بیماری پارکینسون

13 نشانه اولیه احتمالی از ابتلا به بیماری پارکینسون

یکی از اختلالات عصبی که می‌تواند به مرور زمان در انسان گسترده شود، بیماری پارکینسون است. با دانستن 13 نشانه اولیه بیماری پارکینسون ، می‌توان از پیشرفت آن در افراد جلوگیری کرد.

علائم برجسته بیماری پارکینسون را می‌توان لرزش شدید و آرام در کنار حرکات سفت و سخت بدن عنوان کرد. ایجاد تغییرات کوچک در حرکات و رفتار افراد مختلف می‌تواند نشانه هایی از بیماری پارکینسون، قبل از تشخیص آن باشد.

بیماری پارکینسون نوعی اختلال عصبی بوده که حدود 1 درصد از افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری عصبی در طول چند سال و به آرامی رشد خواهند کرد، در ابتدا نشانه‌های ظریفی هستند و ممکن است مورد توجه قرار نگیرند.

در صورتی که برخی افراد متوجه علائم بیماری پارکینسون شوند، باید به پزشک مراجعه کنند تا اطلاعات بیشتر را کسب کرده و همچنین روش های درمان پارکینسون را آموزش ببینند. درمان این بیماری عصبی در مراحل اولیه می‌تواند نتایج بلندمدت آن را بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از علائم بیماری پارکینسون را مورد بررسی قرار دهیم.

1: لرزش در بدن

تعداد زیادی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بر این باورند که لرزش بدن می‌تواند به عنوان علائم هشداردهنده بیماری پارکینسون شناخته شود؛ لرزش‌ها شامل تکان دادن دست، پا یا چانه هستند.

هنگامی که افراد مبتلا به این بیماری از بخش موردنظر بدن که در حال لرزش است، استفاده می‌کنند، این مشکل رفع خواهد شد.

لرزش بدن در مراحل اولیه تا حد زیادی ظریف است، به صورتی که سایر افراد متوجه مشکل در فرد بیمار نخواهند شد، اما به تدریج و با گذشت زمان، علائم شدیدتر می‌شوند. معمولا لرزش در یک سمت بدن ظاهر شده و سپس به سایر بخش‌ها منتقل می‌شود.

2: با سختی راه رفتن

ایجاد تغییرات ظریف در الگوی راه رفتن افراد را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از مراحل اولیه بیماری پارکینسون دانست؛ افراد مبتلا به این بیماری عصبی به آرامی حرکت می‌کنند و تمایل دارند تا پای خود را بکشند. این دسته از افراد با سرعت نامنظم حرکت می‌کنند، ناگهان سریع یا کند قدم خواهند زد و طول گام‌های خود را به صورت مداوم تغییر می‌دهند.

3: خط نوشتاری ریز

بیماری پارکینسون

میکروگرافی نوعی اختلال بوده که علائم آن را می‌توان دست خط‌های غیرطبیعی ریز یا کم رنگ دانست. پزشکان، میکروگرافی یا ریزنگاری را با برخی شرایط پزشکی همانند پارکینسون که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مرتبط می‌دانند.

4: از دست دادن قدرت بویایی

اختلال Hyposmia زمانی اتفاق خواهد افتاد که افراد توانایی استشمام بو را از دست بدهند، در حقیقت این مشکل را می‌توان نوعی اختلال در عملکرد بویایی عنوان کرد. از دست دادن توانایی بویایی، یک نشانه نسبتا شایع بوده که 70 الی 90 درصد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این اختلال از علائم قابل توجه بیماری پارکینسون بوده که به تحرک مربوط نیست. اختلال بویایی از چند سال قبل اختلال پارکینسون آغاز خواهد شد تا زمانی که شرایط جدی شود. افراد مبتلا به هیپوسمی ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • اختلال در حس بویایی
  • ایجاد مشکل در تشخیص و شناسایی بوهای مختلف
  • ایجاد مشکل در تمایز میان بوهای مختلف

پزشکان از تست بویایی برای تشخیص هیپوسمی استفاده می‌کنند، اما دقت آزمایش‌ها به طور گسترده متفاوت است.

توجه داشته باشید که داشتن هیپوسمی نمی‌تواند نشان از مبتلا بودن افراد به بیماری پارکینسون باشد، ممکن است این مشکل ناشی از دلایلی همانند سن، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک ایجاد شود.

اینطور که پیداست، هیپوسمی می‌تواند نشانه‌ای از سایر شرایط پزشکی همانند بیماری آلزایمر و بیماری هانتینگتون باشد.

