سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی بی‌تاثیر بر حملات قلبی و سکته مغزی نیستند!

محققان دریافته‌اند که بر خلاف تبلیغات رسانه‌ها٬ سیگارهای الکترونیکی (E-Cigarettes) بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی٬ حملات قلبی و سکته مغزی موثر هستند.

از سیگارهای الکترونیکی معمولا به عنوان گزینه‌های سالم‌تری نسبت به سیگارهای معمولی یاد می‌شود٬ با این حال هنوز هم آن‌ها سلامت بدن شما را به خطر می‌اندازند. حالا یک مطالعه‌ی جدید یافت شده که ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی با افزایش حملات قلبی و سکته مغزی را نشان می‌دهد.

این تحقیق٬ اطلاعاتی در مورد 400 هزار آمریکایی که سه سال پیش در نظرسنجی سلامت جهانی شرکت کرده‌اند را تحلیل و بررسی کرده‌اند. از این تعداد٬‌ گزارش شده است که 66 هزار و 800 شرکت کننده از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند. در مقایسه با سایر شرکت کنندگانی که از سیگارهای برقی استفاده نمی‌کنند٬ این افراد با 70 درصد ریسک بیشتر سکته مغزی٬ 60 درصد ریسک بیشتر حمله قلبی یا آنژین و 40 درصد ریسک بیشتر بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

همچنین گزارش شده است که 79 درصد افراد این تحقیق که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند٬ سیگار معمولی را نیز استعمال می‌کنند. این درحالیست که 37 درصد کاربران فقط سیگارهای معمولی را تشکیل می‌دهند. نویسنده‌ی ارشد این تحقیق٬ دکتر پائول ندوندا از دانشگاه کانساس می‌گوید که یافته‌های ارتباط سیگار الکترونیکی با افزایش خطر سکته مغزی٬ حمله قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی٬ در مورد افرادی که از سیگارهای معمولی استفاده می‌کنند نیز صدق می‌کند.

سیگارهای الکترونیکی خطرناک‌تر از سیگارهای معمولی هستند

علاوه بر این٬ زمانی که محققان اطلاعات شخصی که کمتر از 100 نخ سیگار معمولی در زندگی خود کشیده است را تحلیل و بررسی کرده‌اند (این بدان معناست که وی هنوز به یک فرد سیگاری تبدیل نشده است)٬ آن‌ها دریافته‌اند که کاربرانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند همچنان 29 درصد بیشتر با خطر سکته مغزی٬ 25 درصد بیشتر با حمله قلبی و 18 درصد بیشتر با بیماری‌های قلبی عروقی مواجه می‌شوند. جزئیات کامل این مقاله در کنفرانس ISC 2019 ارائه خواهد شد.

سیگارهای الکترونیکی

دکتر لری گلداستین که از نویسندگان این پروژه نیست٬ یافته‌های به دست آمده را مرتبط می‌داند. وی می‌گوید که این٬ نخستین داده‌ی واقعی است که به ما ارتباط استفاده از سیگار برقی با مشکلات قلبی عروقی را ثابت می‌کند. با این حال وی اشاره می‌کند که این مطالعه محدودیت‌هایی را نیز دارد. به طور مثال محققان قادر به در نظر گرفتن برخی از عوامل از قبیل فشار خون بالا٬ مصرف الکل و رژیم غذایی نامناسب به عنوان تهدیدهایی برای افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری قلبی نبودند.

علاوه بر این٬ چون این مطالعه فقط پاسخ‌های مردم در یک لحظه را بررسی می‌کند٬ نمی‌تواند علت و معلول را از بین ببرد. یعنی نمی‌توان ثابت کرد که حتما استفاده از سیگار موجب مشکلات قلبی مردم شده یا آنکه خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی در کاربران سیگار الکترونیکی بیشتر است.

برخلاف سیگارهای معمولی که در آن‌ها تنباکو گرم می‌شود و می‌سوزد٬ در سیگارهای الکترونیکی به مایع حرارت داده می‌شود و تبخیر می‌شود که معمولا آن مایع حاوی نیکوتین و دیگر طعم دهنده‌ها است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. از سیگار عادی بدترن اینا