سهمیه بندی بنزین

طرح جدید سهمیه بندی بنزین به کمیسیون انرژی مجلس رفت + جزئیات

طرح جدید سهمیه بندی بنزین از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و بر اساس آن به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص پیدا می‌کند. حالا این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع داده شده است. در ادامه، متن نامه نمایندگان را مشاهده می‌کنید.

در روزهای گذشته طرح جدید سهمیه بندی بنزین خبرساز شد. در این خصوص اسدالله قره خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد برخی از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه دادند که بر اساس آن سهمیه هر ایرانی در هر روز یک لیتر بنزین خواهد بود. برای اجرای این طرح قرار شد سامانه‌ای ویژه راه‌اندازی شود تا مردم بتوانند در آنجا بنزین را خرید و فروش کنند. حالا این طرح به هیئت‌رئیسه پارلمان رسیده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است. در ادامه متن کامل این نامه را مشاهده می‌کنید:

متن نامه طرح جدید سهمیه بندی بنزین

دلایل توجیهی:

یکی از اهداف اجرای قانون هدف‌مندی یارانه تحقق عدالت در توزیع یارانه بین مردم بوده و هست، اما اختصاص یارانه به بنزین و تعیین سهمیه‌بندی آن به شکل فعلی گرچه از یک سو با توجه به افزایش مصرف آن و قاچاق سوخت (به دلیل تفاوت قیمت داخل کشور ما با کشورهای مجاور) یک ضرورت غیر قابل اغماض است، اما نحوه اجرای فعلی آن هرچند در مدیریت مصرف و کاهش قاچاق موثر بود، اما در توزیع عادلانه آن موفق نبود. چرا که اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌ای به وسایل نقلیه، اولا اقشار ضعیف که عموما فاقد خودرو هستند را از دریافت یارانه در عین استحقاق بیشتر محروم می‌کند. ثانیا خانواده‌های ثروتمند با داشتن خودروهای شخصی متعدد در عین حال که شرایط دریافت یارانه را ندارند بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند.

برای رفع این نقیصه در اجرای طرح هدفمندی و تخصیص سهمیه به افراد (نه خودروها) و صرف نظر از این‌که مالک ماشین باشند یا نه و امکان فروش سهیمه خود در واقع عدالت و در توزیع شیر نیز تحقق می‌یابد و بنابراین طرح مذکور جهت نیل به اهداف اجرای عدالت در طرح موصوف ارائه می‌گردد.

موضوع طرح:

ماده 1‌. دولت موظف است دو ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون سهمیه بندی بنزین را بر مبنای هر ایرانی روزانه یک لیتر اعمال کند.

تبصره: وزارت نفت موظف است سامانه بورس الکترونیک معاملات بنزین سهمینه بندی را ایجاد و امکان خرید و فروش بنزین مازاد بر نیاز شهروندان را فراهم کند. جایگاه‌های سوخت موظفند بنزین آزاد را بر مبنای قیمت این سامانه به فروش برسانند.

ماده 2. اولویت استفاده از جایگاه‌های سی ان جی، پس از سهمینه بندی بنزین با خودروهای عمومی و وانت بار است. این خودروها خارج از نوبت جایگاه‌ها استفاده خواهند کرد و وزارت نفت موظف است نوبت‌بندی جایگاه‌های سی ان جی را به صورت الکترونیک و با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه اعمال کند.

تبصره: دولت موظف است سازوکاری را برای ثبت نام از تاکسی‌های اینترنتی فراهم کند تا آن‌ها هم مشمول استفاده خارج از نوبت از جایگاه‌های سی ان جی شوند.

ماده 3. قوانین مغایر با این قانون نسخ می‌گردد.

سهمیه بندی بنزین سهمیه بندی بنزین سهمیه بندی بنزین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. وعده سر خرمن میدن بابا احمق نباشیم

  2. کاش همون حرفشم نزنن