دمای اقیانوس

دمای اقیانوس ها بیشتر از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است

گزارش‌های منتشرشده از مراکز تحقیقاتی نشان می‌دهند که دمای اقیانوس ها بیشتر از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است. افزایش دمای اقیانوس ها می‌تواند مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلف زیست محیطی و حتی اقتصادی به دنبال داشته باشد.

اقیانوس‌ها بیشتر از حد گرم شده‌اند و این اصلا طبیعی نیست. گزارش‌های منتشرشده در مجله Advances in Atmospheric Sciences در تاریخ 15 ژانویه (25 دی ماه) نشان می‌دهد که دمای اقیانوس‌ها در سال 2018 میلادی به بالاترین حد رسیده است؛ اندازه‌گیری دقیق دمای اقیانوس برای اولین بار در دهه 1950 میلادی آغاز شد.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط موسسه فیزیک جوی کشور چین، افزایش دمای اقیانوس های جهان از سال 2017 الی 2018 میلادی معادل 388 برابر تولید کل برق چین در سال 2017 میلادی است.

دمای اقیانوس تا عمق 2 هزار متر (6600 فوت) با اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری مشخص شد. یکی از دستگاه‌هایی که برای اندازه‌گیری دما و غلظت نمک در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، Argo نام دارد.

می‌توان سال‌های 2015 و 2016 و همچنین 2014 را به ترتیب پس از سال‌های 2017 و 2018 به عنوان سال‌هایی معرفی کرد که در آن، اقیانوس‌ها بیشترین دما را داشتند؛ جایی برای تعجب ندارد، همه این مشکلات از اشتباهات ما انسان‌هاست.

دمای اقیانوس

تغییر درجه حرارت اقیانوس، راهی مناسب جهت سنجش تاثیر فعالیت انسان در سیاره زمین است، زیرا اکثر گرمای به دام افتاده توسط گازهای گلخانه‌ای در جو زمین توسط اقیانوس جذب می‌شود.

افزایش دمای اقیانوس می‌تواند اثرات بسیار گسترده‌ای داشته باشد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده می‌توان گفت که افزایش دمای اقیانوس باعث بالا رفتن درجه حرارت و رطوبت هوا خواهد شد که همین مسئله باعث افزایش شدت و مدت طوفان و باران‌های سنگین می‌شود.

ذوب یخ‌های دریا با افزایش دمای اقیانوس ها تسریع خواهد شد و همین موضوع باعث افزایش سطح دریا و بالا رفتن سیلاب‌های ساحلی می‌شود. میزان اکسیژن موجود در آب به دلیل افزایش حرارت آب دریا کاهش یافته و در نهایت منجر به مرگ حیوانات و گیاهان خواهد شد.

در صورتی که دمای اقیانوس ها در این قرن به میزان 2 درجه سانتی‌گراد (3.6 درجه فارنهایت) گرم شود، 99 درصد صخره‌های مرجانی جهان از بین خواهند رفت.

Lijing Cheng، استاد دانشکده فیزیک جوی کشور چین در مقاله خود اظهار داشت که «اطلاعات جدید به دست آمده را می‌توان یک هشدار برای دولتمردان و افراد جامعه دانست که جهان در حال گرم شدن است.»

او در ادامه افزود:

در حال حاضر افزایش حرارت اقیانوس ها می‌تواند موجب آسیب و زیان به جامعه و اقتصاد شود.

یکی دیگر از مطالعات در هفته‌های گذشته که توسط گروهی از دانشمندان منتشر شد، مدل‌های درجه حرارت اقیانوس ها را نشان داد. این مطالعات افزایش دمای اقیانوس از سال 1987 میلادی را به صورت 1021 × 426 نشان داد. بر اساس اعلام رسمی گاردین، این میزان در حدود 1000 برابر مصرف انرژی سالانه جهان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اینم یه بدبختی دیگ رو همه بدبختیامون…غصه چند جا رو بخوریم

  2. راههای کاهش دمای زمین بسادگی درک اخبار آنست ولی متأسفانه خرفت هزارۀ پیشین یهو خواب زده میشه رئیس جمبور امریقا و یادش میاد که در عهد بوق دیوار چین کشیدن چرا ما نکشیم؟ اصلاً پیمان زیست محیطی خرج اضافه‌ست! و پیمان کنترل سلاح هسته‌ای و یونسکو و برجام و… ایشون امضا نکرده!
    کشورای دیگه هم بجای برقی‌کردن خونه و ماشین به فکر فروش بیشتر انرژیهای [مثل خودشون] فسیلی‌اند.
    یکی نیس بگه احمقا دنیا یه کره بیشتر نیست! اونم همه جوره به فساد و تباهی کشوندین؛ اگه ژن نوع‌دوستی نداری لاأقل به خودت / بچه‌ات رحم کن!
    بخدا خرج استحصال انرژی‌های بی‌خطر (ابر و باد و مه و خورشید و فلک) کمتر از % هزینۀ انرژی [بی‌منفعت] هسته‌ایه

  3. همه چی داره خراب میشه دیگ کوچ کنیم مریخ

  4. اره دیگ چمدونا رو ببندید وسایل اولیه اماده کنید عازم شیم اون دنیا

  5. اخرو زمانه
    وقتشه