 13 هزار خودرو وارداتی باقی‌مانده در گمرک‌، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز را دریافت کرده بودند. در واقع خودروهای وارداتی سواری بدون رعایت سال ساخت که تا تاریخ ابلاغ مصوبه هیئت‌وزیران، دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، می‌توانند بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با عنوان منبع ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شوند. طبق این مصوبه تمامی ثبت سفارش‌های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیر بانکی لغو می‌شود، اما خبرهای جدید حاکی از آن است که رئیس بانک مرکزی با اجرای این مصوبه مخالفت کرده است.

خودروهای وارداتی

مخالفت بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی

یک مقام مسئول در نظام بانکی در این خصوص عنوان کرد رئیس‌کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از 16 مرداد 1397 وارد گمرک‌های کشور شده‌اند مخالفت کرده است و می‌گوید دولت از این تاریخ به بعد اجازه نمی‌دهد که خودروهای باقی‌مانده در گمرک بدون انتقال ارز وارد کشور شوند. این مقام مسئول در نظام بانکی که درخواست کرد نامش فاش نشود، در ادامه افزود واردات خودرو بدون انتقال ارز باعث می‌شود که منبع تامین ارز برای واردات نامشخص باشد. دلیل مخالفت بانک مرکزی این است که در ماه‌های اخیر با ایجاد نظم در بازار ارز به دنبال محاسبه حساب درآمد و هزینه ارزی کشور بود، اما مصوبه جدید هئیت‌وزیران که به خودروهای وارداتی اجازه می‌دهد بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، باعث بی‌نظمی در بازار ارز می‌شود.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که قرار بود در روز‌های گذشته وزارت صنعت و معدن و تجارت با ابلاغ آیین‌نامه موضوع بند 7 مصوبه هیئت‌وزیران به گمرک، مجوز ترخیص 13 هزار خودرو وارداتی باقی‌مانده در گمرک را صادر کند، اما حالا با مخالفت عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، این مصوبه اجرا نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خب اینطور پیش بره هیچ ماشین وارداتی نخاهد بود