سیتروئن سی 3

مقایسه سیتروئن سی 3 با سانگ یانگ تیوولی؛ کدام کراس اوور بهتر است؟

سیتروئن سی 3 (Citroen C3) و سانگ یانگ تیوولی (SsangYong Tivoli) دو کراس اوور فرانسوی و کره‌ای بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند. در این مقاله مشخصات ظاهری، فنی و قیمت این کراس اوورهای شهری را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

در حال حاضر وضعیت بازار خودرو کشور در شرایط بسیار بدی قرار دارد. به گونه‌ای که در این آشفته بازار هیچ نظارتی از سوی دستگاه‌های نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار صورت نمی‌گیرد و به نوعی واسطه‌ها و دلالان کنترل بازار را در دست دارند. از این رو مردم برای خرید خودرو سعی می‌کنند خودروهای هم‌رده را با یکدیگر مقایسه کنند تا از لحاظ مشخصات ظاهری، فنی، کیفیت ساخت و قیمت آن به یک گزینه مناسب برسند. این روزها خرید خودروهای شاسی بلند و کراس اوور نسبت به سدان‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل در این مقاله دو کراس اوور شهری یعنی سیتروئن سی 3 فرانسوی و سانگ یانگ تیوولی کره‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معرفی سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ از سال 1954 به عنوان یک شرکت خودروسازی کره‌ای فعالیت خود را شروع کرد. این شرکت جزو نخستین تولیدکنندگان خودروهای شاسی بلند در کره شناخته می‌شود، اما در گذشته محصولات این شرکت دارای طراحی متفاوتی بوده که برای مشتریان جذابیت نداشت و به همین دلیل آنچنان که باید فروخته نمی‌شدند. سرانجام مدیران این خودروساز کره‌ای زبان طراحی محصولات خود را تغییر دادند و به صورت جدی در بازارهای جهانی وارد شدند. خودرو تیوولی جزو پرفروش‌ترین محصولات برند سانگ یانگ شناخته می‌شود که برای نخستین‌بار در سال 2016 در بازارهای جهانی عرضه شد. تیوولی توسط شرکت رامک خودرو از سال 1394 در بازار ایران عرضه می‌شود.

سیتروئن سی 3

این خودرو از همان زمان عرضه در بازار ایران به دلیل داشتن طراحی، امکانات خوب و قیمت مناسب با استقبال زیادی از سوی مشتریان ایران مواجه شد و به طور کلی تجربه موفقی در بازار ایران کسب کرده است. در حال حاضر قیمت سانگ یانگ تیوولی در بازار ایران حدود 320 تا 330 میلیون تومان است که چنین قیمتی برای این خودرو زیاد است و برای رقابت با سایر خودروهای هم‌رده کار دشواری دارد، اما به طور کلی مشتریان زیادی خواهان خرید این خودرو هستند و گویا با پرداخت چنین مبلغی مشکلی ندارند.

معرفی سیتروئن سی 3

پس از خودروسازان آلمانی، فرانسوی‌ها جزو باسابقه‌ترین خودروسازان اروپا محسوب می‌شوند. آندره سیتروئن در سال 1919 شرکت خودروسازی سیتروئن را تاسیس کرد که در همان سال توانست خودرو مدل تیپ A را به بازار عرض کرده و در مدت زمان کوتاهی اعتبار کسب کند. شرکت سیتروئن توانست در سال 1994 نخستین خودرو دیفرانسیل جلو جهان را به بازار عرضه کند و در این زمینه تاریخ‌ساز شود و در لیست 4 خودروساز بزرگ جهان قرار بگیرد. شرکت سیتروئن با شرکای ایرانی چندین سال است که همکاری می‌کند، اما پس از برجام طی همکاری سایپا و سیتروئن، مراحل تولید خودرو سی 3 این شرکت فرانسوی در ایران شروع شد.

