قیمت قطعات خودرو

قیمت قطعات خودرو 70 درصد افزایش پیدا می‌کند

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور گفت مدیرعامل ایران خودرو برای تعدیل 70 درصدی قراردادهای قطعه سازان موافقت کرده است و قیمت قطعات خودرو 70 درصد افزایش پیدا می‌کند.

فرهاد به نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور عنوان کرد پس از برجام شرکت‌های رنو و پژو با خودروسازان داخلی قراردادهایی را امضا کردند و توانستند در بازار بکر ایران محصولات خود را به فروش برسانند. آمارها نشان می‌دهد شرکت رنو حدود 115 هزار دستگاه و شرکت پژو نیز 30 تا 40 هزار دستگاه به فروش رسانده‌اند، اما به قول‌هایی که داده بودند عمل نکردند. ما قبل از این‌که قراردادهای پژو و رنو نهایی شود، بارها از خودروسازان و مسئولان سازمان گسترش و نوسازای صنایع این سوال را پرسیدیم که آیا به بدقولی خودروسازان فرانسوی در دروان تحریم سال‌های 90 و 91 توجه کرده‌اید یا از آن‌ها تضامنی دریافت شده است؟ آن‌ها بسیار قاطعانه پاسخ می‌دادند که پژو و رنو تصمیم دارند در ایران بمانند و از آن‌ها تضمین گرفته‌ایم.

فرهاد به نیا در ادامه افزود ما در آن زمان به موضوع دریافت تضامین از شرکت‌های فرانسوی تاکید داشتیم، اما در حال حاضر با شروع تحریم‌ها، خودروسازان فرانسوی بازار ایران را ترک کرده‌اند و تکلیف تمام خودروهایی که با پلتفرم مشترک دو کشور تولید شده بودند، نامشخص است. از سویی قطعه‌سازان داخلی نیز بر اساس اعتمادی که بین آن‌ها و سازمان گسترش و نوسازی ایران و وزارت صنعت وجود داشت، تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو را با مبالغ زیادی خریداری کردند که پس از خروج خودروسازان فرانسوی، آن تجهیزات بلااستفاده مانده است.

قیمت قطعات خودرو

خسارت قطعه‌سازان باید جبران شود

فرهاد به نیا در ادامه عنوان کرد بر اساس هزینه‌هایی که قطعه‌سازان پرداخت کردند، شرکت‌های پژو و رنو، خودروسازان داخلی و وزارت صنعت می‌بایست این هزینه‌ها را به قطعه‌سازان بپردازند. اگر مقام‌های دولتی و خودروسازان داخلی مدعی هستند که از خودروسازان فرانسوی تضامینی دریافت کردند، امروز نوبت عملیاتی کردن آن تضامین‌ها است. اگر هم تضامین دریافت نشده است، خودروسازان و مقام‌های دولتی باید پاسخگو باشند و ما نیز در این رابطه به قوه قضاییه شکایت خواهیم کرد.

قیمت قطعات خودرو

فرهاد به نیا در خصوص آخرین وضعیت همکاری قطعه‌سازان برای داخلی سازی پژو 301 عنوان کرد مرکز تحقیقات ایران خودرو قصد دارد پژو 301 را به داخلی‌سازی 100 درصدی برساند و در این رابطه با قطعه‌سازان داخلی نیز مذاکره‌هایی را انجام داده است. به همین منظور قرار است قطعه‌سازان قطعه‌های استراتژیک پژو 301 از جمله ترمز ABS و ایربگ را در داخل کشور تولید کنند.

افزایش 70 درصدی قیمت قطعات خودرو

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور گفت مدیرعامل ایران خودرو با توجه به افزایش نرخ خودرو برای تعدیل 70 درصدی قراردادهای قطعه‌سازان موافقت کرده است. بنابراین بر اساس مجوز‌های صادر شده، قطعه‌سازان می‌توانند با ارائه مدارک مثبته تا 70 درصد نرخ قراردادها را افزایش دهند. در واقع قیمت قطعات خودرو تا 70 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت قطعات خودرو

فرهاد به نیا در ادامه عنوان کرد یکی از دلایل آشفتگی بازار خودرو این است که قیمت مواد اولیه قطعه‌سازان افزایش پیدا کرده و در موضوع افزایش قیمت خودرو نیز تصمیم‌گیری‌های به موقعی انجام نشده است. خودروسازان در اوایل سال جاری از شواری رقابت درخواست کردند قیمت خودرو 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کند که با این موضوع موافق نشد، اما پس از چند ماه قیمت خودروها به صورت چشمگیری افزایش یافت. در واقع شورای رقابت چندین‌بار با درخواست خودروسازان مخالفت کرد که نتیجه این مخالفت‌ها به سود دلالان شد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده دلالان از تصمیم‌گیری نکردن به موقع مسئولان حدود 7 هزار میلیارد تومان سود برده‌اند.

