دعوتنامه خودروهای سایپا

دعوتنامه خودروهای سایپا چه زمانی صادر می‌شود؟

در حالی که هنوز خریداران در انتظار صدور دعوتنامه تحویل خودرو هستند، خودروسازان به پیش فروش خودرو ادامه می‌دهند. اما دعوتنامه خودروهای سایپا چه زمانی صادر می‌شود و مشتریان چه زمانی به خودروهای ثبت نامی خود می‌رسند؟

در ماه‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی، تولید خودرو به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد و این موضوع باعث شد خریدارانی که در طرح‌های پیش فروش خودروسازان ثبت نام کرده بودند نتوانند خودروهای ثبت نامی را تحویل بگیرند و همچنان در انتظار ارسال دعوتنامه از سوی شرکت‌های خودروسازی هستند.

نکته عجیب این است که با وجود ارسال نشدن دعوتنامه خودروهای ثبت نامی و عمل نکردن به تعهدات ماه‌های پیش، خودروسازان همچنان به فروش خودرو ادامه می‌دهند و جواب درستی هم به شکایت‌های مشتریان خود نداده‌اند. مشتریان می‌گویند چرا با وجود تحویل ندادن خودروهای ثبت نامی و مشکلاتی چون تامین قطعات و تحریم، شرکت‌های خودروسازی باز هم اقدام به پیش فروش خودرو کردند؟

تحویل خودرو

محمدرضا سروش، مدیرعامل قبلی گروه خودروسازی سایپا در رابطه با وضعیت به وجود آمده گفته بود طبق تعهداتی که سایپا دارد، همکاران ما تلاش می‌کنند برنامه‌های تولیدی را اصلاح کنند تا در روزهای آینده بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم. وی همچنین از مشتریانی که تحویل خودروی آن‌ها با تاخیر مواجه شد عذرخواهی کرد. محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و معاون وزیر صنعت نیز اظهار کرد سازمان حمایت بر این موضوع نظارت کامل دارد و معوقات خودروسازان داخلی به 8 ماه نمی‌رسد. نوابی افزود:

شکایت‌هایی مبنی بر دیرکرد یک یا دو ماهه خودروسازان برای تحویل خودرو به مشتریان به دست ما رسیده است. با بررسی‌های صورت گرفته، خودروسازان متعهد شدند که به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و این که خودروسازان نخواهند خودرو را به خریداران تحویل دهند به طور کامل رد شده است. سازمان حمایت پیگیر حقوق مردم در قبال خودروسازان است، اما باید در نظر داشت که خودروسازان هم در چند ماه گذشته با مشکلاتی همچون تامین قطعه روبه‌رو بودند و بحث ترخیص نشدن قطعات از گمرک نیز باعث شد تولید خودرو در کشور دچار مشکل شود.

وی در ادامه اضافه کرد خوشبختانه مشکل ترخیص قطعه از گمرک حل شده و امیدواریم با برطرف شدن موانع، شرکت‌های خودروسازی به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت عمل کردن خودروسازان به تعهدات قبلی تاکید کرد و گفت در روزهای اخیر با وجود تعهدات عقب مانده خودروسازها شاهد فروش نقدی خودرو هستیم و به نظر می‌رسد طلب مردم از خودروسازان به فراموشی سپرده شده است. مسئولان باید پاسخگوی این موضوع باشند، چرا که قاعدتا باید اول نسبت به تسویه تعهدات قبلی اقدام کنند و بعد فروش نقدی داشته باشند.

تحویل خودرو

در همین رابطه، وزارت صنعت و معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرد که فقط 20 درصد تولیدات خود را در قالب فروش فوری عرضه کنند و 80 درصد حجم تولید محصولاتشان را به تعهدات معوقه اختصاص بدهند. رضا رحمانی، وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز اظهار کرد هر روز گزارش کار سازمان حمایت را دریافت می‌کنیم و تحویل خودروهای پیش فروش شده به صورت مرتب در حال انجام است، اما در برخی موارد تاخیر وجود دارد.

تحویل خودرو با سرعت بیشتری انجام می‌شود

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا هم گفت میزان تولید محصولات این شرکت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و از این پس تحویل خودروهای سایپا با سرعت بیشتری انجام می‌شود. وی افزود سایپا این موضوع را درک می‌کند که مصرف‌کنندگان در ایام تعطیلات نوروز به خودرو نیاز دارند و به همین دلیل برنامه‌هایی برای افزایش سرعت در عرضه خودرو اجرا می‌شود.