مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

مقایسه سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس ؛‌ نبرد تاشدنی‌ها

سازندگان شماره 1 و 2 گوشی همراه در نمایشگاه WMC 2019 رسما گوشی‌های تاشوی خود را معرفی کردند. در ادامه به مقایسه سامسونگ گلکسی فولد (Samsung Galaxy Fold) و هواوی میت ایکس (Huawei Mate X) پرداخته‌ایم تا ببینیم کدام یک از این دو نرم تن زور بیشتری دارد.

بارسلونا اخیرا شاهد رخ نمایی دو گوشی تاشو از بزرگترین سازندگان گوشی‌های هوشمند در دنیا بود که قرار است به رقابت با یکدیگر بپردازند. سامسونگ گلکسی فولد به عنوان نماینده سازنده شماره یک گوشی در دنیا و هواوی میت ایکس به عنوان نماینده سازنده شماره دو تا چند وقت دیگر به مصاف یکدیگر در بازار می‌روند. در ادامه نگاهی به مشخصات این دو گوشی هوشمند در کنار یکدیگر و مقایسه سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس خواهیم داشت.

 

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

به نظر گوشی‌های تاشدنی جدیدترین ترند صنعت موبایل باشند و البته هنوز نمی‌دانیم چه استقبالی از آن‌ها خواهد شد. آیا گوشی‌های تاشدنی نیز همچون گوشی‌های دارای دوربین فیلم برداری سه بعدی کار زده می‌شوند یا همچون تب دوربین چندگانه فراگیر خواند شد؟

گوشی‌های تاشوی سامسونگ و هواوی هر دو از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند هنگامی که آن‌ها را باز می‌کنیم به یک تبلت تبدیل می‌شوند. هر دو گوشی قیمت گزافی دارند و چند وقت دیگر در دسترس عموم برای خرید خواهند بود. همچنین هر دو گوشی دارای سیستم عامل اندروید 9 (اندروید پای) هستند. هر دو گوشی فاقد جک 3.5 میلی‌متری هستند و از بلوتوث 5، وای فای دو باندی و NFC پشتیبانی می‌کنند. به نظر شباهت‌های دو گوشی در اینجا به پایان می‌رسد.

مقایسه سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

نمایشگر، لولا و ناچ

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

و اما تفاوت‌هایشان جالب توجه است. Samsung Galaxy Fold یک نمایشگر سوپر AMOLED کوچک در بیرون و یک نمایشگر بزرگ تاشو از نوع QXGA+ Dynamic AMOLED داخل خود دارد که با نام تجاری Infinity Flex شناخته می‌شود و اولین نمایشگر امولد دینامیک در دنیاست. در حالی که هواوی یک نمایشگر AMOLED تاشوی داخلی دارد و به سه روش از آن استفاده می‌کند و بسته به این که با گوشی در چه حالتی کار کنیم، شکل متفاوتی خواهد داشت.

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

نمایشگر داخلی گلکسی فولد 7.3 اینچ و نمایشگر خارجی آن نیز 4.6 اینچ است. در Huawei Mate X نیز یک نمایشگر 8 اینچی دارد که هنگام بسته بودن، نمایشگر جلویی 6.6 اینچ و نمایشگر پشتی نیز 6.38 اینچ است و بسته به این که با کدام نمایشگر کار می‌کنید، نمایشگر دیگر خاموش است.

در گلکسی فولد نمایشگر بزرگتر درون گوشی قرار دارد و توسط دو پوشش محافظت می‌شود که از این حیث نمایشگر اصلی گوشی سامسونگ امنیت بسیار بیشتری دارد و امکان آسیب دیدن آن در مقایسه با گوشی هواوی بسیار کمتر است. البته یکی از این پوشش‌ها خود نیز پذیرای نمایشگر کوچک‌تر بیرونی است. اما در گوشی هواوی این نماشگر است که فریم گوشی را در بر می‌گیرد. حسن این طراحی این است که می‌توان از نمایشگر در سه حالت مختلف استفاده کرد. ضمن این که در حالی که لولای گوشی سامسونگ هنگام تا شدن به داخل کاملا صاف نمی‌شود، به نظر گوشی هواوی لولای که به خارج باز می‌شود عملکرد بهتری دارد و گوشی در حالت بسته سطحی صاف دارد. در اینجا سامسونگ صاف بودن سطح گوشی هنگام تا بودن را فدای امنیت نمایشگر کرده است.

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

ناچ یکی دیگر از بخش‌های مورد مقایسه سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس است. سامسونگ گلکسی فولد در گوشه سمت راست بالای نمایشگر داخلی خود یک ناچ دارد که پذیرای سنسورها و دوربین سلفی دوگانه دستگاه است. اما گوشی هواوی فاقد ناچ است و دوربین‌هایش پشت تک نمایشگر با آرایشی ستونی قرار دارند.