قیمت قطعات خودرو

فرهاد به نیا افزود در حال حاضر خوشبختانه ایران خودرو در موضوع تعدیل قراردادهای خودروسازان نظر مثبتی دارد که امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر اجرا شود. این مقام مسئول در ادامه به افزایش قیمت مواد اولیه قطعه سازان اشاره داشت و گفت به دلیل این افزایش قیمت‌ها، میزان تولید قطعه‌سازان 60 تا 70 درصد کاهش پیدا کرد. وی افزود اگر خودرو بر اساس کف قیمت به بازار عرضه شود باعث می‌شود که تقاضا افزایش پیدا کرده و چنین موضوعی حاشیه بازار را ایجاد می‌کند. به نحوی که یک خودرو با قیمت کارخانه 24 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود و دلالان آن را با قیمت 40 میلیون تومان به فروش می‌رسانند. فرهاد به نیا افزایش قیمت برخی از مواد اولیه‌های قطعه‌سازان را به شرح زیر عنوان کرد:

نام مواد اولیهقیمت در سال 96قیمت در سال 97
آلومینیوم6 هزار و 100 تومان23 هزار تومان
ورق فولادی1 هزار و 800 تومان4 هزار و 800 تومان
سرب7 هزار و 500 تومان28 هزار تومان
مواد پلیمری4 هزار تومان14 هزار و 200 تومان

قیمت محصولات خودروسازن باید چقدر باشد؟

فرهاد به نیا در ادامه عنوان کرد خودروسازان باید خودروهایی که قبل از شهریور سال 97 به فروش رسانده‌اند را با قیمت قرارداد به مشتریان تحویل دهند و آن دسته از خودروهایی که از شهریور تا دی‌ماه 97 به مشتریان فروخته‌اند را می‌بایست با 30 درصد افزایش قیمت به دست مشتریان برسانند. همچنین تمامی خودروهایی که از اول بهمن به فروش رفته‌اند با قیمت‌های جدید به مشتریان تحویل داده خواهد شد. وی افزود برای تعدیل قرارداد قطعه‌سازان تاکنون با سایپا توافق نکرده‌ایم که آن‌هم به دلیل تغییر مدیریتی در سایپا است، اما امیدواریم مدیرعامل جدید به این موضوع ورود کند تا این طرح نیز به سرانجام برسد.

قیمت قطعات خودرو

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد مصوبه‌ای مبنی بر پرداخت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات به ایران خودرو و سایپا تصویب شده است که از این میزان 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 7 هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزی برای واردات مواد اولیه خواهد بود. همچنین قرار شد ایران خودرو 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی دریافت کند که بر اساس توافق‌هایی که با مدیرعامل این شرکت انجام شده است، 85 درصد از آن به قطعه‌سازان پرداخت خواهد شد که ایران خودرو تا 90 درصد را نیز وعده کرده است.

دلایل افزایش قیمت خودرو

فرهاد به نیا در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو عنوان کرد از دلایل افزایش قیمت خودرو می‌توان به گران شدن مواد اولیه، افزایش نرخ ارز و مخالفت شورای رقابت با افزایش منطقی قیمت خودرو اشاره کرد. همچنین پکیج دولتی مواد اولیه قطعه‌سازان از جمله فولاد و پتروشیمی باعث شد که قطعه‌سازان ظرفیت تولید را کاهش دهند و این موضوع نیز بر افزایش قیمت خودرو تاثیر داشت. هنگامی که شرایط بازار حالت سفته‌بازی پیدا می‌کند، رانت‌خواران وارد بازار می‌شوند که البته مقصران این شرایط کسانی هستند که این فرصت را فراهم کردند تا فضای بازار این‌گونه شکل بگیرد. وی در پایان خاطرنشان کرد خودروسازان و قطعه‌سازان از شرایط فعلی راضی نیستند و متضرر خواهند شد.