سیتروئن سی 3

نسل اول سیتروئن سی 3 در سال 2002 ساخته و به بازار عرضه شد که طراحان در طراحی آن از پلتفرم مشترک پژو 206 استفاده کردند. این خودروساز فرانسوی نسل دوم سی 3 را بین سال‌های 2009 و 2016 به بازار عرضه کرد که فروش بسیار خوبی داشت. در نهایت نسل سوم با طرح مفهومی سیتروئن پیکاسو در بازارهای جهانی به فروش رسید که از زبان طراحی جدید سیتروئن بهره می‌برد و بسیار مدرن به نظر می‌رسد. مقرر شده بود این خودرو در بازار ایران به صورت انبوه تولید شود، اما پس از تحریم‌ها، فقط حدود 2 هزار دستگاه از این خودرو در ایران به فروش رسید و قیمت فعلی سیتروئن سی 3 در بازار ایران حدود 270 تا 320 میلیون تومان است.

طراحی ظاهری سانگ یانگ تیوولی

خودرو سانگ یانگ تیوولی یکی از محصولات برجسته این خودروساز کره‌ای محسوب می‌شود که به دلیل برخورداری از طراحی جدید، فروش بسیار خوبی داشته و نگاه بسیاری را به برند سانگ یانگ جلب کرده است. این خودرو به دلیل بهره‌مندی از جلوپنجره باریک و چراغ‌های کشیده دارای طراحی پویا است، اما برای مشتریان هیجان زیادی را به همراه ندارد. خطوط حجیم و تند و تیز این خودرو در نمای جانبی جلب توجه می‌کنند. طراحی کلی این خودرو به سبک خودروهای اروپایی بوده و در این زمینه موفق ظاهر شده است؛‌ برای مثال خطوط به کار رفته در این خودرو باعث شده است تا کمی با ابهت نشان داده شود.

سیتروئن سی 3

سانگ یانگ تیوولی در نمای عقب از چراغ‌های بزرگ و عمودی بهره می‌برد. در مرکز در صندوق شاهد لوگو بزرگ سانگ یانگ هستیم که به باور کارشناسان نامتعارف به نظر می‌رسد. در اطراف گلگیرها، رکاب و پایین درها ادوات پلاستیکی نصب شده است که تا سپر عقب امتداد دارد و برای بیننده نمایی به شکل دیفیوزر را تداعی می‌کند. بسیاری از منتقدان و کارشناسان حوزه خودرو نمره قابل قبولی را از لحاظ ظاهری به تیوولی داده‌اند و یکی از نقاط قوت این خودرو کره‌ای محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری سیتروئن سی 3

سیتروئن سی 3 که به عنوان رقیب فرانسوی سانگ یانگ تیوولی شناخته می‌شود نیز از طراحی مدرن و بسیار جذابی بهره می‌برد. این خودرو جزو محصولات جدید سیتروئن محسوب می‌شود و در طراحی آن از زبان طراحی B-Tone استفاده شده که نتیجه آن نیز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. در مدل‌های قبلی زره‌های ضربه‌گیر نصب شده بودند که در نسل جدید از ضربه‌گیرهای پهن استفاده شده و چهره این خودرو فرانسوی را جذاب‌تر کرده است. این ضربه‌گیرها را با نام ایرپامپ می‌شناسند که شخصیت جدیدی برای هاچ بک کراس یا کراس اوورهای شهری سیتروئن به وجود آورده‌اند.

سیتروئن سی 3

در قسمت جلو سیتروئن سی 3 از سبک طراحی جدیدی استفاده شده است. جلوپنجره معروف شرکت سیتروئن در این محصول نیز وجود دارد که از درون چراغ‌های روشنایی در روز یا دی‌لایت‌ها امتداد یافته است و چهره جدیدی را ایجاد کرده است. دور قاب مه‌شکن‌های جلو از ترکیب رنگ قرمزی بهره می‌برند که با رنگ آینه‌های جانبی و سقف یک هماهنگی زیبایی دارند. چراغ‌های اصلی این خودرو جزو سایر نکات برجسته نمای جلو این خودرو محسوب می‌شود که در قسمت پایین دی‌لایت‌ها نصب شده است. در گذشته این طرح را در خودرو نیسان جوک نیز دیده‌ایم.

