کانسپت امی وان

کانسپت امی وان با الهام از ژیان تولید شد

کانسپت امی وان (Ami One) در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد. شرکت خودروسازی سیتروئن به مناسبت صدسالگی کارخانه خود از خودرو الکتریکی امی وان با الهام از ژیان رونمایی کرد.

شرکت خودروسازی سیتروئن در نمایشگاه ژنو 2019 به مناسبت صد ساله شدن کارخانه‌اش از کانسپت امی وان رونمایی کرد. برای طراحی این خودرو که جزو خودروهای شهری آینده محسوب می‌شود، از مدل کلاسیک 2CV الگو گرفته شده است. شرکت سیتروئن پس از جنگ جهانی دوم برای برطرف‌سازی نیاز جامعه روستایی فرانسه یک خودرو ارزان، ساده و با کیفیت به نام 2CV را تولید کرد که تولید آن بیش از 4 دهه ادامه داشت و توانست به فروش 8 میلیون دستگاهی برسد. مدلی از خودرو 2CV با نام ژیان در بازار ایران نیز عرضه شده بود.

کانسپت امی وان

مشخصات کانسپت امی وان

شرکت فرانسوی سیتروئن بر این باور است با رعایت تمام مواردی که در موفقیت 2CV تاثیرگذار بود، می‌تواند تمام مشکلات حوزه حمل و نقل شهری در آینده را برطرف کند و کانسپت امی وان نمونه‌ای از آن خواهد بود. امی وان یک خودرو الکتریکی دو نفره با طول 1.5 متر است که می‌تواند با وزن 450 کیلوگرمی خود به حداکثر سرعت 45 کیلومتر بر ساعت برسد. باتری این خودرو می‌تواند پس از هر بار شارژ شدن حدود 100 کیلومتر را بپیماید و زمان شارژ کامل باتری آن نیز حدود 2 ساعت است. مالکان این خودرو می‌توانند بر اساس قوانین کشورهای اروپایی بدون گواهینامه با آن رانندگی کنند.

کانسپت امی وان

طراحان قطعات این خودرو را تا حد امکان کاهش داده‌اند تا هزینه‌های این خودرو کاهش پیدا کرده و افراد زیادی توان خرید آن را داشته باشند. از این رو سایر پنل‌ها در بدنه این خودرو به جز شیشه‌های جلو و عقب مشترک است؛ برای مثال درهای خودرو از یک قالب مشترک ساخته شده و به همین دلیل یکی از درها به سمت جلو و دیگری به سمت عقب باز خواهد شد. طراحان به جای قرار دادن یک نمایشگر واحد، بر روی فرمان سیستمی را نصب کرده‌اند که اطلاعات خودرو را به کمک گوشی موبایل به رانندگان نمایش خواهد داد.

صندلی سرنشین کانسپت امی وان ثابت است، اما می‌توان صندلی راننده را در حالت‌های متفاوت تنظیم کرد. در این خودرو رگه‌های از خودرو 2CV نیز مشاهده می‌شود؛ برای مقال سقف پارچه‌ای و شیشه‌ها همانند 2CV باز و بسته می‌شوند. امروزه هزینه خرید خودرو الکتریکی بسیار زیاد است و جوانان قدرت خرید خودرو را نخواهند داشت، از این رو خودروسازان با تولید خودروهای بسیار کوچک به سود مناسب نمی‌رسند. البته سیتروئن در خصوص این خودرو عنوان کرد می‌توان با تولید خودروهایی بادوام و البته با هزینه کم این مشکلات را برطرف کرد. همچنین می‌توان این خودرو را به جای فروش به روش‌های معمول، آن را در شهرها به مشتریان کرایه داد.