کهکشان مثلث (Triangulum)

تلسکوپ فضایی هابل یک تصویر 655 میلیون پیکسلی را از کیهان به ثبت رساند!

تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت عکس بی‌مانندی شده است که بازوهای مارپیچ، ابرهای گازی و بیش از 40 میلیارد ستاره‌ی مقیم در کهکشان مثلث (Triangulum Galaxy) را با بیشترین جزئیات ممکن به تصویر می‌کشد.

توانایی تماشای عظمت کیهان، شاید یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی بشر باشد. امروزه به لطف وجود تلسکوپ‌های فضایی و رصدخانه‌های زمینی، دانشمندان در سراسر دنیا می‌توانند آن‌چنان به کاوش در کیهان بپردازند که حتی در مخیله نیاکان ما هم نمی‌گنجید. مصداق این موضوع هم، تصویر رکوردشکنی است که به تازگی تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان مثلث به ثبت رسانده است.

تلسکوپ فضایی هابل

این کهکشان که با نام M33 یا مسیه 33 (Messier 33) هم شناخته می‌شود، در فاصله 3 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد؛ بنابراین شکار آن، چالش بزرگی برای هابل و دوربین‌های گران‌قیمت این تلسکوپ به حساب می‌آمد.

به گفته‌ی اخترشناسان، M33 در خوشه کهکشانی محلی (که شامل ده‌ها کهکشان از جمله راه شیری است) سومین کهکشان بزرگ محسوب می‌شود و فاصله مابین دو سمت آن، به بیش از 60 هزار سال نوری می‌رسد. البته این رقم در قیاس با کهکشان غول‌پیکری چون آندرومدا که مسافت طولی آن 200 هزار سال نوری است، چندان هم بزرگ جلوه نمی‌کند.

به هر حال نتیجه کار تلسکوپ هابل، عکس خارق‌العاده‌ای بوده که مشتمل بر 655 میلیون پیکسل است و بیش از 40 میلیارد ستاره را به تصویر می‌کشد. حتی «ژولیان دلکانتون» به عنوان مدیر این پروژه می‌گوید:

من با اولین نگاه به عکس هابل شگفت‌زده شدم و گفتم این واقعا تعداد بی‌شماری ستاره است.

در حالت عادی، کهکشان M33 به شکل یک جسم تیره و تار در صورت فلکی مثلث یا سه‌سو دیده می‌شود. اما این عکس جدید که حاصل ماموریتی مشترک بین آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا است، به گونه‌ای بی‌نظیر میلیاردها ستاره‌ی مقیم در کهکشان را نمایش می‌دهد.

البته عکس اصلی بسیار بزرگ است و 1.8 گیگابایت حجم دارد؛ اما برای دسترسی ساده‌تر به آن می‌توانید از ابزار زوم موجود در وب‌سایت تلسکوپ هابل استفاده کنید و طوری به جستجو در کیهان بپردازید که برای‌تان تازگی دارد.

ناگفته نماند تصویر نهایی، از 54 عکس جداگانه‌ تشکیل شده که تلسکوپ فضایی هابل با تجهیزات محوری خود موسوم به دوربین پیشرفته نقشه‌برداری (ACS) به ثبت رسانده است. در انتها می‌توانید این داده‌ها را در قالب ویدیویی کوتاه تماشا کنید و به یک سفر 3 میلیون ساله‌‌ی نوری در عمق کهکشان Triangulum بروید.

کهکشان مثلث از نگاه تلسکوپ فضایی هابل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چقدر شگفت آور و زبیا عالی بود

  2. این معرکه ترین چیزیه که تاحالا دیدم!