5: ایجاد مشکلات در زمینه خواب

بیماری پارکینسون می‌تواند توانایی افراد در زمینه خواب را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به این اختلال عصبی ممکن است طیف وسیعی از علائم مرتبط با خواب را تجربه کنند، از جمله:

  • بیخوابی
  • خستگی روزانه بیشتر از حد
  • نارکولپسی
  • ایجاد آپنه خواب
  • کابوس
  • حرکات غیر قابل کنترل و پراکنده در هنگام خواب

6: نداشتن تعادل

بیماری پارکینسون

این اختلال به صورت خاص بر روی سلول‌های عصبی با نام Basal Ganglia که عمق مغز را تشکیل می‌دهد، تاثیر خواهد گذاشت؛ این عصب‌ها در زمینه کنترل تعادل و انعطاف‌پذیری فعال هستند، بنابراین تمام آسیب‌ها باعث اختلال در تعادل افراد خواهد شد.

پزشکان با استفاده از تست کشش، وضعیت تعادل افراد را بررسی خواهند کرد. این تست به وسیله یک فرد که در زمینه مراقبت های بهداشتی فعال است، انجام می‌شود؛ پزشکان این افراد را از پشت سر به عقب خواهند کشید و سپس مدت زمان برگشتن به حالت عادی و دسترسی به تعادل را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

افراد سالم پس از یک الی دو مرحله بهبود خواهند یافت، در حالی که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است تعداد بیشتری از مراحل کوچک جهت برقراری تعادل را تجربه کنند.

7: کند شدن حرکات (برادی کینزی)

برادی کینزی یک اصطلاح بوده و به معنای کندی یا عدم توانایی حرکت است. این مشکل می‌تواند علائم مختلفی همانند سفتی اندام و حرکات آهسته را ایجاد کند.

برخی افراد که دارای این نشانه‌ها هستند، امکان دارد اختلال را به عنوان ضعف عضلانی در نظر بگیرند، اما این علائم نمی‌توانند تاثیری بر روی قدرت عضلانی داشته باشند.

8: پنهان کردن صورت با حالت‌های مختلف

افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، اغلب توانایی پایین‌تری در نشان دادن حالت چهره دارند؛ این گروه از افراد امکان دارد در زمینه نشان دادن احساس، توانایی نداشته باشند، اما احساسات آن‌ها از بین نرفته است. حالت چهره می‌تواند در افراد مبتلا باعث شود که حرکت چشم‌هایشان را آهسته کنند.

افراد مبتلا به این اختلال در ارتباط برقرار کردن با سایر اشخاص دچار مشکل هستند، زیرا تغییرات صورت آن‌ها از حد معمولی پایین‌تر است.

9: ایجاد تغییرات در صدا

تغییرات ایجادشده در حجم و کیفیت صدای افراد را می‌توان از سایر نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون عنوان کرد. تغییرات صدا می‌تواند شامل صحبت کردن با صدای پایین باشد که در ادامه قابل شنیدن نیست یا نرم می‌شود.

در برخی از موارد ممکن است بیماران، تغییرات معمول در حجم صدا و لحن خود را از دست بدهند، به طوری که شاهد صدای یکنواخت و خسته‌کننده باشند.

10: دچار شدن به وضعیتی همانند قوز کردن

امکان دارد بیماران مبتلا به پارکینسون، نشانه‌هایی همانند تغییر در وضعیت ایستادن و استحکام عضلانی را مشاهده کنند، این دسته از افراد خمیده هستند.

11: یبوست

یکی از مشکلاتی که می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم را داشته باشد، یبوست نام دارد؛ این مشکل از شایع‌ترین نشانه‌های غیر مرتبط با مغز بیماری پارکینسون است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تقریبا 25 درصد افراد مبتلا به پارکینسون، قبل از تشخیص علائم حرکتی به یبوست مبتلا هستند.

12: علائم روانی

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون می‌تواند تا حد زیادی بر روی سلامت روانی افراد تاثیرگذار باشد؛ این بیماری با کاهش سطح دوپامین باعث تغییر در حالت و رفتار افراد خواهد شد. برخی از علائم روانی مرتبط با این اختلال عصبی عبارتند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • روان‌پریشی
  • زوال عقل
  • احساس گیجی
  • کاهش در توانایی حل مشکلات
  • داشتن مشکل در زمینه طراحی اهداف

13: کاهش وزن

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است به دلایل مختلف، کاهش وزن را تجربه کنند. لرزش و سایر علائم حرکاتی مرتبط با پارکینسون امکان دارد انرژی بدن را مصرف کنند، همچنین مواردی همانند افسردگی یا مسائل گوارشی هم می‌توانند سبب کاهش مصرف مواد غذایی شود که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.

تشخیص بیماری پارکینسون، علی‌الخصوص در مراحل اولیه کار دشواری است، اما داشتن اطلاعات در رابطه با نشانه‌های اولیه می‌تواند مانع پیشرفت بیماری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خدا رو شکر ما از این چچیزا نداریم

  2. قدیما کی از این چیزا بود همش مال اعصاب

  3. خیلی بده خلی خدا نصیب هیشکی نکنه

  4. من همشودارم بجز کاهش وزن