بازار خودرو

نابسامانی بازار خودرو ایران به اوج خود رسیده است

نابسامانی بازار خودرو در روزهای پایانی سال 97 به اوج خود رسیده است که عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان، وجود دلالان و عدم نظارت از سوی نهادهای نظارتی در نابسامانی این بازار نقش بزرگی داشته‌اند.

تقریبا یک ماه به پایان سال 97 باقی‌مانده و در این مدت قیمت محصولات خودروسازان به دلیل وجود دلالان و واسطه‌گران به اوج خود رسیده است. هرچند در هفته گذشته با تعطیلات دو روزه مواجه بوده‌ایم و انتظار می‌رفت به دلیل کاهش تقاضا شاهد ثبات قیمت خودرو باشیم، اما فعالان این حوزه از نابسامانی بازار و افزایش شدید محصولات خودروسازان خبر می‌دهند. در ادامه دلایل این نابسامانی را بررسی می‌کنیم.

دلایل نابسامانی بازار خودرو

بسیاری از فعالان حوزه خودرو بر این باورند که کاهش عرضه محصولات از طرف خودروسازان داخلی باعث نابسامانی بازار و افزایش قیمت خودرو شده است. از خرداد ماه سال 97 شاهد کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان بوده‌ایم که البته عدم تامین مواد اولیه دلیل اصلی کاهش تولید خودروسازان اعلام شده است. بدون شک کمبود خودرو در شکل‌گیری این نابسامانی نقش زیادی داشته است. گروهی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند وجود واسطه‌ها و دلالان باعث بی‌ثباتی قیمت در بازار است.

بازار خودرو

یکی دیگر از دلایلی که در خصوص نابسامانی بازار عنوان می‌شود، عدم نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی است؛ چراکه واسطه‌ها و دلالان به دلیل عدم نظارت نهاد‌های نظارتی به نوعی کنترل بازار را در اختیار خود درآوردند و قیمت خودروهای پرتیراژ بسیار افزایش پیدا کرده است. به طور کلی عواملی مهمی چون عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان، وجود دلالان و عدم نظارت از سوی نهادهای نظارتی در نابسامانی بازار نقش بزرگی داشته‌اند.

نابسامانی بازار قابل پیش‌بینی بود

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در این خصوص عنوان کرد وقوع نابسامانی بازار قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو بر اساس قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، شرایط وقوع نابسامانی این بازار را مهیا کرد. از سویی آزادسازی قیمت خودرو در شرایطی انجام شد که خودروسازان برای عرضه محصولات خود با مشکلی جدی مواجه بودند. به همین دلیل وزارت صنعت در ابتدا می‌بایست وضعیت عرضه محصولات خودروسازان را در وضعیت مطلوبی قرار می‌داد، سپس با افزایش قیمت موافقت می‌کرد.

بازار خودرو

سعید موتمنی در ادامه افزود یکی از وظایف وزارت صنعت برطرف‌سازی موانع تولید خودروسازان است که باید پس از حل این مشکل، با افزایش قیمت خودروها موافق می‌کرد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی از قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد کمتر از حاشیه بازار سخن می‌گفت که این اقدام را روشی برای کاهش قیمت محصولات خودروسازان می‌دانست، اما در حال حاضر به دلیل کاهش عرضه خودرو، قیمت این محصولات با افزایش روبه‌رو بوده و حتی قیمت کارخانه‌ای خودروها از قیمت حاشیه بازار نیز بیشتر است. به هر حال با رسیدن به روزهای پایان سال، شاهد افزایش تقاضا و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. ای کاش مشکل فقط خودرو بود …
    کاش

  2. هم خودرو سازان هم دلالان و هم وزارت صنعت دستشون تو یه کاسه ست، هر جا بخور بخور و اختلاس باشه تورم و گرونی میشه و فشار روی مردم بیشتر میشه.

  3. رشد دلار دلیلش ساده س

  4. بی قانونی کلمه مناسب تری هست

  5. چه عالی امیدوارم هرچی زودتر منحدم شه

  6. ینی اینم داره نفس های آخرشو میکشه