سرطان

رشد سرطان می‌تواند از یک سلول آغاز شود؛ آیا درمان سرطان نزدیک است؟

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، رشد سرطان می‌تواند فقط از یک سلول آغاز شود. به نظر می‌رسد دانشمندان راه جدیدی برای درمان سرطان با حمله به سلول های بنیادی سرطانی پیدا کرده‌اند.

یکی از بیماری‌های ترسناک که تقریبا غیر قابل درمان باقی مانده است، سرطان است. معمولا عوارض سمی شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است همانند یک بیماری مزمن به نظر برسد، همچنین امکان گسترش تومور و بازگشت بیماری هم وجود دارد.

درمان بیماری سرطان هنوز هم با روش‌های قرون وسطی همانند جدا کردن، سوزاندن یا استفاده از سموم انجام می‌شود. تاکنون درمان سرطان یک مسئله دشوار برای بیماران بوده و گزینه‌های آن هم محدود است و باعث مرگ یک نفر از هر 6 نفر در سراسر جهان شده است.

شکست کامل در نوآوری درمان سرطان در نرخ بسیار ضعیف موفقیت آزمایش‌ها، کذب است. تقریبا 95 الی 98 درصد داروهای ضد سرطان جدید از بخش سوم آزمایش‌های بالینی رنج می‌برند؛ در این مرحله تمام روش‌های درمانی جدید با گزینه‌های درمانی موجود مقایسه می‌شوند. این آمار بزرگی‌ست، هیچ کار دیگری نمی‌تواند با چنین نرخ موفقیتی به صورت خشمگینانه از بین برود.

سرطان

بیشتر داروها برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی بزرگ ساخته می‌شوند، اما هیچ کدام به سراغ علت اصلی، یعنی سلول های بنیادی سرطانی نمی‌روند؛ این سلول‌ها به عنوان سلول‌های آغازکننده تومور شناخته می‌شوند، فقط سلول‌های درون تومور هستند که می‌توانند یک تومور جدید ایجاد کنند.

درمان های جدید سرطان که به طور خاص سلول های بنیادی را هدف قرار می‌دهند و آن‌ها را از بین می‌برند، برای جلوگیری از رشد و گسترش تومورها ضروری هستند، اما باید اطمینان بیشتری نسبت به هدف پیدا کنند.

اینطور که پیداست، تحقیقات جدید ممکن است هدفی را تشخیص داده باشند. دانشمندان سلول‌های مختلف را در مراحل رشد شناسایی کرده‌اند که به برخی از آن‌ها سلول منشاء گفته می‌شود.

آزمایش‌های دانشمندان بر روی سلول های سرطانی که از یک تومور سینه انسان خارج شده است، نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی که 0.2 درصد از جمعیت سلول های سرطانی را تشکیل می‌دهد، از ویژگی‌های خاص برخوردارند.

این سلول‌ها توانایی تولید انرژی زیادی دارند و به سرعت در حال گسترش هستند. دانشمندان بر این باورند که سلول های منشاء از پیری فرار کرده‌اند، در حقیقت روند طبیعی زندگی یک سلول از ایجاد تا پیری و مرگ بوده که نتیجه یک چرخه زندگی صحیح سلولی است.

به نظر می‌رسد سلول‌های مبدا اولین سلول‌های سرطانی هستند که باعث آغاز روند تکثیر غیر قابل کنترل سلول‌ها می‌شوند و تومورها را تشکیل می‌دهند.

این سلول های بنیادی سرطانی به صورت مستقل و بدون متصل شدن به هر نوع بافتی از بدن رشد می‌کنند؛ آن‌ها از طریق گسترش در رگ‌های خونی و عروق لنفاوی موجب ایجاد دگردیسی خواهند شد. این ویژگی‌ها باعث شده است تا دانشمندان از آن‌ها به عنوان یک هدف جدید به منظور درمان سرطان یاد کنند.

اینطور که پیداست، این سلول های بنیادی سرطانی دارای انرژی زیادی هستند و به طور طبیعی تابش فسفرسانس را ایجاد خواهند کرد که کار شناسایی و هدف قرار دادن را آسان می‌کند.

سرطان

بر اساس گزارش‌های منتشرشده می‌توان گفت که آن‌ها به راحتی توسط مهارکننده میتوکندری یا چرخه سلولی ریبوسیکلیب (یک داروی تاییدشده توسط FDA در ایلات متحده آمریکا) هدف قرار خواهند گرفت.

در مجموع می‌توان گفت که اگر دانشمندان بر روی انرژی سلول های بنیادی سرطانی تمرکز کنند، امکان هدف‌گیری مستقیم آن‌ها برای درمان سرطان وجود دارد؛ همچنین احتمال تبدیل سرطان به یک بیماری مزمن قابل کنترل همانند دیابت وجود دارد.

به نظر می‌رسد که دانشمندان در آغاز یک راه جدید و پر بازده در زمینه درمان سرطان قرار دارند، در نتیجه تولید دارو باید بر روی سلول‌های بنیادی سرطان و اهداف متمرکز آن‌ها معطوف باشد.