سیتروئن سی 3

از ویژگی‌های برجسته نمای جانبی این خودرو فرانسوی می‌توان از رینگ‌های آلومینیومی چهارشاخه نام برد که جذابیت این خودرو را بیش از پیش افزایش داده است. طراحان برای افزایش جذابیت، آینه‌های جانبی را روی درها نصب کرده‌اند. در طراحی قسمت عقب خودرو از طرح‌های منحنی استفاده شده است که آن را بیش از پیش مدرن نشان می‌دهد. طراحان از طرح گرافیکی ویژه‌ای برای چراغ‌های خطر استفاده کرده‌اند که با روشن شدن در شب می‌تواند ظاهر زیبایی را به وجود آورد.

طراحی داخلی

داخل کابین تیوولی فضایی شلوغ و اغراق‌آمیز را به بیننده القا می‌کند و نباید انتظار یک فضای جدیدی را داشته باشید، اما چنین کابینی باز هم جذابیت خوبی را به همراه دارد که برای کاهش قیمت خودرو، از متریال باکیفیتی برخوردار نیست. طراحان برای بخش داشبورد و رودری‌ها از نسل سوم هیوندای سانتافه الگو گرفته‌اند که به همین دلیل فضای داخلی کابین جذاب است. طراحان سانگ یانگ سعی کردند با استفاده از قطعات نقره‌ای با طرح آلومینیوم و کنسول میانی مشکی پیانویی نمای لوکسی را در کابین به وجود بیاورند تا در کنار اسپرت بودن، سرنشینان بتوانند احساس آرامش بیشتری را تجربه کنند.

سیتروئن سی 3

طراحان با استفاده از چرم مصنوعی صندلی‌های بسیار راحت تیوولی را تزیین کرده‌اند که از ویژگی‌های برجسته این خودرو محسوب می‌شود. در قسمت جلو و عقب برای سرنشینان فضای کافی فراهم شده است و به همین دلیل سانگ یانگ تیوولی برای خانواده‌ها یک انتخاب مناسب به‌شمار می‌رود، اما به دلیل اینکه برای سرنشینان عقب فضای بیشتری فراهم شده است، فضای صندوق بار کاهش پیدا کرده که یکی از نقاط ضعف تیوولی نسبت به سایر رقبا شناخته می‌شود.

امکانات رفاهی

امروزه خودروسازان داخلی سعی دارند آپشن‌های محصولات خود را به بهانه‌های مختلف کاهش دهند، اما خودروسازان جهانی اعم از سیتروئن امکانات رفاهی متعددی را برای محصولات خود در نظر گرفته و خودرو سیتروئن سی 3 را با آپشن‌های زیادی به بازار ایران عرضه کرده‌اند. در واقع سیتروئن سی 3‌های مونتاژی بازار ایران، جزو فول‌ترین نسخه‌های بازار محسوب می‌شوند که به دلیل مشکلات تحریم، فقط برخی از امکانات آن حذف شده است؛ برای مثال مدل موجود در بازار ایران فاقد سامانه پیشگیری از تصادف و رادار خطی است.

سیتروئن سی 3

از امکانات سیتروئن سی 3 می‌توان به سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، بلوتوث، تریم داخلی پارچه‌ای، 6 عدد کیسه هوا، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، فرمان کمکی برقی، سامانه شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال تلفن همراه، استارت دکمه‌ای، صندلی 6 حالته دستی راننده، راهنمای تعویض مسیر، سیستم کنترل پایداری، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک و سیستم تهویه خودکار اشاره کرد، اما هنگامی که سایپا دعوتنامه‌های سی 3 را صادر کرد، دو نوع تیپ‌بندی طبق آپشن در نظر گرفته شد که نسخه فول از گرمگن صندلی بهره می‌برد و نسخه دیگر فاقد این امکان بود. اختلاف قیمت این دو تیپ نیز حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد، اما مالکان خودرو می‌توانستند این آپشن را با قیمتی کمتر از 1 میلیون تومان در بازار تهیه کنند.

