ایران خودرو و سایپا

ایران خودرو و سایپا از افزایش قیمت محصولات خود منصرف شدند

به نظر می‌رسد پس از اعتراض مشتریان، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در برابر افزایش قیمت محصولات خود کوتاه آمده‌اند و تصمیم دارند خودروهای پیش فروش شده خود را برای دی‌ماه و قبل از آن با قیمت‌های قدیمی به مشتریان تحویل دهند.

به باور بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا جزو انحصارگران بازار خودرو کشور هستند و با توجه به اینکه بیش از 40 سال از حمایت‌های ویژه دولت برخوردار بودند، فقط با فروش بالا توانستند سرمایه زیادی به دست بیاورند، اما محصولات آن‌ها پیشرفت خوبی نداشته است. در حال حاضر نیز ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولات خود آن‌ هم به صورت غیرقانونی منصرف شده‌اند و خودروهای پیش فروش شده آن‌ها برای دی‌ماه و قبل از آن با قیمت‌های قدیمی به مشتریان تحویل داده می‌شود و البته حق طبیعی مشتریان نیز همین است.

در هفته گذشته پس از اعلام قیمت‌های جدیدی که از سوی ایران خودرو و سایپا برای تحویل خودروهای پیش فروش شده منتشر شده بود، بسیاری از مشتریان این دو خودروساز در مقابل نمایندگی‌های آن‌ها تجمع کردند که حتی مدیران این دو خودروساز مجبور شدند ستاد پاسخگویی به مشتریان برپا کنند. سرانجام اعتراض مشتریان تاثیرگذار شد و ایران خودرو و سایپا از افزایش قیمت محصولات خود برای پیش فروش‌های قبلی منصرف شدند.

چرا ایران خودرو و سایپا عقب‌نشینی کردند؟

عقب‌نشینی خودروسازان داخلی در شرایطی صورت گرفت که پیش از این مسئولان وزارت صنعت و این دو خودروساز بزرگ کشور گفته بودند اگر با قیمت‌های قبلی خودروها را به مشتریان تحویل دهیم دچار ضرر و زیان شدیدی می‌شویم و حتی عنوان می‌کردند اگر قیمت خودروهای پیش فروش شده را 30 درصد افزایش دهیم باز هم ضررهایمان جبران نمی‌شود، اما با تمامی اظهارنظرهای قبلی چه چیزی باعث شده است آن‌ها از افزایش قیمت منصرف شوند؟

ایران خودرو و سایپا

برخی از منابع خبری از سوی وزارت صنعت عنوان می‌کنند که ایران خودرو و سایپا در شرایطی از افزایش قیمت محصولات خود عقب‌نشینی کرده‌اند که قرار است دولت به آن‌ها تسهیلات 15 هزار میلیارد تومانی اعطا کند و بازپرداخت آن نیز کاملا منعطف و با بهره بسیار پایین است. همچنین دولت به صنعت خودرو کمک‌های غیر نقدی را وعده کرده و احتمال پرداخت یارانه تولید به خودروسازان داخلی نیز وجود دارد. در حال حاضر برخی از آمارها نشان می‌دهد که زیان انباشته خودروسازان حدود 5 برابر سرمایه فعلی آن‌ها است و دولت به این دو خودروساز وعده کرده است که برای افزایش سرمایه به آن‌ها کمک کند.

دعوتنامه‌های قبلی ایران خودرو باطل می‌شود

مصطفی خان کرمی، معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو در خصوص تحویل خودروهای پیش فروش شده این شرکت عنوان کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم جدیدی گرفته‌اند که بر اساس آن تمامی دعوتنامه‌‌های که ایران خودرو بر اساس قیمت‌های جدید به مشتریان ارسال کرده است باطل می‌شود و در روز‌های آینده دعوتنامه‌های جدیدی با قیمت قدیمی برای مشتریان ارسال خواهد شد. وی در خصوص تکمیل وجه خودروهای با موعد تحویل قبل از بهمن‌ماه سال جاری عنوان کرد مشتریانی که موعد تحویل خودروهای آن‌ها به قبل از بهمن‌ماه مربوط می‌شود و تکمیل وجه انجام داده‌اند، قادر خواهند بود اضافه پرداختی خود را دریافت کنند و بدون شک این مبلغ به آن‌ها برگشت داده خواهد شد.

ایران خودرو و سایپا

در روزهای گذشته مصطفی خان کرمی به افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای پیش فروش شده اشاره کرده بود، اما اکنون اظهار کرده گفته‌های قبلی من که به موضوع افزایش قیمت 30 درصدی خودروها اشاره داشت به زمان قبل از دستور جدید وزارت صنعت و بخشنامه جدیدی که به ما ابلاغ شده است، مربوط می‌شود. وی افزود ایران خودرو پرداخت جریمه تاخیر و خسارت دیرکرد به مشتریان را جزو وظایف خود می‌داند و این موارد به مشتریان پرداخت خواهد شد. هرچند این موضوع با کمی تاخیر همراه بوده است، اما همه آن‌ها به طور کامل عملیاتی خواهند شد.

سایپا نیز از افزایش قیمت خودرو منصرف شد

معاون مدیرعامل ایران خودرو در گفته‌های خود به شرکت سایپا نیز اشاره داشت که متوجه شدیم مسئولان سایپا نیز تمامی دعوتنامه‌های ارسال شده به مشتریان که با موعد قبل از بهمن‌ماه سال جاری است، باطل کرده و برای آن‌ها دعوتنامه جدیدی ارسال می‌شود. بدون شک این عقب‌نشینی خودروسازان برای مشتریان سود زیادی را به دنبال دارد. البته سایپا بر خلاف ایران خودرو، اعلام زمان تحویل قطعی و اعلام قیمت قطعی را به عنوان شرط تحویل با قیمت قبلی عنوان کرده است.

قیمت خودروهای پیش فروش شده از شهریور تا دی‌ماه افزایش نمی‌یابد

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت که افزایش قیمت‌ها را به نفع خودروسازان می‌دانست، حالا از حقوق مشتریان سخن می‌گوید و اعلام کرده افزایش قیمت 30 درصدی خودروهای پیش فروش شده شهریور تا دی‌ماه باطل خواهد شد و خودروهای پیش فروش شده تا قبل از بهمن‌ماه با همان قیمت قبلی به دست مشتریان می‌رسد. وی افزود ایران خودرو و سایپا وظیفه دارند خودروها را با قیمت مصوب گذشته به مشتریان تحویل دهند و طرح افزایش قیمت برای پیش فروش و فروش‌های آینده است.

ایران خودرو و سایپا

رضا رحمانی در پایان خاطرنشان کرد ما در گذشته نیز عنوان کردیم برای دفاع از حقوق مردم با خودروسازان مماشاتی نخواهیم داشت و آن‌ها باید بر اساس قراردادی که با مشتریان منعقد کردند، خودروها را به مشتریان تحویل دهند؛ زیرا آن‌ها با مشتریان قرارداد قطعی دارند و باید به آن‌ها عمل کنند. خریداران به شایعه‌ها توجهی نداشته باشند و بدون شک خودروسازان به تعهدهای خود پایبند خواهند بود.