خودروسازان داخلی

خودروسازان داخلی به سرنوشت موسسه‌های مالی دچار خواهند شد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت خودروسازان داخلی با پیش فروش محصولات خود نیز همچنان بدهی‌های گسترده‌ای دارند و ما نگرانیم این شرکت‌ها به سرنوشت موسسه‌های مالی ورشکست شده دچار شوند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس عنوان کرد خودروسازان داخلی با پیش فروش محصولات خود باز هم بدهی‌های زیادی دارند که نگرانی‌های ما را افزایش می‌دهد. این در حالی است که دولت به این موضوع توجه نکرده و برای آن‌ها در لایحه بودجه سال 98 چند هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته است. وی در ادامه افزود خودروسازان داخلی به نهادی پاسخگو نیستند و به همین دلیل برای پایبندی به تعهدها خود را ملزم نمی‌دانند. مهم‌تر این‌که با داشتن تعهدهای معوقه همچنان پیش فروش محصولات خود را ادامه می‌دهند.

خودروسازان داخلی

قراردادهای خودروسازان داخلی باید شفاف‌سازی شوند

بهرام پارسایی در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان مردم، شرکت‌های خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت قرارداهای خودروسازان در زمینه پیش فروش خودرو می‌بایست به گونه‌ای تنظیم شود که تمامی حقوق مصرف‌کنندگان و خریداران در نظر گرفته شود. از سویی در این جلسه به موضوع شفاف‌سازی بند‌های قراردادها نظیر قیمت خودرو و زمان تحویل تاکید شد. بهرام پارسایی تاکید کرد خودروسازان فضای انحصاری به وجود آورده‌اند و در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور به دلیل سوءمدیریت و بی‌مسئولیتی مدیران پیشرفت نکرده و نسبت به رقبای خارجی عقب مانده‌ است.

خودروسازان داخلی

سوءمدیریت خودروسازان داخلی در پیش فروش محصولات

بهرام پارسایی در ادامه بیان کرد در حال حاضر با سوءمدیریت در صنعت خودروسازی مواجه‌ایم و به همین دلیل خودروسازان فقط به دنبال پیش فروش محصولات خود هستند. در واقع خودروسازان داخلی با پیش فروش محصولات خود سعی دارند قسمتی از منافع مالی، مخارج و هزینه‌های جاری شرکت خود را تامین کنند که این موضوع به خوبی سوءمدیریت آن‌‌ها را نشان می‌دهد. در شرایط فعلی پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان به موضوع نگران کننده‌ای تبدیل شده است و نهادهای نظارتی برای جلوگیری از بحران خودروسازان باید وارد عمل شوند تا این خودروسازان مانند موسسه‌های مالی دچار بحران نشوند.

خودروسازان داخلی

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود برخی مدعی هستند در کشور حدود 30 شرکت خودروسازی وجود دارد، اما باید به آن‌ها بگویم فقط 2 خودروساز بزرگ در کشور فعال هستند و در سال جاری حدود 300 هزار دستگاه خودرو را پیش فروش کرده‌اند. این پیش فروش‌ها در حالی انجام شده است که از موعد تحویل آن‌ها گذشته و برای مشتریان نیز دعوتنامه‌ای ارسال نشده است. با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان داخلی بتوانند به تعهدهای خود عمل کنند. دفاع از حقوق مردم جزو وظایف کمیسیون اصل 90 بوده که متاسفانه حق مردم در پیش فروش‌هایی که خودروسازان انجام دادند پایمال شده و قطعا این موضوع را رسیدگی خواهیم کرد.

خودروسازان داخلی

خودروسازان به سرنوشت موسسه‌های مالی دچار خواهند شد

بهرام پارسایی در ادامه عنوان کرد اگر برای موضوع پیش فروش محصولات که به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شده است، تدبیری اندیشیده نشود، این موضوع به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد. در حال حاضر خودروسازان داخلی با وجود پیش فروش‌های گسترده، همچنان به مقدار قابل توجهی بدهی دارند که این موضوع نگران‌کننده است. از سویی دولت نیز به این بدهی‌ها توجه‌ای نکرده و برای آن‌ها در لایحه بودجه سال 98 چند هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته است، اما هیچ ضمانتی برای بازپرداخت این تسهیلات وجود ندارد. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد پرداخت تسهیلات به خودروسازان داخلی به نوعی هدر دادن سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود؛ زیرا این تسهیلات مشکوک‌الوصول بوده و برگشت آن امکان نخواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خدا از دهنتون بشنوه

  2. بیصبرانه منتظرم درشو گِل بگیرن هر دوتاشو

  3. فعلا امسالو با اون پول کلانی که گرفتن از دولت راحت میگذرونن