سیتروئن سی 3

از امکانات رفاهی مهم خودرو سانگ یانگ تیوولی می‌توان به نمایش حالت چرخ‌های جلو در موقع ایست کامل، دماسنج، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، نمایشگر میزان مصرف سوخت، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه وسط حساس به نور، 6 کیسه هوای 10 نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری، سیستم ضد لغزش، سیستم کمکی برای شروع به حرکت در سربالایی، سنسور نور و باران، نمایشگر 7 اینچی لمسی، کامپیوتر سفری، دوربین و سنسور پارک عقب، 3 حالت رانندگی اکونومی، پاور و برف، سیستم تهویه هوای اتوماتیک (آپشنال)، سانروف (در مدل‌های آرمور و الیت)، گرمکن صندلی‌های جلو (آپشنال)، ورود و خروج و استارت بدون کلید و آینه‌های کناری برقی گرمکن‌دار و جمع شونده اشاره کرد.

مشخصات فنی

سانگ یانگ برای این کراس اوور شهری خود یک موتور اقتصادی در نظر گرفته است. تیوولی از موتور 4 سیلندر با حجم 1597 سی‌سی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل 128 اسب بخار را در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 160 نیوتن‌متر را در 4600 دور در دقیقه تولید کند. البته چنین قدرتی برای این کراس اوور 1300 کیلوگرمی مناسب به نظر نمی‌رسد، اما سواری تیوولی برای مناطق شهری به دلیل بهره‌مندی از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسین مناسب است.

سیتروئن سی 3

سیتروئن سی 3 از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با سیستم توربوشارژ برخوردار است که می‌تواند قدرتی برابر با 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر را از دور موتور 1400 تولید کند. قدرت تولید شده از موتور نیز توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در بخش مشخصات فنی، خودرو سیتروئن سی 3 در وضعیت بهتری نسبت به تیوولی قرار دارد، اما مالکان باید به نگهداری توربوشارژ توجه ویژه‌ای داشته باشند.

تجربه رانندگی تیوولی

نوع صندلی و طرح برآمده گلگیرهای جلو در خودرو تیوولی به راننده امکان می‌دهد تا به فضای جلو و اطراف آن تسلط داشته باشد، اما دید پشت خودرو به دلیل وجود ستون‌های پهن در قسمت عقب کابین و شیشه کوچک عقب در وضعیت نسبتا بدی قرار دارد. البته سانگ یانگ با استفاده از دوربین و سنسور پارک تا حدودی این مشکل را برطرف کرده است. هنگام حرکت اولیه یا سانگ یانگ تیوولی، انتظار شتاب زیاد و چابک بودن را نداشته باشید، اما پس از افزایش دور موتور قدرت بیشتری در اختیار راننده قرار می‌گیرد. عملکرد گیربکس تیوولی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در مسیرهای سربالایی اگر حالت خودرو را به پاور تغییر دهید، می‌توانید از دو دنده معکوس استفاده کنید که دور موتور را نیز افزایش می‌دهد.

سیتروئن سی 3

تنظیم گیربکس تیوولی روی حالت اکونومی هم رانندگی آرامی را به همراه دارد. البته باید توجه داشته باشید که حالت تیپ‌ترونیک گیربکس تیوولی بر خلاف سایر گیربکس‌های اتوماتیک عمل می‌کند؛ یعنی با فشار اهرم تعویض دنده به سمت جلو، دنده را کاهش می‌دهد که کمی برای راننده سردرگمی به همراه دارد. تیوولی در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب از سیستم چند اتصالی مولتی‌لینک بهره می‌برد که سواری مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. یکی از نکات برجسته این خودرو، واکنش فرمان کمک برقی این خودرو به سرعت است، اما در سرعت‌های بالا واکنش سریعی را ارائه نمی‌هد.