دوربین

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

سامسونگ گلکسی فولد شش دوربین دارد. از این شش دوربین سه عدد در پشت گوشی،‌ دو عدد در جلو بالای نمایشگر داخلی یک عدد بالای نمایشگر کوچک‌تر قرار دارد. درحالی که میت ایکس سه دوربین دارد که پشت نمایشگر هستند. البته به گفته یکی از مدیران ارشد هواوی، میت ایکس هنگام عرضه به بازار چهار دوربین خواهد داشت.

قابلیت 5G و 4G

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

در مقایسه سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس به شبکه‌های ارتباطی گوشی‌ها می‌رسیم. سامسونگ گلکسی فولد در دو نسخه 4G و 5G عرضه می‌شود، در حالی که گوشی هواوی تنها در نخسه 5G تولید خواهد شد. هواوی ادعا می‌کند مودمی که در گوشی خود گذاشته، پرسرعت‌ترین مودم 5G برای گوشی‌های تاشو است که البته صحت این ادعا را تا زمانی که شبکه 5G فراگیر نشده و به بلوغ نرسد نمی‌توان تایید کرد.

باتری

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

هر دو گوشی باتری‌هایی با ظرفیت بالا دارند. سامسونگ گلکسی فولد یک باتری دوگانه با ظرفیت 4380 میلی‌آمپر ساعت و Huawei Mate X نیز باتری دوگانه 4500 میلی‌امپر ساعتی دارد. گرچه باتری هواوی بزرگتر است، اما به دلیل داشتن نمایشگری بزرگتر احتمالا تفاوتی بین طول عمر باتری دو دستگاه نباشد.

گوشی سامسونگ از فناوری‌های شارژ سریع، شارژ بیسیم و فناوری انحصاری PowerShare سامسونگ (قابلیت به اشتراک گذاری شارژ دو دستگاه سامسونگ به صورت بی سیم) پشتیبانی می‌کند. میت ایکس فاقد شارژ بی‌سیم است و از فناوری انحصاری SuperCharge هواوی پشتیبانی می‌کند که به گفته سازنده، شارژر 55 واتی این گوشی می‌تواند باتری آن در مدت 30 دقیقه از 0 تا 85 درصد شارژ کند.

سخت افزار

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

در این زمینه سامسونگ شدیدا کولاک کرد. Samsung Galaxy Fold دارای 12 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4x در کنار 512 گیگابایت حافظه داخلی از نوع فوق پرسرعت UFS 3.0 است. سنسور اثر انگشت در کنار گوشی قرار دارد و بلندگوی آن نیز توسط کمپانی معروف اتریشی AKG (از کمپانی‌های تحت مالکیت سامسونگ) ساخته شده است. درگاه اتصال آن از نیز نوع USB 3.1 تایپ C است. سامسونگ اشاره‌ای به نام چیپست گوشی تاشوی خود نکرده، اما می‌دانیم یک چیپست رده بالا با فناوری 7 نانومتری (احتمالا کوالکام اسنپ دراگون 855) و پردازنده 8 هسته‌ای 64 بیتی است.

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

هواوی میت ایکس نیز 8 گیگابایت رم در کنار 512 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این گوشی از چیپست کایرین 980 با فناوری 7 نانومتری و پردازنده 8 هسته‌ای 64 بیتی نیرو می‌گیرد و همچون گلکسی فولد یک سنسور اثر انگشت در کنار خود دارد. درگاه اتصال آن نیز USB 3.1 تایپ C است.

قیمت و زمان عرضه

مقایسه سامسوگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس

به بخش پایانی مقایسه Samsung Galaxy Fold و Huawei Mate X می‌رسیم. دو گوشی منعطف سامسونگ و هواوی ابدا خوش قیمت نیستند و کاربران برای خرید گلکسی فولد و میت ایکس به ترتیب باید 1980 و 2600 دلار هزینه کنند. البته این‌ها قیمت گذاری سازندگان است و بسته به این‌ که خریداران کجا زندگی می‌کنند، بر قیمت گوشی‌ها افزوده می‌شود. سامسونگ قصد دارد گوشی خود را از ماه آپریل روانه بازار کند. هواوی نیز در ماه ژوئن یا جولای رقیب گلکسی فولد را به بازار می‌فرستد. ناگفته نماند با توجه به تنش‌های اخیر آمریکا و چین و مشکلات امنیتی که غرب با هواوی دارد، ممکن است میت ایکس وارد بازار آمریکا نشود. این موضوع و البته قیمت بیشتر میت ایکس و همچنین عرضه دیرتر آن به بازار ممکن است سبب پیشتازی سامسونگ در فروش گوشی تاشوی شود.