پیش فروش خودرو

پیش فروش خودرو توسط خودروسازان داخلی غیر قانونی است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفت طرح های پیش فروش خودرو توسط خودروسازان داخلی غیر قانونی است و خودروسازان طبق قانون فقط زمانی می‌توانند پیش فروش انجام دهند که خودرو یا قطعات آن را در اختیار داشته باشند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی عنوان کرد طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده است. البته با وجود لابی و ارتباطات خوبی که خودروسازان داخلی داشتند، سرانجام طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد. هرچند درخواست ما این بود که به طرح اولیه بر اساس آیین‌نامه برگشت کنیم، اما با درخواست ما موافق نشد و پس از تغییر، آن را به کمیسیون برگرداندیم.

پارسایی با اشاره به این موضوع که بعضا خودروسازان قانونی عمل نمی‌کنند، افزود اگر از مردم نظرسنجی کنیم متوجه می‌شویم که چند درصد از آن‌ها از شرایط خودروسازی کشور راضی هستند. امیدواریم وضعیت خودروسازی کشور با طرح سازماندهی بازار خودرو بهبود پیدا کند. هرچند برخی ادعا می‌کنند هدف ما این است به خودروسازان داخلی لطمه بزنیم. ما برای تامین نیاز بازار پیشنهاد دادیم تا تعرفه واردات خودرو به سال گذشته برگردد.

پیش فروش خودرو

وی افزود برخی تصور می‌کنند ما قصد داریم کل تعرفه واردات را حذف کنیم، اما این گفته‌ها صحت ندارد. سال قبل حداکثر واردات به 5 درصد بازار هم نزدیک نشد و از طرفی خودروسازان هم قادر به تامین نیاز بازار نبودند. در واقع با رعایت تعرفه واردات سال گذشته، فضای رقابت بسته نمی‌شود. خودروسازان خودشان می‌گویند واردات به آن‌ها آسیبی نمی‌رساند؛ چرا که آن‌ها توانایی تامین نیاز بازار را ندارند. همچنین پیشنهاد دادیم مشکل‌های آلایندگی و زیست‌محیطی کلان‌شهرها در اولویت قرار بگیرد. باید برای حل این مشکل‌ها از واردات خودروهای هیبریدی حمایت شود و تعرفه واردات خودرو همانند سال گذشته باشد.

پیش فروش خودرو غیر قانونی است

پارسایی در ادامه بیان کرد بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو، خودروسازان موظف هستند قیمت تمام شده محصولات خود را برای مراجع نظارتی شفاف‌سازی کنند. در حال حاضر خودروسازان به هر مقداری که بخواهند یا خدمات ارائه نمی‌کنند، یا قیمت خودرو را افزایش می‌دهند یا تهدید می‌کنند که اگر شرایط برایشان سخت شود کارگران را اخراج می‌کنند. متاسفانه این مسائل برای خودروسازان به یک ترفند تبدیل شده است.

پیش فروش خودرو

پارسایی در ادامه عنوان کرد در حال حاضر خودروسازان داخلی هر اقدامی که دلشان بخواهد را انجام می‌دهند. در واقع تمامی طرح‌های پیش فروش خودرو توسط خودروسازان داخلی غیر قانونی است؛ چرا که خودروسازان بر اساس قانون فقط زمانی می‌توانند طرح‌های پیش فروش را انجام دهند که خودرو یا قطعات آن را در اختیار داشته باشند یا برای واردات قطعات خودرو ال سی در دسترس باشد. خودروسازان دلیل عمل نکردن به تعهد‌های قبلی خود را تحریم‌ها می‌دانند، اما همچنان خودروهای خود را به مشتریان پیش فروش می‌کنند. آن‌ها باید بپذیرند که قانون را نقض می‌کنند یا به این سوال که چرا خودروهای پیش فروش شده قبلی را به مشتریان تحویل نمی‌دهند پاسخ دهند.

پیش فروش خودرو

نگرانی از خودروهای ناامن

پارسایی با اشاره به ناامن بودن برخی از خودروهای داخلی، بیان کرد خودروسازان می‌گویند در حال حرکت به سمت استانداردسازی هستیم، اما این‌که پس از 5 دهه قصد دارند به این سمت حرکت کنند، باعث نگرانی می‌شود. ما در طرح ساماندهی قصد داریم از خودروسازان در قبال ایمن نبودن محصولاتشان پاسخ بخواهیم و اگر خودروهای آن‌ها تصادف کرد، کارشناسان بگویند چه میزان خودروساز مقصر است و می‌بایست در این خصوص پاسخگو باشند. همچنین خودروسازان مجبور خواهند بود تا کیفیت محصولات را ارتقا دهند، به مشتریان پاسخگو باشند و آلایندگی و مصرف سوخت را کاهش دهند. ما سالانه 200 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت می‌کنیم که این هزینه بسیار سنگین است.