تجربه رانندگی سیتروئن سی 3

طراحی ویژه سیتروئن سی 3 باعث شده است تا فضای مناسبی برای سرنشینان فراهم شود. طراحان در کابین یک نمایشگر 7 اینچی را در مرکز کنسول نصب کرده‌اند که چهره‌ای مدرن در کابین به وجود آورده است. هنگام حرکت اولیه شاهد شتاب چشمگیری از این خودرو خواهید بود که هیجان‌انگیز است. تعویض دنده‌ها به آرامی انجام می‌شود که حتی سرنشینان متوجه آن نخواهند شد. این خودروساز فرانسوی در طراحی و تولید سیستم تعلیق جزو برجسته‌ترین خودروسازان محسوب می‌شود و این محصول نیز برای سرنشینان سواری نرم و آرامی را به همراه دارد.

سیتروئن سی 3

در طول رانندگی پایداری و چسبندگی سیتروئن سی 3 شما را هیجان‌زده می‌کند و با اطمینان کامل می‌توانید روی پدال گاز فشار بیاورید، اما عدم تطبیق‌پذیری فرمان برقی با سرعت را می‌توان یکی از نکات منفی این خودرو دانست؛ چراکه موتور این خودرو قدرت زیادی دارد و در سرعت‌های بالا برای کنترل آن کمی با مشکل مواجه می‌شوید. البته عایق‌بندی کابین در وضعیت مناسبی قرار دارد و صدای موتور و صدای جریان هوا نیز در سرعت‌های بالا به درون کابین نفوذ نمی‌کند. این نکته در خودرو تیوولی به خوبی رعایت نشده و عایق‌بندی آن در مقایسه با سیتروئن در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. هنگامی که پشت فرمان سیتروئن سی 3 قرار می‌گیرید، به دلیل طراحی بدنه، دیدی مناسبی به بخش‌های جلوی کاپوت نخواهید داشت. از این رو در مسیرهای باریک نبودن سنسور پارک جلو به شدت حس می‌شود.

نتیجه‌گیری

همانطور که در بخش مشخصات فنی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کردیم، مشخص شد که از لحاظ فنی این دو خودرو کاملا متفاوت هستند، اما به دلیل قیمت مشابهی که در بازار خودرو ایران دارند، بسیاری از مشتریان این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. در حال حاضر برخی از مشتریان نیز به خدمات پس از فروش سانگ یانگ تیوولی و سیتروئن سی 3 فکر می‌کنند. در این خصوص باید بگوییم که رامک خودرو، نماینده رسمی خودروهای سانگ یانگ در ایران برای ارائه خدمات پس از فروش مشکلی را نداشته و خدمات خوبی را به مشتریان ارائه کرده است، اما در شرایط فعلی تحریم ممکن است برای تامین قطعات در آینده با مشکلاتی مواجه شود.

سیتروئن سی 3

شرکت سایپا نیز به مشتریان خودرو سیتروئن سی 3 در خصوص ارائه خدمات و تامین قطعات این خودرو اعلام کرد مشکلی به وجود نخواهد آمد؛‌ چراکه حتی با پایان فعالیت سیتروئن در ایران، باز هم تعهدات معوقه خود را اجرا کرده است. البته باید منتظر ماند تا ببینیم در آینده مدیران این دو شرکت برای تامین قطعات سی 3 چه تصمیمی می‌گیرند. به طور کلی خودرو سیتروئن سی 3 بسیار به‌روز بوده و از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد، اما مدت زمان کمی در بازار ایران بوده و در آن طرف خودرو تیوولی از سال 94 در بازار کشور وجود داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*